accountmanagementsystemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Aanpak voor een top team
De fundamenten van de organisatiestructuur
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
Organisatie en beheer Week 1.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Cocreatie in de opsporing
CE Ondernemerschap in beweging
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Economische organisatiecultuur
H8: Distributie.
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Medialandschap Blok 2, week 3 College #2.
Hoe is stabiel maatschappelijk leven mogelijk?
Communicatieproces .
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Inleiding tot management en organisaties
Motivatie: van begrip naar toepassingen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Organisatiestructuur en
Gedrag in organisaties, 10e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Opleiden van medewerkers
Kwartaalsessie IPMA-NL
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Communicatie in organisaties
1 Stand van zaken. Werkgeversaanpak 2 Vanuit 1 loket: Ontzorgen en kwalitatieve dienstverlening aanbieden op diverse gebieden vanuit het concern. Dienstverlening.
Waardecreatie op microniveau
Structuur en organisatie van de inkoop
Vormgeven van de HRM-functie
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Beslissen managen en macht beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Ty pe be sli.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Beslissen managen en macht
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Personeel vinden voor knelpuntjobs Hoe creëer je werk voor kortgeschoolden als oplossing voor je bedrijfsproblemen? Iko Kakes Manager Social Project Nuon.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Van je familie moet je het hebben?? Over de samenstelling van een effectieve directie binnen familiebedrijven. Afstudeer opdracht voor de opleiding MBA.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Ontwikkelt en produceert o.a. printplaten High-mix, low volume, dus veel engineers in dienst.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
De ideeën van Henry Mintzberg over management
Teambarometer.
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
Leiding geven aan school ontwikkeling
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Differentiatie en Specialisatie
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

accountmanagementsystemen Met logica kom je van A naar B; met verbeelding kom je overal (Albert Einstein)

Key accountmanagement ? “ Proces van opbouwen en onderhouden van relaties over een langere tijdsperiode op een veelheid aan niveaus, bedrijfsonderdelen en afdelingen in zowel de eigen organisatie als bij de geselecteerde key accounts die nu of in de toekomst kunnen bijdragen aan het resultaat van de onderneming “

Accountmanagementsystemen ? “ De interne structuur, dus het patroon van posities, de onderlinge relaties en hiërarchische verhoudingen. Het gaat i.h.b. om de personen in het systeem en de verdeling van hun belangen “

Noodzaak? Reductie aantal toeleveranciers per klant Invoering corporate inkoop Vraag naar samengestelde componenten Hogere eisen aan leverancier, o.a in vroeg stadium meedenken

Accountmgt systemen: voordelen Beter begrip klant Continuïteit klant: switchkosten Verbetering interne (?) en externe communicatie Eén aanspreekpunt Doelmatiger inzet resources winstoptimalisatie

Organisatie key account “fahig” ? Twee dimensies breedte Mate waarin company onderkent dat onderscheid bestaat tussen klanten diepte Mate waarin company consequenties van onderscheid heeft genomen o.a. toewijzen van resources

Breedte - Diepte Hoog Laag A C B D breedte diepte

Breedte - diepte Laag breed / laag diep Geen commitment aan key accounts. Alle klanten worden hetzelfde behandeld. Hoog breed / laag diep Onderkent dat key accounts van levensbelang zijn. Key accountmanagement is feitelijk lippendienst, alleen gedaan door accountmanager. Geen herschikking van resources

Breedte - diepte laag breed / hoog diep Company heeft paar klanten met key-accountstatus, wellicht als experiment.Wel resource-allocatie hoog breed / hoog diep Company is totaal gecommitteerd aan key account en focused sterk op key accounts met evenredige resource-allocatie

Accountmanagementsystemen Geen: verspreide markten, ver gedecentraliseerde inkoop, weerstand organisatie BU-niveau Divisieniveau Corporate let op gemengde systemen (bijv. :groot account op divisieniveau; klein account is BU-niveau) accountdivisie, separate operationele unit die zelf over eigen functies beschikt zoals productie etc

Ja / nee acc mgt? nee ja Extern Accounts kopen Organisatie accounts Account vraagt acc mgr Machtspositie accounts Intern Coördinatiebehoefte Samenwerkingscultuur Klantgerichtheid Persoonlijke weerstand Initiatief management Decentraal……………………………..centraal Eenvoudig……………………………..complex Nee…………………………………….ja Groot…………………………………..beperkt Laag………………………………… Hoog Laag………………………………...….Hoog Laag…………………………………....Hoog Hoog……………………………… …..Laag Laag……………………………… ….Hoog

Accountdivisie ja nee nee nee nee Omvang productie belangrijk? Accounts zeer groot? nee Account mgt. binnen organisatie Accounts kopen andere producten? nee Behoeften account verschilt met andere klanten? nee Coördinatie productie-verkoop belangrijk? nee accountdivisie

Accountmanagementsystemen Acc mgt corporate niveau Bedrijf A Acc mgt divisieniveau Divisie 1 Divisie 2 Accountdivisie B Acc mgt BU niveau BU 2.1 BU 2.2 BU 2.3

Match? leverancier afnemer ?

Niveau acc mgt systeem ja ja ja ja ja ja ja nee Huidige accountafdeling centraal? Overeenkomstige accounts+Buying centers divisies ja ja Acc mgt systeem op corporate niveau ja Gezamenlijke acc.mgt. divisies gewenst? Buying center op centraal niveau? ja Overeenkomstige accounts+ buying centers BU’s? ja ja Huidige acc. mgt op divisieniveau? Acc mgt systeem op divisieniveau ja Gezamenlijk acc. mgt BU’s gewenst? Buying center op decentraal niveau nee Amsysteem op BU niveau

Omgekeerd evenredigheid Omgekeerd evenredigheid tussen de graad van commoditisatie en geschiktheid voor key account management Omgekeerd evenredigheid tussen graad van commoditisatie en hiërarchisch niveau binnen de organisatie waarop beslist wordt. “Verzakt vaak in gedecentraliseerde BU’s Klantperceptie bepaalt graad van commoditisatie

Multilevel accountmanagement leverancier afnemer Account managers op diverse hiërarchische niveaus o.l.v. corporate account manager

Multilevel accountmanagement Er wordt eerder voor multilevel accountmanagement gekozen als: Coördinatiebehoefte door complexiteit eigen bedrijf (geografische spreiding, hiërarchische opbouw) Coördinatiebehoefte door complexiteit afnemers bedrijf (geografische spreiding, hiërarchische opbouw) Benodigde tijd per account Benodigde toegang tot hogere niveaus bij accounts

Key accountteam Team bestaat uit één voor het accountteam verantwoordelijke accountmanager en verschillende functionarissen die de accountmanager ondersteunen in zijn werkzaamheden voor een of meerdere accounts. Hiërarchisch wellicht horizontale en verticale samenstelling Rapportage aan accountmanager Matrixorganisatie = conflictbasis “ Intern contract “ t.a.v. taken en tijdsbesteding

teamsamenstelling Verantwoordelijk voor compleet (deel- ) proces Ieder teamlid hoofdelijk aansprakelijk voor eindresultaat Benoem de klant op naam en rugnummer en organiseer direct contact tussen teamleden en leden buying center Team moet maximaal zelfstandig kunnen opereren Teamprestatie door klanttevredenheidsonderzoek Accountplan is teamplan Beloning betrokkenen / persoonlijk belang

verbindingstechniek 2. Integrerend 1. Informeel sturend Coördinerend Geen beslissingsbevoegdheid Kennis en vertrouwen (Onderzoek: werkt moeizaam) 2. Integrerend sturend Wel beslissingsbevoegd Formeel gezag over besluitvormingsprocessen, niet over personen

verbindingstechniek 3. leidend Formele beslissingbevoegdheid Werknemers andere afdelingen Matrixstructuur

Interne problemen Algemeen: problemen matrixorganisatie Verkeerde hiërarchische inschaling Gebrek aan natuurlijk leiderschap Wel gekozen voor key accountmanagement, maar geen resourcetoewijzing

Key accountteam Acc. Mgr. heeft eigen accountteam die exclusief een acc mgr rapporteert Gedeeld accountteam:personeel participeert in meerdere teams. Personeel rapporteert aan meerdere acc.mgrs Gedeeld acc team met eigen manager. Afdelingsmanager rapporteert aan directie evenals acc mgr. Acc.mgr = coördinator

Key accountmanager: rollen Interpersoonlijk Boegbeeld Leider Verbindingsfunc-tionaris Informatie Bewaker Verspreider spreekbuis Besluitvorming Ondernemer Storingsafhandelaar Middelenverdeler onderhandelaar