Dyscalculiebeleid in de praktijk:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Advertisements

DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Informatieavond groep 8
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond.
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Dyscalculie.
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Welkom op de informatieavond leerjaar 4 17 september 2013.
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Het ontwikkelingsperspectief
Netwerk rekenen april 2012.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Informatie avond groep 8
Taal en rekenen in beweging!
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
OUDERAVOND Havo 2. Nienke Metselaarmentor B2A Astrid Grootmentor B2B Rob Vlammentor B2C Sander Bischoffmentor B2D Ria Rövekampconrector Havo OUDERAVOND.
Over rekenen gesproken
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuw Nederlands 4e editie
Ouderavond klas 3M Donderdag 12 september Keuzebegeleiding klas 3  Praktische opdrachten 18 & 19 nov 2013  Bezoek aan Rijn IJssel 6 februari 2014.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Informatieavond groep 8
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
GRAAF HUYN COLLEGE.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
. Rekenen.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculie presentatie
Voorlichtingsavond 4 mavo
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Transcript van de presentatie:

Dyscalculiebeleid in de praktijk: actief of passief ? Sébastien Brunekreef 6-10-11

1/22 Programma Voorstellen Wettelijke kaders Filmpjes Screenen Referentieniveaus rekenen Wettelijke kaders Passend onderwijs Artikel 55: Examenbesluit Filmpjes Screenen Remediëren

2/22 Voorstellen Docent wiskunde Remedial teacher Een webmaster

3/22 Dyscalculie: zeer ingrijpend voor in het dagelijks leven

4/22 Zorgplicht Per 1 augustus 2012* gaat de zorgplicht voor scholen in. Scholen en schoolbesturen worden dan verplicht te zorgen voor een passende onderwijsplek en passend onderwijs voor elke leerling. * Wetsvoorstel moet nog worden aangenomen

Referentieniveaus rekenen (1) 5/22 Referentieniveaus rekenen (1) De wet "Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen" is op 1 augustus 2010 in werking getreden. Bron: Staatscourant Hierin staat beschreven wat leerlingen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan op het gebied van taal en rekenen moeten kennen en kunnen. 2F: VMBO 3F: HAVO/VWO

Referentieniveaus rekenen (2) 6/22 Referentieniveaus rekenen (2) Rekentoets VO 4 Domeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden vanaf schooljaar 2013-2014 onderdeel van het eindexamen ongeacht het feit of wiskunde wel of niet in het profiel of sector zit Problemen zijn te verwachten voor VMBO (Zorg en welzijn, Economie; zonder wiskunde) HAVO (C&M) Dyscalculici Hoe de rekentoets er uit gaat zien, is nu nog niet bekend Rekenmachine?

Passief-actief continuüm 7/22 Passief-actief continuüm Actief screenen & Remediëren Actief screenen Remediëren Minimale inspanning Niets doen

Passief-actief continuüm 8/22 Passief-actief continuüm Actief screenen Actief screenen Remediëren Remediëren Minimale inspanning Minimale inspanning Minimale inspanning Minimale inspanning Niets doen

‘Legitieme’ redenen om niets te doen 9/22 ‘Legitieme’ redenen om niets te doen We geloven niet in het bestaan van dyscalculie We hebben de kennis niet in huis De directeur/ rector verleent geen toestemming Het past niet binnen de visie van de school We hebben (nog) geen leerlingen met dyscalculie binnen de school Er bestaat nog geen dyscalculie protocol voor in het VO …………………………………… Niets doen

10/22 Minimale inspanning Leerlingen met een dyscalculieverklaring extra tijd (20%) verlenen bij toetsen Leerlingen met een dyscalculieverklaring kunnen 30 minuten extra tijd krijgen op het Centraal Schriftelijk Examen Artikel 55 van het examenbesluit: Afwijking wijze van examineren Zie: examenblad.nl Niets doen Minimale inspanning

Screenen op dyscalculie 11/22 Screenen op dyscalculie Actief screenen Niets doen Minimale inspanning

Actief screenen op dyscalculie (1) 12/22 Actief screenen op dyscalculie (1) Risico analyse in de brugklas uitvoeren 1. Tempo Test Rekenen Actief screenen 2. Dyscalculia Screener

13/22 Dyscalculia Screener 5 toetsonderdelen Reactiesnelheid Subiteren Visuele misleiding Optellen Vermenigvuldigen

Actief screenen op dyscalculie (2) 14/22 Actief screenen op dyscalculie (2) Docenten wiskunde nemen TTR af ná 1 wiskunde hoofdstuk VWO (onderbouw): ≤ 104 LWOO-VMBO-gl (1e klas): ≤ 83 Actief screenen Remedial teacher neemt de Dyscalculia Screener af 6 maanden rt en probleem nog steeds hardnekkig -Doorsturen naar psycholoog/orthopedagoog

Remediëren van dyscalculie 15/22 Remediëren van dyscalculie Actief screenen Remediëren Niets doen Minimale inspanning

Remediëren van dyscalculie (1) 16/22 Remediëren van dyscalculie (1) Bewustzijn docent STICORDI Remediëren Metacognitie Subiteren

17/22

18/22

STICORDI - maatregelen 19/22 STICORDI - maatregelen Benadruk sterke kanten 1. STimuleren (Pedagogisch) Belonen voor inspanningen, niet voor resultaten 2. COmpenseren Pre-teaching Extra tijd bij toetsen Rekenmachine 3. Remediëren Hulp op maat (Handelingsleertheorie) Ezelsbruggetjes 4. DIspenseren Geen onvoorbereide sommen op bord maken Rekenfouten niet of minder mee laten wegen

20/22 Remediëren Handelingsmodel 1. Concreet handelen in werkelijkheidssituatie 2. Voorstellen - concreet 3. Voorstellen - schematisch 4. Symboliseren Goed reken-wiskunde onderwijs Begripsvorming Betekenisverlening Conceptontwikkeling Strategieontwikkeling Automatisering en vlot leren rekenen Flexibel toepassen ERWD-protocol, 2011

Voor meer achtergrondinformatie 21/22 Voor meer achtergrondinformatie http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie

Bedankt voor jullie aandacht! 22/22 Bedankt voor jullie aandacht!