Visie op vervoer gevaarlijke stoffen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Praktijkvoorbeelden transport GS
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Toekomst voor buisleidingen
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Takes gas transport further Groningen, Externe veiligheid Voor TAJX buitendienst
De verkeers-en vervoersproblematiek van Voorne-Putten
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Natuurbegraven Als economische drager voor Natuur en Landschap Jac. Meter
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
Noodzaak Structuurvisie Buisleidingen voor Leidingeigenaren en -exploitanten? Berry van Kooi Voorzitter van de Vereniging van Leidingeigenaren Conferentie.
Wat is veiligheid in het algemeen?
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Aanpak op Voorne-Putten
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Project Incidentscenario Jaar van Transport en Veiligheid Zuid-Holland.
Buisleidingen Het op orde brengen van een dossier!
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
Bescherming van grondwater Via 2 elkaar aanvullende sporen: ruimtelijk spoor (Verordening ruimte) en milieu-spoor (Provinciale Milieuverordening) Daarnaast.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Themadag EV en RO donderdag 1 december 2011
Vooraf: van - naar.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Structuurvisie Buisleidingen
Stand van zaken programmafinanciering EV na 2014 Klaas Bokma 20 november 2014.
KAM H5 Veiligheid Logistiek teamleider.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Externe Veiligheid en Windturbines
Een solidair stroomgebied en een geïntegreerd regenwaterbeheer GEMEENTE VORST 1 e Brusselse Ontmoeting rond Water– 24 september 2015.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Milieuproblematiek Spoorzone 24 november Agenda bijeenkomst Inleiding Spoorzone Gemeentelijke inzet Spoorzone GeluidEelco Hoff Veiligheid Ruimtelijke.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Bodem in de Omgevingswet
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
(Omgevings)veiligheid in de Omgevingsvisie
Programma Ruimte & Wonen
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Thema-avond Chemours en DuPont
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Oeververvanging, waarom?
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Omgevingswet & omgevingsveiligheid Verkenning van integraliteit
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie Provincie Antwerpen
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
ontwikkeling zero-emissie rijden voertuigen, tankinfra, regelgeving
“Omgeving in beweging”
Leegstand en regionale samenwerking
Modernisering Omgevingsveiligheid Aandachtsgebieden 2019
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Transcript van de presentatie:

Visie op vervoer gevaarlijke stoffen Alex de Roos Provincie Zuid-Holland Startbijeenkomst Jaar van Transport Donderdag 25 maart 2010

Inrichtingen: BRZO, BEVI, PGS-15 Externe veiligheid Beheersen van risico’s als gevolg van activiteiten met gevaarlijke stoffen Inrichtingen: BRZO, BEVI, PGS-15 Vervoer: spoor, weg, vaarwegen, buisleidingen Ruimtelijke doorwerking: Plaatsgebonden risico (norm: PR 10-6) Groepsrisico (oriëntatiewaarde)

Vervoer gevaarlijke stoffen Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen Nota Vervoer gevaarlijke stoffen Robuuste verbinding tussen chemische clusters binnen Nederland en met de rest van Europa Basisnet weg, water en spoor Balans tussen belang vervoer, ruimtelijke ordening en externe veiligheid (duurzaam evenwicht)

Bedrijventerreinen in Zuid-Holland

Chemische clusters in Zuid-Holland

Rijksbasisnet weg

Rijksbasisnet + onderliggend wegennet

Onderzoek Knelpuntenanalyse onderliggend wegennet: nauwelijks PR wel GR, met name nabij of door dichtbebouwd gebied, bijvoorbeeld Groene Kruisweg door Brielle, Spijkenisse en Hoogvliet Geschiktheid van bedrijventerreinen (o.a. risicogevoeligheid van de omgeving, fysieke ruimte)

Ontwerpopdracht

Uitgangsvragen Op nationaal niveau worden Rotterdam en Dordrecht als chemische clusters gezien. Als we het op provinciale schaal bekijken, zijn dit ze dan of kunnen we dan meer clusters van verladers van gevaarlijke stoffen herkennen? Hoe kunnen deze het beste ontsloten worden met het Rijksbasisnet? Waar moet vervoer van gevaarlijke stoffen zo veel als mogelijk worden uitgesloten?

Discussie Is er veiligheidwinst te behalen met een robuust onderliggend netwerk voor vervoer van gevaarlijke stoffen in aanvulling op het Basisnet Weg van het Rijk? Welk instrumenten zou de provincie kunnen inzetten om dit robuuste netwerk zijn functie te laten vervullen en te onderhouden? Wegen de kosten -in brede betekenis- van deze instrumenteninzet op tegen de verwachte veiligheidwinst? Kortom: hoe groot is het rendement?