Vakdidactiek 1 de fundamenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
een didactiek voor opleiden op school
Advertisements

Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Welkom in klas VP Mentoren:
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Studieloopbaancoaching
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Begeleiden van het B-leerproces
Projectweek.
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
Workshop begripsvorming
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 26 maart 2013.
Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
StatIG in de Vrolijke School
Microdatamiddag 8 november 2007 microdata. 2 Tweede bijeenkomst evaluatie 1e bijeenkomst wens tot vervolg plenair én parallel sociale data én economische.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Titelpagina.
Plaats voor een heading WELKOM Startbijeenkomst GPR 22 januari 2009.
Conferentie Opbrengstgericht werken
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
En nu ????????? Naar het voortgezet onderwijs!
Voorlichtingsavond ROWF
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Uitwisseling Roermond
Van, voor én door het onderwijs.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 1: Introductie en algemene staatsinrichting.
“Help mij het zelf te doen”
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Bijeenkomst September 2015
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Hannah Wielenga januari 2017
Daphne Keller 30 augustus 2017
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Vakdidactiek 1 de fundamenten
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Clusterdidactiek Gamma
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek 1 de fundamenten Hanneke Tuithof h.tuithof@uu.nl Vakdidactiek 1 de fundamenten

Gloed Heintzberger

Vakdidactiek bijeenkomst 1 Kennismaking Programma cursus Wat is vakdidactiek? Leerwensen 16.00 Opening opleiding zaal 040 MR 16.30 Borrel Vakdidactiek bijeenkomst 1

Johan Herman Isings 1884-1977 maakte 43 schoolplaten over historische sitauties en hoogtepunten http://entoen.nu/vensterplaat-hunebedden Vensterplaat Isings

Meervoudige intelligenties en zintuigen Zie ook handboek Wilschut, met name hoofdstuk 3 Meervoudige intelligenties en zintuigen

Naam Eventuele school Mentorgroep/traject Kennismaking

Op zoek naar……

Vakdidactiek 1 master 7 vakdidactische thema’s voorbereiden door stukken uit Wilschut en artikelen in dropbox te lezen Eindproducten: lessenserie van 5 lessen waarin de vakdidactische thema’s verwerkt zijn met verantwoording leeropbrengsten van colleges vakdidactiek beschrijving vakdidactische ontwikkeling Vakdidactiek 1 master

Programma vakdidactiek Cursuswijzer Handboek vakdidactiek Arie Wilschut tweede druk 2013! Informatie en artikelen in een dropbox www.uu.nl/geschiedenisendidactiek en @hanneketuithof Bij afwezigheid afmelden bij h.tuithof@uu.nl Leeropbrengsten colleges bijhouden Onderdeel gammadidactiek/vakoverstijgend werken Programma vakdidactiek

Voor de volgende bijeenkomst op 9 sept Lezen cursuswijzer en eventuele vragen noteren Lezen AW hoofdstuk 1 Lezen/doornemen stukken/programma’s over doelen vak, zoals de SLO-brochure kerndoelen en de examenprogramma’s, zie map in dropbox (nb. geef emailadres door!) Voor de volgende bijeenkomst op 9 sept

Wat moet een goede geschiedenisdocent kunnen Wat moet een goede geschiedenisdocent kunnen? Maak in 3 of 4-tallen een top 3.

Wat moet een goede geschiedenisdocent kunnen? Wat zijn de vakdidactische bekwaamheden? Wat moet een goede geschiedenisdocent kunnen?

Bevraag elkaar in tweetallen Wat kun je al? Wat zijn je kwaliteiten? Wat wil je leren? Bevraag elkaar in tweetallen

Noteer 2 wensen per persoon op het uitgedeelde papier en lever dit bij Hanneke in.

Vakdidactische kennis inhoud pedagogiek didactiek Vakdidactische kennis

inhoud pedagogiek didactiek Vakdidactische kennis ontwikkelt zich door ervaring, reflectie en bewust ontwikkelen van die kennis

Een tweet over deze dag (maximaal 140 tekens)

Volgende keer 9 sept ASP 13.30-16.30 Lezen cursuswijzer en eventuele vragen noteren Lezen AW Doornemen artikelen over positie en doelen vak, zoals de SLO-brochure kerndoelen en de examenprogramma’s Volgende keer 9 sept ASP 13.30-16.30

Stagescholen Voor Uteachers, SOOO-studenten en baners is het bekend Nathalie – Walburg = al contact Suzanne en Annemieke – Baarnsch lyceum Antheun Janse meneerjanse@ziggo.nl Stefan en Stehan- HNL Bilthoven Job Stufkens stu@hetnieuwelyceum.nl Daan - Christelijk Gymnasium Utrecht Jeanine de Seriere j.deseriere@cgu.nl Stagescholen