Perceptie en individuele besluitvorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Advertisements

Individuele besluitvorming
De fundamenten van de organisatiestructuur
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Persoonlijk worden.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Verandering & Weerstand
Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 26 september 2002.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Basisbegrippen van motivatie
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Functieprofiel en beoordeling
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Volksuniversiteit Zwolle
Organisatiepsychologie les 2 docent: drs. Caroline Heijmans.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Perceptie en individuele besluitvorming
Transcript van de presentatie:

Perceptie en individuele besluitvorming Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 4 Perceptie en individuele besluitvorming

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: ‘perceptie’ te definieren en aan te geven waar onze perceptie door wordt beinvloed. Te beschrijven hoe onbewuste beslisregels ons oordeel over anderen kunnen helpen of verstoren. Uit te leggen hoe perceptie het besluitvormingsproces beїnvloedt.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: Veelvoorkomende vertekeningen en beoordelingsfouten op te sommen. De drie ethische besluitvormingscriteria tegen elkaar af te zetten. Creativiteit te omschrijven en het driecomponentenmodel van creativiteit toe te lichten

Wat is perceptie? Het proces waarin mensen hun zintuiglijke indrukken ordenen en interpreteren om zin te geven aan hun omgeving. Hun waarneming van de werkelijkheid, niet de werkelijkheid zelf.

Factoren die perceptie beїnvloeden:

De attributietheorie: Wanneer we iemands gedrag observeren, proberen we te bepalen of er interne of externe oorzaken zijn. Dit hangt af van: Kenmerkendheid: is dit gedrag uitzonderlijk? Consensus: komt dit gedrag ook bij anderen voor? Consistentie: komt dit gedrag vaak voor?

Attributietheorie

Vertekening van attributies Fundamentele attributiefout: We onderschatten de invloed van externe factoren en overschatten die van interne factoren. Vertekening uit eigenbelang: De neiging succes aan jezelf toe te schrijven, en mislukking aan een externe factor.

‘Makkelijke’ beslisregels Selectieve perceptie: We zien wat we willen zien, ingegeven door interesses, achtergrond, ervaring en attitudes. Halo-effect: Op basis van één kenmerk een algemene indruk vormen. Contrasteffecten: Het oordeel over gedrag wordt beїnvloed door gedrag van anderen. Stereotyperen: Generaliseren / ‘hokjesdenken’

Besluitvorming Besluitvorming kent de volgende karakteristieken: Rationele besluitvorming en beperkte rationaliteit Creativiteit zorgt voor meer ideeёn Veel voorkomende vertekeningen en fouten Aangevuld met gebruik van intuїtie Individuele verschillen

Het rationele besluitvormingsproces Definieer het probleem Bepaal de criteria Ken de criteria een gewicht toe Bedenk alternatieven Toets elk alternatief aan de criteria Bereken de optimale beslissing

Het rationele besluitvormingsmodel Dit model gaat uit van deze uitgangspunten: Het probleem is duidelijk afgebakend De criteria en alternatieven zijn bekend Het belang van de criteria is meetbaar De criteria zijn permanent Er zijn geen tijds- of kostenbeperkingen Er is een maximaal rendement te halen

Fouten bij besluitvorming Beperkte rationaliteit: we kiezen vaak voor een bevredigende keuze, niet voor een optimale. We kiezen uit nature een korte weg tijdens de besluitvorming. Hierdoor ontstaan vertekeningen.

Vertekeningen bij beslissen Zelfoverschatting Verankeren / de fixatie op 1e indrukken Bevestiging van standpunten zoeken Informatiebeschikbaarheid Representativiteitsvertekening Escalatie van inzet Ontkenning van toeval Wijsheid achteraf

Hoe vooroordelen en fouten te verminderen: Concentreren op doelstellingen Zoeken naar informatie die onze overtuigingen ontkracht Proberen geen betekenis te ontlenen aan willekeurige gebeurtenissen Mogelijkheden te vergroten (door middel van creativiteit)

Intuїtieve besluitvorming Vult rationele besluitvorming aan en is een onbewust proces waar ervaring aan ten grondslag ligt. Vooral als er sprake is van: onzekerheid; weinig precedenten; als variabelen wetenschappelijk niet voorspelbaar zijn; ‘feiten’ beperkt zijn; ‘feiten’ geen duidelijke richting op wijzen; analytische gegevens van weinig nut zijn; er meerdere plausibele oplossingen zijn; bij tijdsdruk.

Individuele verschillen Persoonlijkheid is van invloed op de besluitvorming. Vrouwen wikken en wegen meer. Dit verschil tussen de seksen wordt echter minder naar gelang de leeftijd.

Beperkingen vanuit de organisatie Prestatiebeoordeling Beloningssysteem Officiёle voorschriften Tijdsbeperking opgelegd door systeem Historische precedenten

Ethische keuzes Drie criteria die je kunt toepassen (en die onderling kunnen botsen): Nuttigheidscriterium: uitsluitend consequenties tellen. Gunstig voor productiviteit en efficiёntie. Grondrechten: met respect voor rechten en vrijheden. Rechtvaardigheid: eerlijk en onpartijdig.

Creativiteit… … helpt de rationele beslisser nieuwe en zinvolle ideeёn te produceren.

Gevolgen voor managers Rekening houden met de perceptie van baan en bedrijf door werknemers. De eigen besluitvorming te verbeteren door aanpassing aan land en organisatie, bewust te zijn van vertekeningen en fouten, rationele analyse met intuїtie te combineren, de creativiteit te verbeteren.