NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april 2002 1 Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
BattleBots The school battle.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
1.
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
Portfolio’s in het onderwijs
Probleem gestuurd onderwijs
Module school en samenleving
Management en Organisatie
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Workshop ‘Competenties’
SQL & datamodelleren.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Studietaak De studietaak staat centraal
Onderzoeksvaardigheden
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Introductie workshop 1.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT in het Onderwijs bij TBM
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
De gezonde school en genotmiddelen
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Studieloopbaanbegeleiding
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Training digitale didactiek
Jeannette van Nieuwkoop
Werkveldconferentie 13 november 2014
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Doelstelling workshop Doel: uitwisselen van ervaringen, kennis en inzicht in het uitdagingen van studenten in competentiegericht onderwijs. Vragen die een centrale rol spelen: –Wat is uitdagend onderwijs? –Wat is competentiegericht onderwijs? –Hoe benut je uitdagingen en emoties in competentiegericht onderwijs?

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april OICT als voorbeeld Van een uitdagende oriëntatie op ICT competenties (gericht op ontwerpen) Programma-schema –Inleiding15 min –persoonlijk doel formuleren 5 min –Project30 min –Peerreviewsessie min –Evaluatie en afronding10 min

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Project-opdracht 1. Maak opzet voor een studieonderdeel dat: – uitdagend is, – gericht op de ontwikkeling van een kern competentie van een ICT opleiding. – expliciete training van minimaal 1 vaardigheid omvat 2. Geef een veranderde/verbeterde opzet voor het voorbeeld OICT-BIT Tijdsduur: 30 minuten Randvoorwaarden: Studielast is 5 SP = 200 uur Eindproduct: opzet schematisch op een flap

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Project-opdracht (vervolg) Geef op basis van het voorbeeld en eigen ervaring aan wat belangrijke facetten en keuzes zijn bij: 1.Uitdagen 2.Competentiegericht onderwijs

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Competentiegericht “Een competentie is het vermogen om complexe kennis, vaardigheden en attitude geïntegreerd toe te passen zodanig dat men binnen een bepaalde context verantwoord en adequaat handelt”.

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Uitdagen Motivatie Gerelateerd aan belangstelling Iets presteren waar je trots op kunt zijn Sluit aan bij voorkennis Doet een beroep op creativiteit Ruimte voor keuzen

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Leerdoelen Oriëntatie ICT 1.Kennis vakgebied ICT 2.Ontwerpen 3.Schriftelijke communicatie 4.Projectmatigwerken 5.Toepassen ICT vaardigheden 6.Reflecteren en Zelfsturend leren

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Websites als middel en uitdaging Ontwerpen van ICT applicaties Communiceren met opdrachtgever Technische ICT vaardigheden ontwikkelen Rapporteren

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Ontwerpen Doel en doelgroep Randvoorwaarden (dynamisch/interactief) Eisen Alternatieven en argumentatie van keuzen Grafische vormgeving Communicatieve aspecten Beveiliging Creativiteit Technische uitvoering

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Opzet OICT Opdracht: dynamische en interactieve website Leerdoelen Portfolio reflectie Training schriftelijke communicatie (peer reviews) Workshops en tutorials technische vaardigheden (oudere jaars studenten) HTML, PHP, MySQL, tools

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Schriftelijke Communicatie Onderdeel van een lijn (3 x 1 SP) Ontwerpdocumenten (Steehouder:Leren Communiceren) –Criteria voor websites(Hoorcollege) –Projectvoorstel(Instructieblad + feedbackformulier) –Ontwerprapport (Instructieblad + feedbackformulier) Peer review sessies

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Project-opdracht Maak een opzet voor een uitdagend en competentiegericht studieonderdeel of Verander/verbeter de opzet van OICT-BIT Maar eerst: formuleer een doel

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Leerfuncties Motiveren Uitleg Kleine oefening Terugkoppeling Complexe oefening

NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Enkele kenmerken van het constructivisme Kenmerken: actieve rol van de student bewaken van en aansluiten bij voorkennis en belangstelling toetsen van de voortgang door de student zelf construeren van betekenis (kern van het leren) leren in de context van een concrete werkelijkheid