Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager VDAB dinsdag 14 maart 2006
Welke rol speelt de meting van medewerkerstevredenheid in de kwaliteitszorg? De vraag
Globale tevredenheid - trends Algemene tevredenheid 2002: : : : 76.0
Specifieke tevredenheid - trends Tevredenheid interne communicatie Evolutie communicatieaspecten jobinfo jobinfo adequaat jobinfo tijdig briefing infokanaal Totaal53,356,356,256,668,4
Benchmarks VDAB ,0% SD Worx ,8% Belg. Welzijnsbenchmark ,8% Nederland ,0%
Verbetermogelijkheden ▪ jaarlijkse verbeterdoelen ▪ jaarprojecten ▪ opvolging: 3 x per jaar ▪ evaluatie
Het antwoord Leiderschap 10% Processen 14% Kernresultaten 15% Medewerkers 9% Beleid & Strategie 8% Partnership & middelen 9% Medewerkers- resultaten 9% Klanten- resultaten 20% Samenlevings- resultaten 6%
Het antwoord Leiderschap 10% Processen 14% Kernresultaten 15% Medewerkers 9% Beleid & Strategie 8% Partnership & middelen 9% Medewerkers- resultaten 9% Klanten- resultaten 20% Samenlevings- resultaten 6%
Het antwoord Leiderschap 10% Processen 14% Kernresultaten 15% Medewerkers 9% Beleid & Strategie 8% Partnership & middelen 9% Medewerkers- resultaten 9% Klanten- resultaten 20% Samenlevings- resultaten 6%
Ondertussen …
Welke rol speelt de medewerkersenquête in de kwaliteitszorg? = Welke rol speelt de medewerkersenquête in de organisatieresultaten? De (verbeterde) vraag
Het belang van de organisatie Strategische doelstellingen van de VDAB 1.Elke werkzoekende een passend aanbod doen van begeleiding/opleiding naar werk met uitstroomresultaat 2.Het zorgen voor een oververtegenwoordiging van de kansengroepen in het dienstenaanbod van de VDAB 3.Klanten een snelle en gepersonaliseerde service verlenen via een geïntegreerde kanalenmix 4.Erkend worden als regisseur die in overleg met de partners het arbeidsmarktbeleid in Vlaanderen stuurt 5.Kostenefficiënter en flexibeler opleiden in samenwerking met de sectoren en andere partners 6.De competenties van onze VDAB-medewerkers maximaal ontwikkelen en benutten via een professioneel HRM-beleid
Het (verbeterde) antwoord Leiderschap 10% Processen 14% Kernresultaten 15% Medewerkers 9% Beleid & Strategie 8% Partnership & middelen 9% Medewerkers- resultaten 9% Klanten- resultaten 20% Samenlevings- resultaten 6%
Het ( verbeterde) antwoord Leiderschap 10% Processen 14% Kernresultaten 15% Medewerkers 9% Beleid & Strategie 8% Partnership & middelen 9% Medewerkers- resultaten 9% Klanten- resultaten 20% Samenlevings- resultaten 6%
Gevolgen voor de medewerkersenquête Peilen naar: ▪ tevredenheid ▪ meningen (expert) 2. Combineren met andere gegevens ▪ gedrag ▪ praktijkomgeving ▪ …