Gedrag in organisaties, 10e editie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

Deel 3 Groepen en teams.
Evaluatie van mentorprojecten
De fundamenten van de organisatiestructuur
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Basisbegrippen van motivatie
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Prestaties beoordelen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Basisbegrippen van motivatie
De fundamenten van groepsgedrag
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werkteams Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 8.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Doelstellingen De kenmerken van een goed team benoemen
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Commissie voor vrijwilligerswerk
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Leidinggeven voor eerste verkoper
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 9 Werkteams

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. De toenemende populariteit van teams in organisaties te analyseren. 2. De verschillen tussen teams en groepen aan te geven. 3. Vier soorten teams te beschrijven. 4. De kenmerken van effectieve teams te beschrijven. Uit te leggen hoe organisaties teamspelers kunnen creëren. Te laten zien dat er wereldwijd heel verschillend over teams wordt gedacht

Waarom zijn teams zo populair geworden ? Betere prestatie als de taken meerdere vaardigheden, oordeelkundigheid en ervaring vereisen. Betere benutting van de talenten van de werknemer. Flexibeler en alerter bij veranderende gebeurtenissen. Bevorderen de deelname van werknemers in operationele beslissingen. De organisatie wordt er door gedemocratiseerd en de motivatie van werknemers opgepept.

Werkgroep Een groep die primair contact onderhoudt om informatie uit te wisselen en besluiten te nemen die alle leden helpen beter te werken op het eigen specifieke verantwoordelijkheids-gebied.

Werkteam genereert positieve synergie via gecoördineerde inspanningen. individuele input levert een groepsprestatie op die groter is dan de som van alle individuele bijdragen.

Vergelijking tussen werkgroepen en werkteams

Vier soorten teams

Probleemoplossende teams wisselen ideeën uit of komen met suggesties om werkprocessen en methoden soepeler te laten verlopen. hebben zelden de bevoegdheid om zelf een van hun voorstellen te implementeren bestaan meestal uit 5 tot 12 werknemers van dezelfde afdeling voorbeeld: kwaliteitskring

Zelfsturende teams bepalen gezamenlijk het werktempo verdelen de taken regelen de pauzes collectief inspectieprocedures instellen kiezen hun eigen leden en beoordelen elkaars prestaties bestaan meestal uit 10 tot 15 mensen

Crossfunctionele teams bestaan uit leden van diverse terreinen binnen de organisatie of van verschillende organisaties wisselen informatie uit nieuwe ideeën ontwikkelen en problemen oplossen coördineren van ingewikkelde projecten ontwikkeling is tijdrovend door de complexiteit en diversiteit voorbeelden: taakgroepen en commissies

Virtuele teams computertechnologie verbindt fysiek verspreide collega’s met elkaar om een gemeenschappelijk doel te bereiken onderscheidende factoren van andere teams: het ontbreken van paraverbale en non-verbale signalen weinig sociale context het vermogen om beperkingen van tijd en ruimte te overstijgen

Hoofdelementen van effectieve teams Context Samenstelling Ontwerp van taken Procesvariabelen

Context Aanwezigheid van adequate hulpmiddelen Effectief leiderschap Sfeer van vertrouwen Belonings- en prestatiebeoordelings-systeem waarin de teambijdragen tot uiting komen

Samenstelling Capaciteiten van leden Persoonlijkheid Toewijzing van rollen Diversiteit Omvang van teams Flexibiliteit van leden Voorkeuren van leden

Ontwerp van taken Autonomie Variatie in vaardigheden Taakidentiteit Taakbelang

Proces Gemeenschappelijk overkoepelend doel Concrete doelstellingen Doeltreffendheid team Niveau conflicten Lijntrekken

Van werknemer naar teamspeler Selectie Training Beloningen

Hoe weet je of het werk van je groep beter in teams gedaan kan worden? Kan het werk beter door meer dan één persoon gedaan worden? Dient het werk een gemeenschappelijk doel of serie doelstellingen voor de mensen in de groep? Zijn de groepsleden onderling afhankelijk?