Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Aanbestedingsprocedures in de bouwsector
Vrij verkeer van werknemers
ESF & Aanbesteding(s)recht
Zaken doen met een gemeente Juridisch kader Unizo infoavond 26 september2013 Sint-Niklaas Frederick Ongena.
Symposium ‘Europa dichterbij’ Groningen, 2 december 2013
Analyse HOOFDSTUK 6 Public procurement Hoofdstuk 6.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Aanbesteding of Subsidie
Rechtshandelingen van de Unie
1 De wijzigingen in de Regeling Beleggen en Belenen per 1 januari 2010 Presentatie 18 en 19 november 2010 voor KBO/KBVO.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Architect als inschrijver - ontwerp; - architect; - ontwerpteam; - DBFMO.
Deel 3.
Opfrisser Aanbestedingsrecht Werkgroep Leveranciersselectie Polo. G. van der Putt 9 december 2008.
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.

Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
Welkom bij de STABU.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Regeling De dienstenrichtlijn
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Pensioenverzekeren over de grens
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Veranderingen in Aanbestedingsregels De Nieuwe Wet en andere ontwikkelingen Joost Fijneman, oktober / november 2012.
Actualiteiten Aanbestedingsrecht
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
C o m m e r c I ë l e & J u ri d I sc h e a a n b e s t e d I n g s s p e c I a l I s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t B a r t.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
Onderhands op z’n Steenwijkerlands Tiel, 1 juli 2014 Erik van der Kamp (inkoopcoördinator)
De juridische context van de digitale factuur.
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
vrij verkeer beginselen
17 juni 2014 en 2 juli 2014 D.J.P. (Douwe) van de Goorberg BBA Concern inkoper CPD Informatiebijeenkomst TenderNed UOV De Kring.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Aanbesteden: een lust of een last? Rikkert Hoekstra Ingrid van der Hoeven.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Eerste Hulp Bij Aanbesteden Wat zijn de spelregels Hans van Wijck.
Rechtmatig en doelmatig inhuren op basis van de herziene Aanbestedingswet Het Dynamisch aankoopsysteem CLAIRE LEUSSINK-NIES – 22 NOVEMBER 2016.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Gewijzigde Aanbestedingswet
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
Congres Gebiedsontwikkeling
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Wetgeving overheidsopdrachten
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels

Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod Artikel 18, lid 1, VWEU De vrij verkeer beginselen. Het is in strijd met artikel 56 VWEU (het vrije dienstenverkeer) wanneer in lidstaat A overheidsopdrachten alleen mogen worden verleend aan een in lidstaat A gevestigd bedrijf.

Drie richtlijnen ter zake van aanbestedingen: Richtlijn 2004/18: regels bij aanbestedingen door overheidsinstanties van grotere overheidsopdrachten aan particuliere bedrijven Richtlijn 2004/17: regels bij aanbestedingen door nutsbedrijven van grotere overheidsopdrachten aan particuliere bedrijven Richtlijn 89/665: regels die garanderen dat ondernemingen gemakkelijk beslissingen inzake aanbestedingen kunnen aanvechten

Omzetting van de richtlijnen 2004/18 en 2004/17 in nationaal recht: In België: de Wet op de overheidsopdrachten In Nederland: de Aanbestedingswet Een opdracht van overheidsinstanties aan particuliere bedrijven heet een gunning. Het besluit tot gunning wordt gunningsbesluit genoemd.

Toepassingsgebied van richtlijn 2004/18: De richtlijn is van toepassing wanneer: een overheidsinstantie (zie dia 6) een particulier bedrijf zoekt om daaraan een grotere opdracht te verlenen. Het betreft drie categorieën overheidsopdrachten op of boven de (door de EU- wetgever bepaalde) drempelwaarde (zie dia 7).

Richtlijn 2004/18 – Overheidsinstanties zijn: De staat De territoriale lichamen binnen de staat, zoals provincies, gewesten, regio’s, gemeenten ‘Publiekrechtelijke instellingen’, zoals musea, uitkeringsinstanties, onderwijsinstellingen NB: Het orgaan – binnen een overheidsinstantie – dat de gunning verleent, heet aanbestedende dienst.

Richtlijn 2004/18 is van toepassing op drie categorieën overheidsopdrachten op of boven de drempelwaarde: Uitvoering van werken (zoals de uitvoering van een bouwproject). Bij uitvoering van werken is steeds sprake van een combinatie van levering van goederen en het verrichten van diensten. Levering van producten (zoals de levering van kantoorinrichtingen) Verrichten van diensten (zoals diensten van transportbedrijven)

Richtlijn 2004/18 – Soorten aanbestedingen: Openbare procedure Hierbij mogen alle belangstellende ondernemers zich inschrijven Niet-openbare procedure Hierbij mogen alle ondernemers verzoeken deel te nemen, maar alleen de door de aanbestedende dienst aangezochte ondernemers mogen inschrijven Concurrentiegerichte dialoog Overleg tussen de aanbestedende dienst en geïnteresseerde ondernemers om de technische specificaties van een overheidsopdracht te kunnen definiëren Prijsvraag Procedure die tot doel heeft de aanbestedende dienst, bijvoorbeeld op het gebied van architectuur, een ontwerp te verschaffen dat op basis van mededinging door een jury wordt geselecteerd

Basisprincipes van richtlijn 2004/18: Bekendmaking van overheidsopdrachten (dia 10) Kwaliteitseisen die aan inschrijvers gesteld worden (dia 11) Objectieve toewijzingscriteria (dia 12)

Bekendmaking van overheidsopdrachten: Alle gegadigden in de lidstaten van de EU moeten alle noodzakelijke informatie krijgen om zich op tijd te kunnen inschrijven. Daarom moet de aanbestedende dienst tijdig de volgende informatie verschaffen: Duidelijke beschrijving van de opdracht via standaardformulieren Technische specificaties van de opdracht via standaardnormen

Kwaliteitseisen die aan inschrijvers gesteld worden: Er mogen alleen kwaliteitseisen worden gesteld die door de richtlijn worden erkend. De richtlijn bepaalt op welke manieren een inschrijver het bewijs mag leveren, dat hij voldoet aan de - voor een bepaalde opdracht - gestelde kwaliteitseisen.

Objectieve toewijzingscriteria: De economisch voordeligste inschrijving of De laagste prijs Wanneer bij aanbesteding voor de economisch voordeligste inschrijving wordt gekozen, moet worden aangegeven welke criteria van belang zijn (zoals prijs, leveringsdatum, technische kwaliteiten, milieukenmerken en service) en hoe zwaar deze wegen.

Rechtsbescherming gegarandeerd door richtlijn 89/665: Schorsing van besluiten voorafgaand aan gunningsbesluit en verkrijgen van schadevergoeding (dia 14) Verplichte opschortende termijn na gunningsbesluit (dia 15) Onderhands gunningsbesluit moet onverbindend worden verklaard (dia 16) De Commissie moet een actieve rol spelen bij naleving van de regels (dia 17)

Schorsing van besluiten voorafgaand aan gunningsbesluit: Onderneming X, die is benadeeld door een beslissing (niet alleen de eindbeslissing!) van een aanbestedende dienst, kan in kort geding snel en gemakkelijk eisen dat dit besluit wordt opgeschort. Daarna kan onderneming X – via een snelle en gemakkelijke procedure – eisen dat het genomen besluit nietig wordt verklaard en dat de geleden schade wordt vergoed.

Verplichte opschortende termijn na gunningsbesluit: Na bekendmaking van het gunningsbesluit moeten de aanbestedende dienst een opschortende termijn van dagen in acht nemen. Als binnen deze termijn door een inschrijver een kortgedingprocedure wordt gestart, wordt daarmee automatisch de opschortende termijn verlengd totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan. Gedurende de opschorting mag de aanbestedende dienst de opdracht niet verlenen.

Onderhands gunningsbesluit moet onverbindend worden verklaard: Van een onderhandse gunning is sprake wanneer de aanbestedende dienst geen enkele bekendheid heeft gegeven aan de aanbesteding. Onderhandse gunningen van overheidsopdrachten moeten door de nationale rechter onverbindend worden verklaard.

De Commissie moet een actieve rol spelen bij naleving van de regels: De naleving van de aanbestedingsrichtlijnen mag niet afhankelijk zijn van het feit of benadeelde ondernemingen al dan niet naar de rechter stappen. De Commissie is daarom verplicht een actieve rol te spelen bij de handhaving van de aanbestedingsregels.

Afwijkende aanbestedingsregels: De aanbestedingsregels van richtlijn 2004/17 Voor in bijlage II B van richtlijn 2004/18 vermelde diensten (B-diensten) gelden minder strenge regels Voor een aanbesteding die niet onder de richtlijnen valt, geldt het algemeen discriminatieverbod van artikel 18, lid 1, VWEU en de vrij verkeer beginselen