“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Gesprekscyclus Quadraam
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Learning on the job voor gevorderden
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
Learning analytics: de docent
Ontwerpprojecten In de praktijk
Werken naar onderwijsbehoeften
Opleidingsinfrastructuur
GROEIDOCUMENT.
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Fronter als e-portfolio
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
zelfsturend portfolio-onderwijs:
ELO Informatie Communicatie Administratie Multimedia
Portfolio
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Voortgangsgesprek fase 1
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Naam workshopbegeleider
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Studieloopbaanbegeleiding
Van harte welkom ouders
Beter Onderwijs Nederland
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Studieloopbaancoaching
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Individueel competentietraject
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Mijn visie op onderwijs
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Zelfregulatie op Cartesius2
Transcript van de presentatie:

“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper” Hans Tromp, Manager Onderwijs en Strategie NIOC, 19 april 2002

Programma Inleiding (digitaal)portfolio Invulling onderdelen portfolio Uitwisseling van ervaringen Demonstratie digitaal portfolio

De leerling wil iets worden Wat wil ik worden? <POP> Wat kan ik al? <EVC> Wat moet ik nog doen? <studieplan> Hoe laat ik dat zien? <port-folio> Hoe leer ik dat?

De docent helpt de lerende Hoe volg ik zijn ontwikkeling? Hoe bepaal ik of hij zijn doel bereikt heeft? Hoe bepaal ik zijn huidige niveau? Hoe help ik hem bij zijn ontwikkeling? Wat moet ik nog doen? Wat wil ik worden? Wat kan ik al? Hoe laat ik dat zien? Hoe stuur ik het leren?

Competentie Groei Kaart Portfolio Gilde HBO PORTFOLIO Gilde-HBO Competenties Resultaten/ Producten School en werkactiviteiten Proces- portfolio C.V. EerderVerworven Competentie Groei Kaart Reflectie- verslagen Persoonlijk ontwikkelingsplan Studie Activiteiten plan Leercyclus

Overzicht digitaal portfolio Student/leerling: Eigenaar Documenten Reactie PoP StudiePlan Voortgangs- Rapportages * Projecten/Modules Mentor: Reactie Accorderen Geaccordeerd EVC CV Buiten de onderwijsorganisatie behaalde competenties. Externe Begeleider(s):  Reactie

Portfolio proces Tijd Laatste Versie CV EVC CV EVC Geaccordeerd PoP StudiePlan Voortgangs- Rapportages * Projecten/Modules Geaccordeerd CV EVC PoP StudiePlan Voortgangs- Rapportages * Projecten/Modules Laatste Versie Geaccordeerd CV EVC PoP StudiePlan Voortgangs- Rapportages * Projecten/Modules Tijd

Rollen  Student Mentor Externe Begeleider Beheerder Rollen zijn per persoon willekeurig te combineren.

Visie Leerproces Persoonlijke Ambitie aanwezige competenties Regie door student/leerling Regie door docent Persoonlijke Ambitie aanwezige competenties gewenste competenties

Geleidelijke opbouw mogelijk Traditioneel Vernieuwend Laat initiatief meer bij student/leerling. Kan rol als coach makkelijker invullen. Stuurt het onderwijs van de student/leerling. Docent

Geleidelijke opbouw mogelijk Meer Traditioneel Vernieuwend Krijgt aanbodgestuurd onderwijs vanuit docent. Bewijs van competenties bij student/leerling. Proces meer betrekken bij beoordelingen. Regisseert vanuit POP zelf de opleiding. Krijgt meer keuzemogelijkheden binnen het aanbod. Toetsen via een toetsprogramma. Student/leerling

Digitaal Portfolio Digitaal Portfolio (Student/leerling) Administratie Vrijheid versus structuur Formeel versus informeel Digitaal Portfolio in relatie tot administratieve systemen Digitaal Portfolio (Student/leerling) Administratie (School)

Voordelen Digitaal Portfolio Versiebeheer op documenten en reacties maakt het leerproces zichtbaar voor student en docent. Afspraken zijn vastgelegd. Student/leerling kan afhankelijk van opleiding en ervaring meer zelfsturing krijgen. Aantal contactmomenten mentor/student neemt toe. Individuele leertrajecten zijn makkelijker te organiseren.

Accordering, variant 1 Geen accordering PoP Voortgangs- StudiePlan Rapportages * Projecten/Modules Geen accordering

Accoord Accordering, variant 2 PoP StudiePlan Voortgangs- Rapportages * Projecten/Modules Accoord Accordering van het totale ontwikkelingstraject

Accoord Accordering, variant 3 Accordering op separate delen. PoP StudiePlan Voortgangs- Rapportages * Projecten/Modules Accoord Accordering op separate delen.

Accoord Accordering, variant 4 PoP Voortgangs- StudiePlan Rapportages * Projecten/Modules Accoord Accordering op delen, met mogelijkheid om te wijzigen