2 april 2008 Waarschuwingssystemen voor het IJsselmeer stand van zaken en plannen (inhoud Yede Bruinsma, presentatie Carlijn Bak)
2 april 2008 Overzicht Het IJsselmeergebied Doel Huidige systeem / werkwijze Stand van zaken Plannen voor 2008 … Aandachtspunten Specifiek voor het gebied
2 april 2008 Overzicht van het (IJsselmeer)gebied
2 april 2008 Overzicht van het (IJsselmeer)gebied2
2 april 2008 Doel Verbetering van het bestaande systeem (een grote database met de resultaten van stationaire sommen) door een systeem waarbij waterstanden en golfhoogten in het IJsselmeergebied continu dynamisch worden uitgerekend met behulp van waterbewegingsmodellen en golfmodellen.
2 april 2008 Huidige systeem / werkwijze Overheids site KNMI (meteo, wind) MFPS (afvoer) Applicatie bepaalt overschrijding alarmpeil voor diverse dijkvakken handmatig wind en afvoer invoeren export waarschuwing(en) Applicatie genereert waarschuwingen vervolgens handmatig versturen Logboek
2 april 2008 Stand van zaken De volgende modellen en scripts zijn klaar: Waquamodel IJsselmeer / Ketelmeer / Zwartemeer / Zwartewater / deel Overijsselse Vecht en deel IJssel. (momenteel wordt het gebied Kampereiland in dit model verbeterd) Waquamodel Markermeer / IJmeer / Gooi-Eemmeer en Eem. Vier SWAN(golf)modellen: IJsselmeer, Markermeer, Gooi-Eemmeer en Ketelmeer. Golfoploop model Runup klaar voor gebruik. Het volgende moet nog worden gerealiseerd: Opslag van de resultaten in Matroos. Aanpassen scripts naar Nautboom3. Deze modellentrein heeft een tijdje proefgedraaid. Hardware moet worden vervangen. Berekening 2% golfoploop voor diverse dijkvakken op basis van golfparameters Gebruikersschil voor operationeel gebruik……
2 april 2008 Windsnelheid in matroos
2 april 2008 Windrichting in matroos
2 april 2008 Waterstanden in matroos
2 april 2008 Waterstanden in matroos
2 april 2008 Plan Keuzes / stappen: mee met de overstap naar Nautboom3. tijdelijk rekencluster bij Deltares om afbouw van het WDIJ-systeem mogelijk te maken. gebruik van FEWS voor het aansturen van Nautboom3 (de modellentrein) en voor het destileren van waarschuwingen uit de modeluitkomsten. Einde 2008: pre-operationeel draaien met zowel de modellen als het systeem
2 april 2008 Aandachtspunten Er zijn nog problemen met het berekenen van correcte waterstanden: Enkele gebieden zijn erg gevoeling voor kleine verschillen in windkracht / windrichting. De baan van kleine depressies is blijkbaar niet altijd zo nauwkeurig te voorspellen als wij graag zouden willen. Ook downscaling levert niet altijd het gewenste resultaat. Aansluiting realiseren met HIS voor de verspreiding van de rekenresultaten naar de Waterschappen enz.
2 april 2008 Specifiek voor IJsselmeer De meren zijn (bijna) gesloten bakken. De waterbalans van de meren is op grond van metingen niet kloppend te krijgen - denk ook aan neerslag en verdamping. Het waterpeil in de gesimuleerde meren gaat na verloop van tijd afwijken van het werkelijke peil. De modellen worden daarom niet echt doorgestart maar geherstart met gebruik van de resultaten uit de vorige run. De waterstand in de meren wordt zonodig iets aangepast om dicht bij de werkelijke waterstanden te blijven, scheefstand blijft behouden Waarom geen Kalmanfiltering: We voorzien te grote correcties op de opgelegde debieten. Het kan voorkomen dat laaggelegen gebieden achter kaden vollopen. Dat gaat prima. Echter: Er was tot nu toe geen goed mechanisme om deze gebieden weer eens droog te maken (het hiervoor oprichten van virtuele "overlaten" of "gemalen" is vooral lastig). Er is nu een mechanisme gemaakt om met gebruik van maskers desgewenst de waterstand in deze gebieden voorafgaand aan een som op een laag nivo te zetten.
2 april 2008 Masker
2 april 2008 Voorbeeld Matroos: Storm 9 november 2007 (1) waterstand
2 april 2008 Voorbeeld Matroos: Storm 9 november 2007 (2) waterstand
2 april 2008 Voorbeeld Matroos: Storm 9 november 2007 (3) waterstand
2 april 2008 Voorbeeld Matroos: Storm 9 november 2007 (4) windsnelheid
2 april 2008 Voorbeeld Matroos: Storm 9 november 2007 (5) Voorbeeld Matroos: Storm 9 november 2007 (1) windrichting