Vakdidactiek 1 de fundamenten Hanneke Tuithof h.tuithof@uu.nl Vakdidactiek 1 de fundamenten
Gloed Heintzberger
Vakdidactiek bijeenkomst 1 Kennismaking Programma cursus Wat is vakdidactiek? Leerwensen 16.00 Opening opleiding zaal 040 MR 16.30 Borrel Vakdidactiek bijeenkomst 1
Johan Herman Isings 1884-1977 maakte 43 schoolplaten over historische sitauties en hoogtepunten http://entoen.nu/vensterplaat-hunebedden Vensterplaat Isings
Meervoudige intelligenties en zintuigen Zie ook handboek Wilschut, met name hoofdstuk 3 Meervoudige intelligenties en zintuigen
Naam Eventuele school Mentorgroep/traject Kennismaking
Op zoek naar……
Vakdidactiek 1 master 7 vakdidactische thema’s voorbereiden door stukken uit Wilschut en artikelen in dropbox te lezen Eindproducten: lessenserie van 5 lessen waarin de vakdidactische thema’s verwerkt zijn met verantwoording leeropbrengsten van colleges vakdidactiek beschrijving vakdidactische ontwikkeling Vakdidactiek 1 master
Programma vakdidactiek Cursuswijzer Handboek vakdidactiek Arie Wilschut tweede druk 2013! Informatie en artikelen in een dropbox www.uu.nl/geschiedenisendidactiek en @hanneketuithof Bij afwezigheid afmelden bij h.tuithof@uu.nl Leeropbrengsten colleges bijhouden Onderdeel gammadidactiek/vakoverstijgend werken Programma vakdidactiek
Voor de volgende bijeenkomst op 9 sept Lezen cursuswijzer en eventuele vragen noteren Lezen AW hoofdstuk 1 Lezen/doornemen stukken/programma’s over doelen vak, zoals de SLO-brochure kerndoelen en de examenprogramma’s, zie map in dropbox (nb. geef emailadres door!) Voor de volgende bijeenkomst op 9 sept
Wat moet een goede geschiedenisdocent kunnen Wat moet een goede geschiedenisdocent kunnen? Maak in 3 of 4-tallen een top 3.
Wat moet een goede geschiedenisdocent kunnen? Wat zijn de vakdidactische bekwaamheden? Wat moet een goede geschiedenisdocent kunnen?
Bevraag elkaar in tweetallen Wat kun je al? Wat zijn je kwaliteiten? Wat wil je leren? Bevraag elkaar in tweetallen
Noteer 2 wensen per persoon op het uitgedeelde papier en lever dit bij Hanneke in.
Vakdidactische kennis inhoud pedagogiek didactiek Vakdidactische kennis
inhoud pedagogiek didactiek Vakdidactische kennis ontwikkelt zich door ervaring, reflectie en bewust ontwikkelen van die kennis
Een tweet over deze dag (maximaal 140 tekens)
Volgende keer 9 sept ASP 13.30-16.30 Lezen cursuswijzer en eventuele vragen noteren Lezen AW Doornemen artikelen over positie en doelen vak, zoals de SLO-brochure kerndoelen en de examenprogramma’s Volgende keer 9 sept ASP 13.30-16.30
Stagescholen Voor Uteachers, SOOO-studenten en baners is het bekend Nathalie – Walburg = al contact Suzanne en Annemieke – Baarnsch lyceum Antheun Janse meneerjanse@ziggo.nl Stefan en Stehan- HNL Bilthoven Job Stufkens stu@hetnieuwelyceum.nl Daan - Christelijk Gymnasium Utrecht Jeanine de Seriere j.deseriere@cgu.nl Stagescholen