Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatie van de afname van CSPE’s op school
Advertisements

Het centraal examen op de computer
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
Taal en rekenen in het mbo
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Juni 2010 College voor Examens 1 ICT bij de COE’s Nederlands en Rekenen: techniek en logistiek Juni 2010 Paul Schuitman.
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Het gebruik van de computer
De computer bij de centrale examens
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Workshop inhoud en beleid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
Examenjaar havo atheneum
PILOT REKENTOETS VO 2013 Mark Martinot / Henny Tax Cito
FLITSBIJEENKOMSTEN PILOT REKENTOETS VO 2013 September en oktober 2012 Maaike Beuving.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De computer bij de centrale examens
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
Schoolexamenbank vmbo Groen
Noordhoff Uitgevers Talendag
Nieuw Nederlands 4e editie
Rekenbeleid
Informatiebijeenkomst examinering leerjaar 3 maandag 24 september 2012.
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
TEACHERS TEACHING WITH TECHNOLOGY Toetsen met een lege GR.
Van der Meij College De sectoren Economie Techniek Zorg&Welzijn.
Informatiebijeenkomst Facet
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Normeringsdilemma’s normering van de centrale examens
Examen 2015 bb, kb.
Inhoud en opzet examens VMBO
Informatieavond Examinering Klas 4 02 maart 2015.
Onderwerpen presentatie
Examen tl 2015.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Interne (en externe) correctie bb- en kb-flex
Welkom informatiebijeenkomst digitale examens 2016.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
Informatiebijeenkomst Facet
niveau-adviezen en klassenindeling
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Online toetsen en leren met Quayn | 2016
De ontwikkeling van een centraal examen
Informatiebijeenkomst Ce mbo
Examens met ICT komen er aan
Examens met ICT komen er aan
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Z&W en HBR
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL Z&W en HBR
Transcript van de presentatie:

Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing? Bruno van Erp Taalman Kip Toetsdeskundige Cito

Inhoud van de lezing Een korte historie van computergebruik bij het CE aardrijkskunde Wat is computer based testing? Waarom een digitaal eindexamen? Het invoeringstraject van digitale centrale examens Het experiment 2011 in ExamenTester Mogelijkheden en beperkingen van CBT Examen 2012 in ExamenTester

Een korte historie van computer-gebruik bij het CE aardrijkskunde In 2000 pilot Compexexamens met NA en AK (voorzichtig begin in vwo, vmbo was al bezig) Antwoord op de vragen kan alleen gevonden worden met behulp van de pc Kandidaat schrijft antwoord op antwoordblad of slaat antwoordproduct op diskette op Correctie vindt niet digitaal plaats

Lopende projecten CBT – biologie, nask1 en aardrijkskunde Havo aardrijkskunde In 2011 buiten examentijd In 2012 kleine pilot in examentijd GT Nask 1 – In 2012 pilot op maximaal 150 scholen GT Biologie – In 2012 overgangsjaar Compex-vorm wordt vanaf 2012 niet meer aangeboden

Wat is computer based testing? Een cbt-toets wordt geheel via de computer afgenomen, dus Bronnen en vragen staan op het scherm Kandidaat typt antwoorden op open vragen in antwoordvakken in Kandidaat geeft op diverse manieren antwoord op gesloten vragen (m.c. klik, drag&drop enz.) Grote Bosatlas blijft voorlopig toegestaan

Waarom een digitaal eindexamen? Met de computer kun je nieuwe vaardigheden toetsen, het examen wordt completer Het maken van een examen op de computer is aantrekkelijk voor de leerling, het past bij de leerling en zijn belevingswereld Correctie op/door de computer kan werkdruk verminderen Gebruik van computer bij examen kan flexibiliteit bieden vanwege betere geheimhouding (vooral in het vmbo)

Wanneer digitaliseren? Als aan de volgende voorwaarden is voldaan: Meerwaarde (vakinhoudelijk, pedagogisch en logistiek) Draagvlak en duidelijkheid Organiseerbaarheid Beveiliging Uniformiteit Haalbaarheid Toegankelijkheid voor iedereen

Invoeringstraject fase jaar Omschrijving aftasten 1 (en 2) Vaststellen vakinhoudelijke en pedagogische meerwaarde experiment (1 en) 2 Buiten examentijd wordt een volledig examen afgenomen examentest 3 In examentijd wordt een volledig examen afgenomen pilot 4 Max 40 % van de scholen neemt het examen af overgangsjaar 5 Alle scholen mogen het CBT-examen afnemen standaard 6 Alle scholen nemen het CBT-examen af

Demonstratie van experiment AK 2011 Examencondities zijn zoveel mogelijk gelijk aan die van papieren examen Beeldscherm lay out is standaard voor alle vakken Koptelefoon is nodig Atlasgebruik is toegestaan

Het experiment 2011 in ExamenTester Aantal deelnemende scholen: 8 Aantal deelnemende leerlingen: 160 Afname buiten examentijd, te gebruiken als een diagnostische toets Meerderheid van docenten ziet wel meerwaarde Ruim 40% van de leerlingen maakt liever een papieren examen

Mogelijkheden en beperkingen van CBT Kandidaten werken op stand alone pc’s (Nog) geen internetverbinding mogelijk Beeldscherm is beperkt van omvang Maar één vraag tegelijk op het scherm, dus leerling heeft geen overzicht over het geheel Systeemeisen kunnen bottleneck zijn voor scholen Flexibel examineren is mogelijk

Examen 2012 in ExamenTester ± 50% overlap met papieren examen 2012 Per domein enkele cbt-vragen Onder zo veel mogelijk gelijke afnamecondities Correctie via CorrectieManager in beveiligde omgeving thuis of op school Werving loopt nog, dus …