Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,
Titel presentatie. Voortgang S-factor op 19 jan ‘10 “De succesvolle leerloopbaan in Zorg en Welzijn” •Doelen: “Rome” •Waar staan we? •Voor gaan we naartoe?
Medezeggenschap en de Benchmark
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Decanaat bovenbouw klas 4 Belangrijk jaar: Examenjaar Kiezen van een vervolgopleiding.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Landbouwbreed Klaaswaal
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Bewust toetsen met Groen Proeven
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Waar staan we nu?.
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Het werken met portfolio
MVO - IT Planning. Bestaand Bol 2Bol 2 Leerjaar 1Leerjaar 2 Sem 1Sem 2Sem 3Sem 4 Pe rio 1 Pe rio 2 Pe rio 3 Pe rio 4 Pe rio 5 Pe rio 6 Pe rio 7 Pe rio.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Informatie avond 4e klas
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VAKSCHOOL Werkmiddag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Creatief Ketengericht Ondernemen
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011

Wat gaan we doen vandaag? Ochtendgedeelte Groen Proeven team met leidinggevenden - Kennismaken - Stand van zaken Groen Proeven - Groen Proeven Koers verkennen - Praktische zaken -Lunch! Middaggedeelte Groen Proeven netwerk

Groen Proeven; ons gezamenlijke doel Opleveren (en stimuleren) van kwalitatieve hoogwaardige competentiegerichte schoolexamens, Proeven van Bekwaamheid (geglobaliseerde examenprogramma’s landbouw en landbouwbreed) - versterken doorlopende leerloopbaan vmbo – mbo - kwaliteitsslag competentiegerichte SE - betekenisvol en contextrijk leren > motivatie  Via het schoolexamen de ontwikkeling naar meer competentiegericht vmbo stimuleren en faciliteren!

Wat wij bieden Producten - kant en klare PvB’s o.b.v. kwaliteitsstandaarden - verantwoordingsdocumenten - templates voor PvB ontwikkeling - ondersteuningsmateriaal voor docenten en leidinggevende Diensten - deskundigheidsbevordering en uitwisseling - ontmoeting en inspiratie - ondersteuning en advisering op maat - site

Waar staan we nu? Gevarieerde PvB bank Brede ervaring met de invoering in de vorm van pilots Erkenning van en vertrouwen in Groen Proeven  Groen Proeven is een sterk merk! Onderzoek Judith Gulikers (WUR) heeft mooie resultaten opgeleverd t.a.v. leerbehoeften docenten en authenticiteit Groen Proeven (ECER Berlijn)

Belangrijkste bevindingen Veel leerervaringen docenten - worden vaak pas duidelijk in de pilots en in gesprek - zonder ervaring vaak geen leerbehoeften - leerbehoeften vaak extern georiënteerd (leerling, organisatie) - pilots leiden tot bewustwording ‘oeps’ (intake, evaluatie) - grootste leerervaring: ‘je mond houden’ - 100% docenten ervaart noodzakelijke onderwijsverandering Authenticiteit Groen Proeven? - ja, als de taak ontstaat in interactie met een opdrachtgever (niet alleen op papier) - de opdrachtgever niet ‘helpt’ - er een ‘echt’ resultaat bij de opdrachtgever terecht komt

Groen Proeven geeft veel beweging Maar we zijn er nog niet! Dit jaar: Doorontwikkeling producten (onderhoudsgroep) Eigenaarschap nog meer naar de instellingen (experts) Expert gaat samen met zijn leidinggevende en collega’s de Groen Proeven koers vormgeven

Richting geven aan de Groen Proeven Koers

T-AfL-Q: 0-meting en actieplan Judith Gulikers, ECS/WUR Samenwerking Programma Professionalisering Docenten (ECS/WUR) en Groen Proeven

De nul-meting Samenwerking Groen Proeven, Groen Proeven experts en hun eigen AOC’s en schoollocaties, met onderzoek van WUR (Judith Gulikers) Aanleiding: pilots hebben duidelijk getoond dat de voorbereiding op de PvB’s (dus het voorafgaande onderwijs) nog om de nodige veranderingen vraagt Nul-meting: in hoeverre voeren docenten op dit moment activiteiten uit die passen bij cgo en beoordelen met de PvB? Geeft ons als project goede input én de instelling zelf

Inhoud Docenten worden gevraagd te scoren op 28 docentactiviteiten ; in hoeverre passen zij bepaalde activiteiten toe? Concreet geeft dit aan: In hoeverre zegt deze docentengroep in de les te doen aan Bespreken van zwakke punten Relateren van lesactiviteiten aan leerdoelen Monitoren van ontwikkeling van leerling Etc......

Wat levert dit concreet op voor AOC/locatie? Van alle vragen / activiteiten in de nul-meting verwachten we dat ze: Passen binnen CGO Passend voorbereiden op PvB (competentiegericht beoordelen + reflecteren) Dus hoe hoger een docentengroep scoort op deze activiteiten, hoe verder gevorderd de groep is in CGO activiteiten in de lessen en hoe beter zij voorbereiden op de PvB

De nul-meting: praktische uitvoering Digitaal in te vullen, op ieder moment, op iedere computer Vragenlijst invullen en/of inzien via n_nulmeting_najaar2011 Zoveel mogelijk docenten op het AOC: verschillende locaties praktijk/avo docenten met/zonder Groen Proeven ervaring alle leerjaren kunnen meedoen

Rapportage (krijgt expert via Judith) Niveau van rapporteren per school (locatieoverstijgend) per locatie niet individueel (dus anoniem), docent zelf wel Inhoud Eerst enkele algemene gegevens: hoeveel docenten hebben ingevuld beroepsgericht, Avo, anders ervaring + houding tov. Cgo/cgb ervaring met Groen Proeven

Maar Het zijn zelf-rapportages van de docenten!  Rapportage geeft een concreet gespreksinstrument over bv. “in hoeverre doe jij / doen wij deze activiteiten daadwerkelijk?” “welke activiteiten doen wij heel veel, en waarin kunnen en willen we onze praktijk verbeteren?”  Docenten kunnen op zichzelf reflecteren, met elkaar in gesprek gaan, en leidinggevende kan met individuele/groepen docenten in gesprek gaan

Rol GP expert: plan van aanpak T-AfL-Q uitzetten op eigen school (verschillende locaties) Deadline 15 oktober Reflectie schrijven op: Eigen ervaring met invullen T-AfL-Q Ervaring en reacties van collega’s, leidinggevenden op school Deadline GP expert dag 15 november Nav. rapportage en in overleg met leidinggevende een plan van aanpak voor eigen AOC maken i.r.t. de invoering van GP

Praktische zaken Projectovereenkomst Urenverantwoording - eigen urenregistratiesysteem - 2 x per jaar overleggen aan projectleiding Financiën - 2 x per jaar verrekening uren Taken en verantwoordelijkheden - onderhoudsgroep - experts Evaluatiemomenten (samen met leidinggevende) Contactgegevens controleren en aanvullen s.v.p.

Groen Proeven MT dag 11 oktober Almere uur – uur Groen Proeven DOE dag 27 maart 2012!

Projectleiding: Scilla van Cuijlenborg Wilma Bredewold Vragen???

En dan is er lunch!