Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT Cees de Jong Kasteel Hoekelum Bennekom 11-11-2010 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
voorstellen Cees de Jong Adviesgroep Groen CPS Betrokken bij o.a.: Invoeren CGO VMBO, MBO en HBO Groen Secretaris Vereniging Buitengewoon Groen Ondersteuning project ‘Groen Proeven’ Motto: ‘samenhang creëert succes en blijvend resultaat’
Kern: invoeren CGO & CGE Factoren: Kennis (wat) Vaardigheden (hoe) Houding Kern: Invoeren CGO en CGE is een PvB voor VMBO Groen
Inhoud bijdrage Invoeren CGO en CGE: Inhoud Organisatie (onderwijskundig) Leiderschap Toelichting Toolkit
INHOUD
‘Klant’-gerichtheid (14) Onderzoeken (11) Formuleren en rapporteren (7) Presenteren (6) Leren (12) ‘Klant’-gerichtheid (14) Bedrijfsmatig handelen (19) Vakdeskundigheid toepassen (8) Kwaliteit leveren (15) Analyseren & (10) problemen oplossen Instructies & procedures opvolgen (16) Omgaan met verandering en aanpassen (17) Relaties bouwen en netwerken (5) Plannen en organiseren (13) Materialen en middelen inzetten (9) Beslissen en activiteiten initiëren (2) Samenwerken én overleggen (3) Ethisch en integer handelen (4) Met druk en (18) tegenslag omgaan © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Wat zijn competenties ? Veel definities ! Praktische definitie: ‘vermogen van iemand om in bepaalde context passend gedrag te vertonen’ omvat: Kennis (K), Vaardigheden (V) en Houding (H) Competentie als formule = K x V x H binnen een context © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
SHL-Competenties: 18 in VMBO Leiden en beslissen Ondersteunen en samenwerken Interacteren, beïnvloeden en presenteren Analyseren en interpreteren Creëren en leren Organiseren en uitvoeren Aanpassen en aankunnen Ondernemen en presteren Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relatie bouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Klantgerichtheid Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Omgaan met veranderingen en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Bedrijfsmatig handelen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Motivatie competenties Kloof verkleinen tussen bedrijven en beroepsonderwijs Professionalisering ontwikkeling houding Ondersteuning bij determinatie leerweg, sector (LOB), keuze vervolgonderwijs Hulp voor keuze context doorlopende leerlijn naar MBO
Letter & geest: ‘wat mag en moet’ invoeren nieuw examenprogramma Mogen PvB Competenties expliciet meten en rapporteren Verbinding met wijk en regio + eigen onderwerpen: keuze Aansluiting MBO Rol docent/leerling Samenhang AVO-BG Moeten Invoering 01-08-2010 Schoolexamen Centraal examen Geglobaliseerde eindtermen Competenties geïntegreerd aanbieden (impliciet) STAATSCOURANT (mei 2010)
In gesprek met de leerling: loopbaan ? ↓ werk, passie, acties om te kiezen, toekomst, ervaringen, wat houd je bezig ? … Studie ? ↓ vorderingen Communicatie begeleider met leerling: (bron: dr. Marinka Kuijpers) 65% TEGEN de leerling 21% OVER de leerling 5 % rest 9 % MET de leerling
Competenties: waar gaat het om ?
Inhoud: Onderdelen (zie opdracht) Visie Inhoud programma Expliciet/impliciet Leren in context Zelfreflectie Rol van docent PvB’s Onderwerpen vindt u terug in opdracht (in de vorm van verwervingsstappen)
ORGANISATIE
Organisatie competentieleren op basis van leercyclus plannen: (Deels) samen met de leerling (POP) uitvoeren en verzamelen resultaten leren van leerling centraal Bijstellen via reflectie- gesprek evalueren: meten beoordelen
Mogelijkheden voor de organisatie van competentieleren Periodiseren faciliteert leercyclus CGO Principe van de ‘balansschool’: d.w.z. programma: 80/90 % vast en 10/20 % flexibel Resultaten reflectiegesprek vult flexibel deel van programma in Meten resultaten en ontwikkeling competenties Beperkt aantal competenties per periode (opbouw)
rubrieksbeoordeling met 4 verwervingsstappen starter 1 geoefend 2 gevorderd 3 op niveau 4 Gedragsomschrijving: Ik ……. Alle 18 SHL-competenties zijn beschreven voor alle leerwegen, (compleet met indicatoren) en opgenomen in de Tookit © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Verankering competenties via 4Cyourway (referentiekader streefniveaus)
Organisatie: Onderdelen (zie opdracht) Competentiemeting en –beoordeling Registratie Vast en flexibel deel van programma Samenwerking binnen en buitenschools leren Rol van docent Scholing docenten PvB’s Onderwerpen vindt u terug in opdracht (in de vorm van verwervingsstappen)
LEIDERSCHAP
Uitspraak van onze leider SNOEIEN DOET GROEIEN ! (M. Rutte in regeringsverklaring)
Effectieve scholen Effectief door: Effectieve docenten Professionele cultuur Samenhang in programma Technische hulpmiddelen Leiderschap schoolleiding
Resultaat effectief leiderschap Verbeterde leerresultaten Verhoogde bekwaamheid docenten Meer betrokkenheid ouders/gemeenschap Geëngageerde leerlingen Voldoening vooruitgang Trots bij de betrokkenen
Leiderschap Waslander 7 x C Concentratie Coherentie Commitment Community Continuiteit Consistentie Context-management
Kern: invoeren CGO & CGE Kern: Invoeren CGO en CGE is een PvB voor VMBO Groen Met CGO en CGE is er een kans voor VMBO Groen voor beter en succesvol onderwijs
we doen het met zijn allen CGO en CGE in VMBO Groen we doen het met zijn allen Onderwijs ontwikkel je samen
TOOLKIT
Inhoud Toolkit Opdracht gespreksronden Informatie over Leiderschap Informatie over Inhoud & Organisatie Interviews 3 teamleiders VMBO Groen over CGO en PvB’s Zie inhoudsopgave voorin de map
Voorbeelden Toolkit Brochure SPV: wat moet en wat mag in de bovenbouw VMBO 7 C’s van Waslander Verandering als water Rust en stabiliteit in de veranderende school Competenties in beeld ……..
4: ethisch & integer handelen
16: instructies & procedures
Verwachting Toolkit Vraaggericht uitbreiden (formulier) Digitaal ontsluiten via www.groenproeven.nl Hulpmiddel bij netwerk leidinggevenden
CPS Onderwijsontwikkeling en advies www.cps.nl Bedankt voor de aandacht CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl