Organisatieverandering en organisatieontwikkeling Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 16 Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Vast te stellen welke krachten aanzetten tot verandering. 2. De redenen van weerstand tegen verandering op te sommen. 3. De drie belangrijkste benaderingen te vergelijken waarmee organisatorische verandering kan worden begeleid.
Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 4. De oorzaken en gevolgen van werkstress te beschrijven. De kenmerken van een lerende organisatie te beschrijven. De mondiale verschillen in organisatorische verandering en stress te verklaren.
Krachten voor verandering
Change agents Mensen verantwoordelijk voor het begeleiden van de veranderingsactiviteiten. Managers, werknemers of consultants
Verzet tegen veranderingen Individueel verzet vanuit gewoontevorming en zekerheid. Organisatorische factoren door selectieproces, vereisten voor trainingstechnieken en formalisering. Een te beperkte reikwijdte van de verandering.
Verzet tegen verandering overwinnen Educatie en communicatie Steun en betrokkenheid Verzet tegen verandering overwinnen Participatie Dwang Mensen selecteren die verandering accepteren
Lewins drie-stappenplan
Kotters acht-stappenplan Maak verandering urgent Vorm een coalitie Creëer een nieuwe visie Creëer draagvlak voor visie Geef anderen zeggenschap Plan, creeer en beloon ‘voordelen’ Consolideer verbeteringen Bekrachtig verandering
Organisatieontwikkeling De voornaamste OO-waarden: Respect voor mensen Vertrouwen en steun Machtsgelijkheid Confrontaties Participatie
Technieken binnen OO om tot verandering te komen: Sensitivity training Enquêtefeedback Procesadvies Intergroepontwikkeling Appreciative Inquiry
Appreciative inquiry Deze benadering wil de unieke kwaliteiten en speciale sterke punten van een organisatie identificeren en benutten om de prestaties te verbeteren. Vier stappen: Ontdekken Dromen Ontwerpen Bestemming definiëren
Actuele vraagstukken Continue procesverbetering Re-engineering van processen
Stress Een dynamische situatie waarin een individu te maken heeft met een kans, beperking of eis met betrekking tot zijn wensen, waarbij hij meent dat de uitkomst onzeker en belangrijk is
Symptomen van stress Fysiologie Psychologie Gedrag
Stress verminderen Selectie van werknemers Communicatie van de organisatie Herontwerp van functies Meer inspraak Counseling Timemanagementprogramma Lichamelijke activiteiten
Een lerende organisatie Kenmerken van een lerende organisatie:
Lerende organisatie Voorstanders zien deze als een remedie tegen: Fragmentatie Nadruk op competitie Reactiviteit maakt dat nadruk op probleemoplossen ligt in plaats van creëren.
Hoe maak je een lerende organisatie? Een strategie uitzetten. Een organisatiestructuur anders inrichten. De organisatiestructuur hervormen.