De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dyscalculie presentatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dyscalculie presentatie"— Transcript van de presentatie:

1 Dyscalculie presentatie
Hogeschool van Amsterdam Sébastien Brunekreef Datum:

2 Programma 1/12 Even voorstellen… Inzicht in dyscalculie Stukjes video
Discussie Nuttige boeken Nuttige websites

3 Even voorstellen… 2/12 Wiskundedocent op Het Amsterdams Lyceum
Remedial Teacher Een webmaster van

4 3/12 Wat is dyscalculie? Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-/wiskundekennis (feiten/afspraken). Prof. Dr. Ruijssenaars (2004) Hoe herken je dyscalculie in de klas? Niet kennen van de tafels Slecht zijn in rekenen met breuken, procenten Moeite met klokkijken Moeite om links en rechts uit elkaar te houden Traagheid (tijd tekort bij toetsen)

5 4/12 Fragment Klokhuis

6 5/12 Waar hebben we het over?

7 Waar hebben we het over? 6/12 rekenproblemen rekenmoeilijkheden
acalculie rekenstoornissen pseudo-dyscalculie dyscalculie essentiële dyscalculie cijferblindheid ontwikkelingsdyscalculie rekenzwakte

8 Genetisch - biologisch
7/12 Genetisch - biologisch Ontwikkelings- dyscalculie Subiteren Geheugen: LTG/KTG Dyscalculie De term ‘dyscalculie’ is een beschrijvende term die niet verwijst naar een oorzaak of verklaring. Prof. Dr. A.J.J.M. Ruijssenaars Omgevingsfactoren/ interferentie andere stoornissen Hersenletsel/ hersentrauma Faalangst Didactische verwaarlozing Motivatie-problemen ADD/Dyslexie Pseudo- dyscalculie Acalculie Ongeluk Hersenbloeding

9 Subiteren = aangeboren
8/12 Subiteren = aangeboren

10 Discussie 9/12 Status dyscalculie(verklaring) Visies op dyscalculie
Samengaan met andere stoornissen: AD(H)D, dyslexie, etc. Verschil dyslexie - dyscalculie Hoe kun je kinderen met dyscalculie helpen? Testen op dyscalculie ……………………………

11 Nuttige boeken 10/12 Nederlandstalig
Rekenproblemen en dyscalculie Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling Dyscalculie in discussie Deel 1 & 2 Engelstalig My Thirteenth Winter A Memoir Dyscalculia Guidance: Helping Pupils with Specific Learning Difficulties in Maths

12 Nuttige websites 11/12 Nederlandstalig
Engelstalig

13 12/12 Bijlage Eindexamenbesluit vwo-havo-mavo-vbo - Artikel 55. Afwijking wijze van examineren Tekst geldend op 1 augustus 2007 1. De directeur kan toestaan dat een gehandicapte kandidaat het examen geheel of gedeeltelijk aflegt op een wijze die is aangepast aan de mogelijkheden van die kandidaat. In dat geval bepaalt de directeur de wijze waarop het examen zal worden afgelegd. Hij doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de inspectie. 2. Tenzij sprake is van een objectief waarneembare lichamelijke handicap, geldt ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde aangepaste wijze van examineren dat: a. er een deskundigenverklaring is die door een ter zake deskundige psycholoog of orthopedagoog is opgesteld, b. de aanpassing voor zover betrekking hebbend op het centraal examen in ieder geval kan bestaan uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten, en c. een andere aanpassing slechts kan worden toegestaan voor zover daartoe in de onder a genoemde deskundigenverklaring ten aanzien van betrokkene een voorstel wordt gedaan dan wel indien de aanpassing aantoonbaar aansluit bij de begeleidingsadviezen, vermeld in die deskundigenverklaring. 3. Het bevoegd gezag kan in verband met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal afwijken van de voorschriften gegeven bij of krachtens dit besluit, ten aanzien van een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin hij eindexamen aflegt, ten hoogste zes jaren onderwijs in Nederland heeft gevolgd en voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. De in de eerste volzin bedoelde afwijking kan betrekking hebben op: a. het vak Nederlandse taal en literatuur; b. het vak Nederlandse taal; c. enig ander vak waarbij het gebruik van de Nederlandse taal van overwegende betekenis is. 4. De in het derde lid bedoelde afwijking bestaat voor zover betrekking hebbend op het centraal examen slechts uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten en het verlenen van toestemming tot het gebruik van een verklarend woordenboek der Nederlandse taal. 5. Van elke afwijking op grond van het derde lid wordt mededeling gedaan aan de inspectie.


Download ppt "Dyscalculie presentatie"

Verwante presentaties


Ads door Google