Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen
2 Korte titel – auteur, datum Doel 2020 en potentieel Schoon en Zuinig Met vastgesteld beleid (Referentieraming): Reductiedoel 2020:11 tot 15 Mton Voorgenomen beleid Schoon en Zuinig: 9 tot 12 Mton Kans op beleidstekort in 2020! Concept
3 Korte titel – auteur, datum Voorgenomen beleid S&Z (1) Biobrandstoffen (2 tot 6 Mton) Verondersteld 10 tot 20% bijmenging (4% in referentie) Vooral 1e generatie (duurzaamheidcriteria) Lock-in? Voertuigaanpassingen Concept
4 Korte titel – auteur, datum Voorgenomen beleid S&Z (2) CO 2 norm personenauto’s (2,5 tot 3,5 Mton) Bovenkant verondersteld 95 g/km in 2020 95 g/km is ‘technisch maximum’ Vanaf 110 g/km lopen meerkosten sterk op Wat brengt review in 2013? Kilometerprijs (2 tot 3 Mton) Invoering 2012 Concept
5 Korte titel – auteur, datum Aanvullend beleid: Optiedocument (1) Technisch (circa 2 Mton): Zuinige banden, schakelindicatoren, bandenspanningsmeters Efficiencyverbetering bij vracht (Europese normering) Plan elektrisch rijden Ambitieus, 1 miljoen auto’s in 2025 Circa 0,5 Mton in 2020 Concept
6 Korte titel – auteur, datum Aanvullend beleid: Optiedocument (2) Niet-technisch (prijsbeleid, gedrag): Lastenverzwaring (BPM/kilometerprijs) Accijnsverhoging (‘2 e kwartje van Kok’) Snelheidsverlaging snelwegen (reistijdverliezen) Emissiehandel verkeer (prijs mobiliteit omhoog) Voldoende potentieel! Verdergaan dan technisch betekent dat mensen: Minder moeten rijden; Kleinere auto’s moeten kopen Concept
7 Korte titel – auteur, datum Conclusie Voorgenomen beleid ~ technisch maximum Ook nog barrières Aanvullend beleid: Niet technisch (prijsbeleid gedrag) Vraag ‘Hoe ver kan overheid gaan?’ Waar ligt grens inperken ‘mobiliteitsvrijheid’? Indicatie stand van zaken CO 2 prijs personenautoverkeer circa 250 €/ton CO 2 Concept