Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rijden op aardgas / Groengas
Advertisements

Duurzame mobiliteit in Leeuwarden, hoofdstad van Fryslân Ferd Crone 4 december 2009.
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Heeft de milieubeweging een alternatief? Ron Wit, Stichting Natuur en Milieu Mini-symposium klimaat en energiebeleid 10 september 2009.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Zakenauto van het Jaar 30 september 2009 Zakenauto van het jaar Kasteel De Vanenburg - Putten.
OPWARMING AARDE CO 2 REDUCTIE BELEID OVERHEID  Doel 50 mln ton CO 2 equivalent per jaar reduceren t.o.v  Maximaal  mln.
Polymeer gemodificeerd bitumen
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Adviesraad Rover 10 oktober Regio, 1 beleid, 1 doel: Samen de toekomst in! De toekomstgerichte ontwikkeling van het grensoverschrijdend OV in de.
Werk aan de Winkel Broodje Energie 4 november 2009 Hans Verwijs.
Het Nieuwe Portaal Het antwoord van Portaal 11 juli 2013.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Energiegedrag en -investeringen.
1 Belanghebbenden overleg Beglazing in woningbouw Historiek 11 september
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
>> Als het gaat om energie en klimaat 1 Klimaat & duurzame mobiliteit 28 oktober 2010 Martien Das Agentschap NL Coördinator Themateam Schone en Zuinige.
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
1 Het Energierenovatieprogramma 2020 Belanghebbenden overleg Beglazing in de woningbouw 11 september 2012 Het beleid van de Vlaamse overheid vanaf 2014.
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
>> Als het gaat om energie en klimaat
7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Missie, visie, strategie & jaarplan
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
Gebiedsvisie Groningen-West
Wegbeprijzing in Nederland Studiedag “Wegbelasting: op een nieuwe weg?” Brussel, 31 mei 2011 Prof.dr.
Werk aan de Wereld! Kerken krijgen nieuwe energie Dieren, Oikos Kerk en Wereld, Kerk in Actie, ICCO Think differently Make a difference © Stichting.
Brandstofclausule April 2011 Elektriciteit 7 februari 2013.
12262-WON p CP De nieuwe woningnood Den Haag, 11 april 2013.
Klimaatfinanciering in het Zuiden De Belgische bijdrage voor de fast start en de lange termijn JP De Leener
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Betekenis top-down beleid energietransitie
Symposium Energietransitie: top-down of bottom-up? Den Haag 23 januari 2015.
Athlon Car Lease Duurzaam Mobiliteitsplan
Presentatie Leerplan ‘Pop- en cultuurpodium Het Kasteel’ November 2004.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
Informatiebijeenkomst Ambachtsschool 30 november 2009.
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
1 © 2014 BOVAG Tankstations Ledendag BOVAG Tankstations 18 juni 2014 Durf te dromen!
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
De ‘Melkkoe’ anno 2017 ROB
Ouderbetrokkenheid op de LEA
Rondetafelgesprek Tweede Kamer. Gevolgen voor klimaatbeleid
MIRT Leergang 15 december 2017
Els de Wit Ministerie IenW
Stefan Bakker, Xander van Tilburg (ECN)
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Transcript van de presentatie:

Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen

2 Korte titel – auteur, datum Doel 2020 en potentieel Schoon en Zuinig  Met vastgesteld beleid (Referentieraming):  Reductiedoel 2020:11 tot 15 Mton  Voorgenomen beleid Schoon en Zuinig: 9 tot 12 Mton  Kans op beleidstekort in 2020! Concept

3 Korte titel – auteur, datum Voorgenomen beleid S&Z (1)  Biobrandstoffen (2 tot 6 Mton)  Verondersteld 10 tot 20% bijmenging (4% in referentie)  Vooral 1e generatie (duurzaamheidcriteria)  Lock-in?  Voertuigaanpassingen Concept

4 Korte titel – auteur, datum Voorgenomen beleid S&Z (2)  CO 2 norm personenauto’s (2,5 tot 3,5 Mton)  Bovenkant verondersteld 95 g/km in 2020  95 g/km is ‘technisch maximum’  Vanaf 110 g/km lopen meerkosten sterk op  Wat brengt review in 2013?  Kilometerprijs (2 tot 3 Mton)  Invoering 2012 Concept

5 Korte titel – auteur, datum Aanvullend beleid: Optiedocument (1)  Technisch (circa 2 Mton):  Zuinige banden, schakelindicatoren, bandenspanningsmeters  Efficiencyverbetering bij vracht (Europese normering)  Plan elektrisch rijden  Ambitieus, 1 miljoen auto’s in 2025  Circa 0,5 Mton in 2020 Concept

6 Korte titel – auteur, datum Aanvullend beleid: Optiedocument (2)  Niet-technisch (prijsbeleid, gedrag):  Lastenverzwaring (BPM/kilometerprijs)  Accijnsverhoging (‘2 e kwartje van Kok’)  Snelheidsverlaging snelwegen (reistijdverliezen)  Emissiehandel verkeer (prijs mobiliteit omhoog)  Voldoende potentieel!  Verdergaan dan technisch betekent dat mensen:  Minder moeten rijden;  Kleinere auto’s moeten kopen Concept

7 Korte titel – auteur, datum Conclusie  Voorgenomen beleid ~ technisch maximum  Ook nog barrières  Aanvullend beleid:  Niet technisch (prijsbeleid  gedrag)  Vraag ‘Hoe ver kan overheid gaan?’  Waar ligt grens inperken ‘mobiliteitsvrijheid’?  Indicatie stand van zaken  CO 2 prijs personenautoverkeer circa 250 €/ton CO 2 Concept