De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Henny Leemkuil Fer Coenders 5 november 2016

2 In deze werkgroep Doel van deze werkgroep.
Waarom laten we leerlingen praktisch werk doen? Categorieën van praktisch werk. Waarom digitaal? Digitale labs. Practica ontwerpen. Verkennen digitale omgeving go-lab. Zelf een ILS maken rond een lab. Elkaars producten bekijken. Discussie over Go-Lab.

3 Doelen werkgroep Het “waarom” van praktisch werk helder krijgen.
Aantal digitale labs verkennen. Mogelijkheden van Digitale labs laten zien en ervaren. Hulpmiddelen (apps) om het leren van leerlingen bij digitale labs te ondersteunen laten zien. Zelf een leeromgeving maken rond een digitaal lab. Op het einde van deze werkgroep heeft iedereen een eigen ILS gemaakt rond een digitaal lab om met leerlingen te gebruiken.

4 Waarom laten we leerlingen praktisch werk doen?
Het doel van praktisch werk is om leerlingen te ondersteunen bij het leggen van verbanden tussen twee kennisdomeinen: domein van objecten en waarneembare verschijnselen domein van begrippen en ideeën praktisch werk 'hands-on’ ‘minds-on' “We moeten de 'minds on' aspecten van praktisch werk meer aandacht geven, als we praktisch werk effectiever willen maken” Millar and Abrahams, 2009

5 Leren onderzoeken en ontwerpen
Drie categorieën van praktisch werk Kennis en begrip Leerlingen leren: Leren onderzoeken en ontwerpen Praktische vaardigheden Gesloten (kookboek) …………………………………………………..Open

6 Waarom digitale labs Kenmerken digitale labs Kennis en begrip
Goedkoop: geen apparatuur nodig Tijdbesparend (klaarzetten, opruimen) Geen afval, geen verbruik Leerlingen kunnen er overal aan werken Eigen tempo Herhalen /overdoen kan eenvoudig, zelfs thuis Leren onderzoeken en ontwerpen Praktische vaardigheden

7 Ontwerpen van practica
Predikt, Observe, Explain Voordat je praktisch werk ontwerpt moeten een aantal zaken duidelijk zijn: Waarom praktische werk? (welke categorie?) Specifieke leerdoelen voor deze praktische opdracht. Opstellen van een geschreven voorschrift waar leerlingen mee uit de voeten kunnen Welke activiteiten moeten erin (‘minds-on’, ‘hands-on’) Enz.

8 Differentiatie? Heb je al eerder een ILS gemaakt?  Ga meteen naar “aan het werk” Ervaring met andere digilabs? GO-LAB: Drie ‘omgevingen’: Golabz.eu/labs waar de ‘kale labs’ staan Graasp.eu is de ‘ontwikkelomgeving’ voor docenten Golabz.eu/ils is de ‘leerlingomgeving’

9 Demonstratie mogelijkheden Go-lab’s
Hoe ziet zo’n “kaal” digitaal lab er uit? Ontdek het zelf: tik in het witte venster bovenaan Buoyancy en klik op ‘search’. Klik op “Splash: Virtual Buoyancy Laboratory” en dan op de link bij Preview ( Demo ILS om enkele mogelijkheden te demonstreren.

10 Inquiry learning space
‘Minds-on’: nadenken stimuleren bv: POE (voorspel, observeer, verklaar) Go lab stimuleert ‘minds-on’ aspecten met een aantal fasen (inquiry learning) Standaard in Go-lab zitten de fasen: orientation conceptualisation investigation conclusion discussion Maar zowel de namen als de fasen kunnen worden aangepast.

11 Aan het werk Acid-base solutions Bond pH-scale Concentration
Maak een ILS voor een specifieke groep leerlingen Kies een van de volgende labs Acid-base solutions Sterk/zwak zuur/base; pH; concentratie te variëren; 4e klas Bond Reacties van zouten; 4e klas pH-scale Gevoel voor pH schaal, verdunnen, macro/micro; 2e – 3e klas Concentration Oplossen, verzadigde oplossing, concentratie; 2e-4e klas

12 Aan het werk Bekijk de vier labs van de vorige pagina (www.golabz.eu)
Kies er een uit om hierbij een ILS te maken (create an Inquiry Space) Je komt nu in Graasp.eu en hebt een account nodig. Als je dat nog niet hebt moet je het eerst aanmaken. Hulp kun je vinden op: bv in de vorm van korte tutorial videos op onderwerp.

13 Voor docenten: Een verzameling doorzoekbare on-line labs Auteurs faciliteiten voor docenten om de leeromgeving voor leerlingen aan te passen Veel ondersteuningsapps (hypothese tool, concept map, formule editor, periodiek system enz.) Voor leerlingen: Leeromgevingen waarin de activiteiten in een onderzoekscyclus georganiseerd zijn Go-Lab biedt specifieke ondersteuning voor elke fase

14 afsluiting Elkaars producten laten zien. Discussie over Go-Lab.
Wanneer zinvol inzetbaar Gebruiksgemak Ontwikkeltijd Doelen van de werkgroep gehaald?


Download ppt "Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google