LEA- congres 12 januari 2010 Nieuwegein.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Verandering Schooltijden
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Bestuurlijke relevantie
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Krimpen met perspectief
Brede School Rotterdam
Meerjaren Welzijnskader
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Harmonisatieplannen kabinet
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Anne Marie Vera Naber Edventure, uw partner voor de LEA.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
NME: kiezen, leren, meedoen
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
IKC Klarendal.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Jeugdgezondheidszorg 0-19
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Transcript van de presentatie:

LEA- congres 12 januari 2010 Nieuwegein

LEA zonder rijksmiddelen Jeanne Hendriks- van Kemenade, wethouder Frans de Baaij, algemeen directeur SKOSO

De Lokale Educatieve Agenda in Sint-Oedenrode 2010-2013

Waarom van belang voor de gemeente? Historisch een rol (sport, handvaardigheid, religie) Jeugd en onderwijs belangrijk voor leefbaarheid dorpen en kernen Sociale doelstellingen bereiken: zelfredzaamheid, participatie. Samenwerking biedt meerwaarde

Wat hadden we al? Locaal educatiebeleid met zelfredzaamheid als centraal begrip (arbeid (VSV) en sociaal maatschappelijk) Muzieklessen Sportlessen binnen en buiten de school Jeugd creatief Levensbeschouwing/tolerantie

Andere beleidsterreinen Gemeentelijke regierol jeugd: sluitende jeugdketen en JGZ/CJG Voor in de scholen: Gezonde en veilige school (programma GGD over voedsel, drugs en alcohol i.s.m. Novadic-Kentron) Lokaal erfgoed (project voor groep 5) HALT voorlichting over buurwerk en veiligheid Marktplaats cultuureducatie (gemeente en provincie) Dag van Respect (landelijke dag, plaatselijke invulling)

LEA is extra hulpmiddel Brede school? Visie en structuur liggen er Coördinator is aanwezig (vanuit activiteiten, niet gebouwen) LEA is extra hulpmiddel

Kleine kernen? Leefbaarheid van platteland, veel ontwikkeling (Grootschalige boeren, wel veel minder!, Draagvlak voor winkels verdwijnt, nieuwe economische dragers zoeken, belang van natuur en duurzaamheid) Welzijn, WMO prestatieveld 1 Een integraal dorpsontwikkelingsplan (naast ruimtelijke structuur aandacht voor sociale en economische structuur)

Lokale Educatieve Agenda (nieuw) De LEA is een instrument in de samenwerking tussen de gemeente, de schoolbesturen, kinderopvang en overige educatieve partners. Op de agenda staan thema’s die in het licht van de beoogde educatieve doelen actueel zijn binnen de gemeente en waarvoor een goede samenwerking en afstemming tussen verschillende organisaties vereist is. Partners maken op bestuurlijk niveau afspraken over aanpak van deze thema’s, de inzet van de mensen en middelen, de planning en de terugkoppeling van bevindingen en resultaten. Naast gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben partners ook een eigen verantwoordelijkheid.

Lokaal educatiebeleid Toekomstvisie op educatie Actieplan voor de komende jaren Burgers stimuleren tot zelfredzaamheid (ontplooiing en ontwikkeling) en maatschappelijke verantwoordelijkheid (Participatie) Jeugdbeleid (o.a. Centrum voor jeugd en gezin) Onderwijsbeleid gericht op doorgaande ontwikkeling (talentontwikkeling, participatie en zorgverbreding) Jeugdbeleid en onderwijsbeleid komen samen Speerpunt is de Brede Schoolontwikkeling

Stuurgroep Brede School = Platform over inhoud LEA Gemeente Sint-Oedenrode SKOSO (7 katholieke basisscholen) OBS de Springplank Fioretticollege dependance VMBO- school Kinderopvang Humanitas Korein Kinderplein Kindercentra de Verbinding Welzijn Salus

Het gaat om kinderen en jeugd

Agendapunten LEA Sint-Oedenrode Brede Schoolontwikkeling Brede School als basisvoorziening in kleine kernen Harmonisatie Voorschoolse Voorzieningen Aansluiting Basisonderwijs- Voortgezet Onderwijs Passend Onderwijs Lopende zaken

Focus op ontwikkeling van het kind!

1. Brede Schoolontwikkeling (thema’s) Doorgaande lijn Sportstimulering Kunst en cultuureducatie Leesbevordering Actief burgerschap/sociale integratie/waarden en normen Natuurbeleving Gezondheid (alcoholpreventie) Veiligheid en preventie Ouderparticipatie Kinderparticipatie

2. Brede School als basisvoorziening in kleine kernen Doorgaande lijn in relatie tot de buurt Activiteiten voor en door kinderen/jongeren met buurt Schoolbuurtprojecten Avondcursussen voor wijkbewoners Bibliotheeksteunpunten

3. Harmonisatie voorschoolse voorzieningen Scenario’s voor samenwerking peuterspeelzalen/ kinderopvang Kwantitatief en kwalitatief voldoende aanbod voorschoolse educatie Doorgaande lijn voorschoolse en vroegschoolse educatie

4. Aansluiting Basisonderwijs - Voortgezet Onderwijs Doorgaande lijn PO – VO Taalproject VO in aansluiting op taalonderwijs PO Project meerbegaafden i.s.m. VO en cultuureducatie

5. Passend onderwijs Leerlingenzorg in en om de school Schoolmaatschappelijk werk Jeugdhulpverleningsnetwerk 1-Zorgroute MIND/Excellentie Bestuurlijke afspraken Leerlingenvervoer

6. Lopende zaken (thema’s) Bewegingsonderwijs (zwemles en ‘natte’ gymles Marktplaats cultuureducatie (incl. Jeugd Creatief) Onderwijs aan allochtone kinderen Leerplicht/RMC Leerlingenvervoer Onderwijshuisvesting Muziekonderwijs Jeugd in beweging Maatschappelijke stages Raakvlakken met CJG Overlegpunten onderwijsachterstandenbeleid

Ontdekkend leren

Organisatie LEA Werkproces volgens PDCA-cyclus Structuur: stuurgroep en werkgroepen Ambtenaar LEA en brede schoolcoördinator Activiteitenplanning en jaarplanning Registratie en monitorsysteem Communicatiesysteem Financiële en personele middelen Personele inzet in begroting betrokken partners

Financiën LEA (2010) Coördinator brede school: € 32.000,- Educatieve projecten: € 14.000,- Muziekonderwijs in het basisonderwijs: € 20.000,- Voormalige middelen onderwijsbegeleiding: € 55.000,- Bewegingsonderwijs incl. zwemmen: € 95.000,- Marktplaats cultuureducatie: € 23.000 ( + € 23.000 Pr.) Onderwijs aan allochtone kinderen: €14.000,- Leerplicht: € 56.000,- = wettelijke taak Leerlingenvervoer: € 273.000,- = wettelijke taak Onderwijshuisvesting conform IHP: € 29.000,- Jeugd in beweging: € 3.100,- Maatschappelijke stages: € 12.000,-= (wettelijke taak) Totaal: € 626.000,-

Samenhang in de LEA

De kern Olland

Problematiek kleine kernen School en gemeenschapshuis zijn gescheiden Gemeenschapshuis is aan renovatie of nieuwbouw toe Peuterspeelzaal is zelfstandig maar wil zich professionaliseren en op zoek naar ander bestuur Taalontwikkeling is van belang Bibliobus is verdwenen uit de kern Leefbaarheid kern Olland is van belang Kern kent weinig voorzieningen meer School neemt een belangrijke plaats in binnen de kern Geen volwaardige gymaccommodatie Geen dagopvang of BSO in de kern

Sport en beweging

Doelen Versterken leefbaarheid kleine kern door: Ontwikkeling nieuw gemeenschapshuis ‘de Holm’ Ontwikkeling brede school op basis verrijkingsprofiel Ontwikkeling van een peuterspeelzaal naar een kindgerichte voorziening in een kleine kern Samenwerking tussen de kindgerichte voorziening/kindcentrum en de basisschool met het oog op doorgaande leerlijnen en ontwikkeling Ontwikkeling brede school in kleine kern met aandacht voor sport en cultuur in en buiten schooltijd (verrijkingsmodel) Aandacht voor taalontwikkeling > versterken bibliotheeksteunpunt

Benutten kansen Actieve partners: gemeente, Wovesto, School (bestuur), bestuur gemeenschapshuis, dorpsraad Bewoners zijn betrokken Voortrekkersrol Wovesto Subsidie brede school: € 300.000,- (Rijk) Subsidie Integrale dorpsontwikkeling IDOP: € 1.000.000,- (Provincie)

Huidige situatie

Huidige situatie De Holm Bs. St. Petrus

Nieuwe situatie

BSO school judo drumles bieb

Maximale ontwikkeling 0 jr 2 ½ jr 4 jr 12 jr voorschoolse opvang 7.30 consultatiebureau d a g r n e m t 8.45 basisonderwijs peuter- speelzaal tussenschoolse opvang basisonderwijs peuter- speelzaal 15.30 kinderdagopvang naschoolse opvang bibliotheek sport muziek 18.30 doorgaande ontwikkelingslijn

Brainstorm by Caryl Yasko 2003

Brainstorm Hart van Olland Doelen: brainstormen over de doorgaande ontwikkeling voor kinderen en jeugd in de nieuwe toekomstige brede school ‘Hart van Olland’ en kijken hoe de toekomstige partners daarin kunnen samenwerken.

Hart van Olland? wijkvereniging? bibliotheek? ?

Dank voor uw aandacht