Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing? Bruno van Erp Taalman Kip Toetsdeskundige Cito
Inhoud van de lezing Een korte historie van computergebruik bij het CE aardrijkskunde Wat is computer based testing? Waarom een digitaal eindexamen? Het invoeringstraject van digitale centrale examens Het experiment 2011 in ExamenTester Mogelijkheden en beperkingen van CBT Examen 2012 in ExamenTester
Een korte historie van computer-gebruik bij het CE aardrijkskunde In 2000 pilot Compexexamens met NA en AK (voorzichtig begin in vwo, vmbo was al bezig) Antwoord op de vragen kan alleen gevonden worden met behulp van de pc Kandidaat schrijft antwoord op antwoordblad of slaat antwoordproduct op diskette op Correctie vindt niet digitaal plaats
Lopende projecten CBT – biologie, nask1 en aardrijkskunde Havo aardrijkskunde In 2011 buiten examentijd In 2012 kleine pilot in examentijd GT Nask 1 – In 2012 pilot op maximaal 150 scholen GT Biologie – In 2012 overgangsjaar Compex-vorm wordt vanaf 2012 niet meer aangeboden
Wat is computer based testing? Een cbt-toets wordt geheel via de computer afgenomen, dus Bronnen en vragen staan op het scherm Kandidaat typt antwoorden op open vragen in antwoordvakken in Kandidaat geeft op diverse manieren antwoord op gesloten vragen (m.c. klik, drag&drop enz.) Grote Bosatlas blijft voorlopig toegestaan
Waarom een digitaal eindexamen? Met de computer kun je nieuwe vaardigheden toetsen, het examen wordt completer Het maken van een examen op de computer is aantrekkelijk voor de leerling, het past bij de leerling en zijn belevingswereld Correctie op/door de computer kan werkdruk verminderen Gebruik van computer bij examen kan flexibiliteit bieden vanwege betere geheimhouding (vooral in het vmbo)
Wanneer digitaliseren? Als aan de volgende voorwaarden is voldaan: Meerwaarde (vakinhoudelijk, pedagogisch en logistiek) Draagvlak en duidelijkheid Organiseerbaarheid Beveiliging Uniformiteit Haalbaarheid Toegankelijkheid voor iedereen
Invoeringstraject fase jaar Omschrijving aftasten 1 (en 2) Vaststellen vakinhoudelijke en pedagogische meerwaarde experiment (1 en) 2 Buiten examentijd wordt een volledig examen afgenomen examentest 3 In examentijd wordt een volledig examen afgenomen pilot 4 Max 40 % van de scholen neemt het examen af overgangsjaar 5 Alle scholen mogen het CBT-examen afnemen standaard 6 Alle scholen nemen het CBT-examen af
Demonstratie van experiment AK 2011 Examencondities zijn zoveel mogelijk gelijk aan die van papieren examen Beeldscherm lay out is standaard voor alle vakken Koptelefoon is nodig Atlasgebruik is toegestaan
Het experiment 2011 in ExamenTester Aantal deelnemende scholen: 8 Aantal deelnemende leerlingen: 160 Afname buiten examentijd, te gebruiken als een diagnostische toets Meerderheid van docenten ziet wel meerwaarde Ruim 40% van de leerlingen maakt liever een papieren examen
Mogelijkheden en beperkingen van CBT Kandidaten werken op stand alone pc’s (Nog) geen internetverbinding mogelijk Beeldscherm is beperkt van omvang Maar één vraag tegelijk op het scherm, dus leerling heeft geen overzicht over het geheel Systeemeisen kunnen bottleneck zijn voor scholen Flexibel examineren is mogelijk
Examen 2012 in ExamenTester ± 50% overlap met papieren examen 2012 Per domein enkele cbt-vragen Onder zo veel mogelijk gelijke afnamecondities Correctie via CorrectieManager in beveiligde omgeving thuis of op school Werving loopt nog, dus …