Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
ICT tussen hoop en vrees
Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
….een korte presentatie
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Codename Future de Nieuwe Uitgever Business Model “Wiskunde doet mee” 16 november 2006.
Dynamische Modellen NLT-module vwo startmodule modelleren
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
Wiskunde D bij Moderne wiskunde
Wiskunde in Technologie
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Verbinding tussen wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde,…..
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Rijen en differentievergelijkingen met de TI-83/84-familie
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Werkgroep Dynamische modellen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Hoe doe je wiskunde D zonder schoolboek?
Analytische meetkunde
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Veldraadpleging Wiskunde D
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
NLT modules en excellentiebevordering
Wiskunde in de Tweede fase G. Prevaas. Wiskunde in de Tweede Fase Kiezen uit……… C B A D Kiezen uit……… C B A D.
Vernieuwde wiskunde programma’s
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
NLT HAVO.
Met de Kennisbasis in zee!
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Pré-NLT-module 3D-printen
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
2. Aan de slag met enkele activiteiten
De kracht van eenvoud Woudschoten 2004
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
De didactiek van vandaag
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen Kees Hooyman, St. Bonifatiuscollege Paul Drijvers, Freudenthal Instituut 4 november 2006, Studiedag NVvW www.ctwo.nl wisd@ctwo.nl Inleider stelt zich voor. Eventueel voorstelrondje houden.

Indeling Inleiding Hands-on met Powersim Nabespreking en discussie

1. Inleiding Dynamische modellen in wiskunde D Dynamische modellen in NLT

Dynamische modellen in wiskunde D Wiskunde D vwo: Samenwerkingsmodel Dynamische modellen (80)

Dynamische modellen in wiskunde D Wiskunde D vwo: Schoolmodel Dynamische modellen (80)

Dynamische modellen in wiskunde D Drie subdomeinen Dynamische systemen Continue dynamische modellen (differentiaalvergelijkingen) Discrete dynamische modellen (differentievergelijkingen, voortgezette analyse) Focus van vandaag

Dynamische modellen in wiskunde D Uit de domeinbeschrijving van het subdomein Dynamische systemen: In dit subdomein kunnen leerlingen kunnen met behulp van de computer kwantitatieve en kwalitatieve aspecten van modelleren ervaren. Het gebruik van grafische interfaces maakt het mogelijk om leerlingen modellen te laten bouwen en kritisch te leren omgaan met de uitvoer en de aard van de weergegeven verbanden.

Dynamische modellen in wiskunde D Uitgangspunten voor het voorliggende lesmateriaal: Voorzichtig met differentiaalvergelijkingen! Passend bij zowel wiskunde D als NLT Ook in het begin van de Tweede Fase bruikbaar Computermodellen motiverend om ‘onder de motorkap te kijken’ en zo tot wiskunde te komen

Dynamische modellen in NLT Onderwerpen van NLT zijn vaak gekoppeld aan onderzoeksgebieden. Computermodellen worden bij veel onderzoeken ingezet. Auteurs van NLT-modules kunnen uitgaan van een bepaalde basisvaardigheid op het gebied van modelleren.

Dynamische modellen in NLT Het modelleren is een verdiepende en verbredende activiteit. Een overzichtelijke methode om naar relaties binnen complexe systemen te kijken. Er zit veel wiskunde in de modelrelaties, vaak evenredig of omgekeerd evenredig. Het resultaat van modelleren levert nieuwe wiskundige relaties.

Dynamische modellen in de N-vakken Modelleren is al enkele jaren een onderwerp bij Na1,2. Tot nu toe geen grafische omgeving, problemen bij compex. Biologie gaat bij compex modelleren testen op het examen binnen een grafische omgeving. Behoefte aan een gezamenlijke start (?)

2. Hands-on met Powersim Grafische modelleer- omgevingen: Powersim Stella Coach6 CoLab … Computermodellen: greep krijgen op complexe dynamische verschijnselen die zich niet houden aan disciplinegrenzen met als doelen samenhang en feedback begrijpen theorie ontwikkelen verloop voorspellen

2. Hands-on met Powersim niveauvariabele stroomvariabele stroompijl relatiepijl constante

2. Hands-on met Powersim Ga naar www.ctwo.nl, Publicaties, Domeinen wiskunde D, dynamische modellen en download het eerste hoofdstuk en het eerste griepmodel. Werk paragraaf 1.3 door. Kijk zonodig terug naar de eerder paragrafen of ga desgewenst verder.

3. Nabespreking en discussie Demonstratie griepmodellen Reacties en discussie

Demonstratie griepmodellen

Van model naar differentiaalvgl (1) Grafisch model en modelvergelijkingen van een afkoelingsproces

Van model naar differentiaalvgl (2) niveauvergelijking temperatuur.nieuw = temperatuur.oud - deltat*(afkoelsnelheid) beginwaarde temperatuur = 80 met als limiet dat leidt tot

Reacties en discussie Is het systeemdynamisch denken belangrijk voor wiskunde D en NLT? Is Powersim toegankelijk en motiverend? Is de systeemdynamisch methode een geschikte aanloop naar wiskunde?