Conflicten en onderhandelingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Slim kwalificeren Slim kwalificeren.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Persoonlijk worden.
Verandering & Weerstand
Professionele ontwikkeling
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Marketing vandaag en morgen
1. Levensbeschouwing en communicatie
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Storming
Transcript van de presentatie:

Conflicten en onderhandelingen Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 13 Conflicten en onderhandelingen

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: Het begrip conflict te definiëren en drie visies op conflicten te onderscheiden: de traditionele visie, de visie van de human-relations-beweging en die van het interactionisme. Taak-, relatie- en procesconflicten met elkaar te vergelijken. Het conflictproces te beschrijven.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 4. Distributief en integratief onderhandelen met elkaar te vergelijken. De vijf stappen in het onderhandelingsproces te beschrijven. Aan te geven hoe individuele verschillen onderhandelingen beïnvloeden. De culturele verschillen in onderhandelingen te beschrijven.

Conflict Een proces dat begint zodra een partij ziet dat een andere partij negatieve invloed uitoefent, of op het punt staat dat te doen, op iets wat de eerste partij ter harte gaat.

Verschillende ideeën over conflicten De traditionele visie: conflict is slecht; synoniem voor geweld, vernietiging en irrationaliteit. De visie van de human-relations-beweging: conflict is natuurlijk en onvermijdelijk; aanvaard het. Interactionistische visie: conflict moet gestimuleerd worden; houdt de groep alert, kritisch en creatief

Functionele en disfunctionele conflicten Taakconflict: heeft te maken met de inhoud en doelen van het werk > functioneel Relatieconflict: gaat over interpersoonlijke relaties > disfunctioneel Procesconflict: heeft te maken met de wijze waarop het werk wordt gedaan > functioneel

Conflictproces Vijf fasen: Potentiële tegenstand Bewustwording en personalisatie Intenties Gedrag Uitkomsten

Conflictproces

Fase I: Potentiële tegenstand Communicatie Structuur Persoonlijke variabelen

Fase II: Bewustwording en personalisatie Potentie voor tegenstand wordt feit. Wanneer individuen zich emotioneel en persoonlijk betrokken voelen, ontstaan spanningen, vijandigheid, frustraties en angstgevoelens.

Fase III: Intenties Concurrentie Samenwerking Vermijding Accommodatie Compromis

Fase IV: Gedrag Dynamisch interactieproces: beweringen, handelingen en reacties van de partijen in conflict.

Fase V: Uitkomsten Functionele uitkomsten Disfunctionele uitkomsten

Functionele conflicten creëeren Managers kunnen meningsverschillen belonen en het vermijden van conflicten bestraffen

Onderhandelingen Het proces waarin twee of meer partijen goederen of diensten uitwisselen waarvoor ze een ‘wisselkoers’ moeten overeenkomen

Onderhandelingsstrategieën

Distributief onderhandelen Onderhandelingen over de verdeling van een taart in punten.

Integratief onderhandelen Gaat ervan uit dat er een of meer mogelijkheden bestaan tot een win-winoplossing.

Het onderhandelingsproces Voorbereiding en planning Definitie van de grondregels Uitleg en rechtvaardiging Onderhandeling en probleemoplossing Officiële overeenkomst en implementatie

De rol van de persoonlijkheid bij onderhandelingen Een aantal persoonlijkheidskenmerken hebben invloed op het onderhandelingsproces en de resultaten daarvan Persoonlijkheid en intelligentie (zwak verband) Stemmingen en emoties Sekseverschillen

Sekseverschillen bij onderhandelingen Mannen blijken wel betere uitkomsten van onderhandelingen te bereiken dan vrouwen, maar het verschil is klein. Vrouwen straffen zichzelf onnodig door niet te onderhandelen als dat wel degelijk in hun belang zou zijn

Cultuurverschillen bij onderhandelingen De culturele context heeft een grote invloed op ... de mate waarin men zich voorbereidt de nadruk op taak versus relaties de onderhandelingstactieken op de locatie van de onderhandelingen

Gevolgen voor managers Conflicten beheersen: Maak gebruik van competitie, samenwerking, vermijding, aanpassing, en compromissen.

Gevolgen voor managers Onderhandelingsvaardigheden verbeteren: Verdiep je in de tegenpartij Begin met een positieve opening Laat de persoon van de ander buiten de onderhandelingen Besteed niet te veel aandacht aan zijn openingsbod Benadruk win-winoplossingen Schep een open sfeer van vertrouwen