Plato Groep - 11/12/2006 KOSTPRIJS ....

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Heterogene productie Stukproductie Bouw/diensten/maatwerk
Planning Budgetten Break-even analyse
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Activity based costing
Training algemeen.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Winstmaximalisatie monopolist
Onderwerpen van deze presentatie
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Klassieke AO Leseenheid1
Kostprijsberekening bij KMO
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Management en Organisatie
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Activity-based job costing
Marketing Werkgroep 6.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Deel 1 De BSC van AWV.
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 6 Het productieproces
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten:
DOELSTELLINGEN  - Onze inkomsten zullen verdienstelijk zijn door steeds te voldoen aan de wil van de klant.  -Belangrijk is onze vertegenwoordigers een.
Hoeveelheidsaanpassing II
Onthaal en service.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
H12 Kostencalculaties.
Management Accounting Management Control
Budgetteren in de praktijk
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Financiering en inkoop
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Stap 3; Constant of Variabel?
Het nut van Business Planning
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Kostprijs & verkoopprijs
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Hoofdstuk Kosten indelen
Checklist for Savings & Added Value
Financiering en inkoop
Les 2: Van productie tot verkoop
De Kostprijs Why Bother?.
Transcript van de presentatie:

Plato Groep - 11/12/2006 KOSTPRIJS ...

KOSTPRIJS ... * Kostprijs: zeveren over grootste zever ooit ? * Kort houden - tenzij massaal aantal vragen die ik kan en wil beantwoorden. * Laat ik toch proberen een boodschap te verkondigen.

KOSTPRIJS ... * Kostprijs = bedrag aan kosten / aantal eenheden * “Ontwikkeld” voor voorraadwaardering, dus fiscaal belang. * Klein en onbelangrijk aspect van het management- gebeuren.

KOSTPRIJS ... * Miserie: versleutelen / verbijzonderen van kosten. * Waaier aan “theorieën” integrale kostprijs direct costing differentiële kostprijs target costing (JIT, FMS, TQM) knelpuntcalculatie (TOC/OPT) activity based costing ... behavioural / managerial based costing (18/05/1995)

KOSTPRIJS ... Integrale kostprijs (werkelijk of standaard) Stap 1 kostenplaatsen en kostensoorten => productie-eenheid (eventueel onderverdeeld in werkcentra) Stap 2 koppelen aan een (activiteits)parameter => tariferingstabel Stap 3 KP-fiche: Bom (materialen x eenheidsprijs) + Routing (hoeveelheid parameter x tarief) / output

KOSTPRIJS ... Integrale kostprijs (werkelijk of standaard) * Producten veroorzaken kosten en verbruiken middelen. * Historisch: versleuteling beperkt tot één (activiteits)parameter, i.h.b. directe arbeid. * Uitbreiding: beperkt aantal parameters die “onduidelijke / duidelijke” relatie hebben met kostenveroorzakers.

KOSTPRIJS ... ABC - Activity Based Costing * Activiteiten veroorzaken kosten en consumeren middelen. * Indirecte / algemene kosten variëren in functie van bepaalde determinanten (drijvende krachten). * Resource drivers: verklaren waarom een activiteit wordt uitgevoerd. * Activity drivers: meten hoe dikwijls en hoeveel activiteiten nodig zijn voor een product.

ABC - Activity Based Costing KOSTPRIJS ... ABC - Activity Based Costing Middelen Activiteiten Producten resource drivers activity drivers vierkante meter directe manuren energieverbruik machine-uren aantal personen opdrachten QA/QC analyses paletbewegingen

Wat bedenkingen en ervaringen KOSTPRIJS ... Wat bedenkingen en ervaringen ABC vergezellen van AB Budgetting, anders resulteren operationele acties niet in financiële verbeteringen. Accurater zinvoller: kostenverdeling leidt Niet per sé tot lagere totale kosten. 1995 voorbeeld van bedrijf met meer dan 150 drivers in de verzendafdeling, inmiddels “in problemen”

Wat bedenkingen en ervaringen KOSTPRIJS ... Wat bedenkingen en ervaringen Sofisticatie leidt af van de essentie en techniek wordt een doel op zich [soms om te “corrigeren”]. Kostprijsinformatie zet ertoe aan beslissingen al te simplistisch en mechanistisch te bekijken. oefening opstarten nieuwe onderneming, goede kostprijs versus verkoopprijs, maar falende liquiditeit

Wat bedenkingen en ervaringen KOSTPRIJS ... Wat bedenkingen en ervaringen Acties op basis van versleuteling leiden tot “perverse” gevolgen. OH allocatie op basis van DA, met vermindering DA voor een product resulteert bij gelijkblijvende OH in KP-verhoging van andere producten KP-info genereert op zich geen acties, geen hogere productiviteit, geen kwaliteitsverbetering, geen doorlooptijdverkorting, geen hogere klanten- tevredenheid.

KOSTPRIJS ... Wat bedenkingen en ervaringen KP-info geeft geen inzicht in hoeveel en op welk moment uitgaven kunnen worden verminderd, of hoeveel extra ontvangsten met de bestaande capaciteit kunnen verkregen worden. KP is niet de opdracht. Wel: zijn de activiteiten zinvol, kunnen ze op een andere manier worden uitgevoerd of georganiseerd, of kunnen ze weggelaten worden ?

KOSTPRIJS ... Waarover gaat het ? Realiseren van een concurrentieel voordeel met zo weinig mogelijk kosten om er maximale winst aan over te houden. Een concurrentievoordeel kiezen op basis van een KP-systeem kan niet of slechts in zéér beperkte mate. Een KP-systeem leidt niet noodzakelijk tot zo weinig mogelijk kosten.

KOSTPRIJS ... Hoe dan wel ? * Prestatiemeting - actiegericht - aansluiting met de strategie - op basis van kritieke succesfactoren (CSF) * Boordtabellen / Scorecards - wel/niet “balanced”, Dupont-chart, ... - doeltreffendheid: doing the right things - doelmatigheid: doing the things right

KOSTPRIJS ... Behavioural (Managerial) Based Costing KP systeem op basis van parameters die - ongewenst gedrag extra beboeten met hogere kosten (per eenheid) - gewenst gedrag extra belonen met lagere kosten (per eenheid)

KOSTPRIJS ... Behavioural (Managerial) Based Costing * Niet strikt noodzakelijk, maar laat toe iets wat men wil bereiken te verkopen op basis van ... “exacte” berekeningen. * Belangrijk is de bereidheid tot het systematisch doorvoeren van de consequenties van wat het B(M)BC aanduidt !

KOSTPRIJS ... Moraal van het verhaal ? => KP-systeem: KISS en niet te veel tijd aan verspillen. => Meer aandacht aan LT strategie en KT doelstellingen. => Responsability accounting.

KOSTPRIJS ... EINDE FIN THE END ENDE