© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
strategie als een proces
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Bedrijfsvoeringsscan
Individueel roosteren
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Toekomst Financiële Functie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Waarden & organisatiecultuur
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Dienstenmarketing Week 4.
Certificering van assetmanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Sociaal / ethisch ondernemen
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007

© Kars cum suis bv 2Programma Procesmanagement ahv het INK-model Groeien (verbeteren): de procesmanagement scan Afwegingen bij front-backoffice beslissingen (of een ander onderwerp naar keuze)

© Kars cum suis bv 3INK-model Leiderschap Management van processen Bestuur en financiers Waardering door maatschappij Waardering van klanten en leveranciers Waardering door medewerkers Management van medewerkers Strategie en beleid Management van middelen Verbeteren en vernieuwen Organisatie Resultaat

© Kars cum suis bv 4 INK: organisatiegebieden Leiderschap: koers bepalen & vertalen naar missie, visie Strategie en beleid: implementeren van missie en visie in concreet beleid, plannen en budgetten Management van medewerkers: inzetten, stimuleren en waarderen om strategie en doelstellingen te realiseren Management van middelen: geld, kennis, technologie, materialen en faciliteiten verwerven, gebruiken en beheren om beleidsdoelstellingen te bereiken Management van processen: het identificeren, ontwerpen, beheersen en verbeteren van processen (‘het integrale processtelsel’)

© Kars cum suis bv 5 Vervolg INK: resultaatgebieden Resultaten voor klanten, leveranciers en partners waarmee wordt samengewerkt zijn van belang voor de continuïteit Resultaat voor medewerkers: in hoeverre voldoet de organisatie aan hun verwachtingen (salaris+sec. a.v.w. +…)? Resultaat voor maatschappij: o.a. maatschappelijk verantwoord ondernemen, milieu, werkgelegenheid, opleiding, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid

© Kars cum suis bv 6 Scan op Procesmanagement Hulpmiddel om vast te stellen hoe de organisatie er voor staat met procesmanagement Scan aan de hand van de typen van procesmanagement in de organisatie: – –Type 1: ad hoc – –Type 2: werkproces – –Type 3: bedrijfsproces intern gericht – –Type 4: bedrijfsproces extern gericht (aansluiten op klantproces) – –Type 5: keten

© Kars cum suis bv 7 Procesmanagement cyclus Ontwerpen: nieuw of aangepast proces Implementeren: veranderen van de organisatie Uitvoeren: beheren en beheersen Besturen: concretiseren van visie en beleid Integreren: samenhang in resultaatgericht sturen

© Kars cum suis bv 8 Backoffice - frontoffice afwegingen Snelheid –Direct leveren of niet Medewerkers –100% ingezet of niet –Brede taken of niet -> vaardigheden KwaliteitEfficiëntie –Wel/geen overdracht van gegevens of (bijv.) formulieren Controle en functiescheiding = risicobeperking

© Kars cum suis bv 9 Backoffice - Internet In oplopende volgorde van geavanceerdheid: –Alle informatiemateriaal op Internet –Formulieren elektronisch invullen –Ontvangstbevestiging –Mail –Elektronisch afhandelen (workflow!) Lokethandelingen blijven nog lang bestaan Gevolgen voor medewerkers (opleiding, vaardigheden) Gevolgen voor hulpmiddelen (met name systemen) Gevolgen voor processen