De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid."— Transcript van de presentatie:

1 7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid

2 Inhoud 1.Geluid, hinder en gezondheid 2.Regelgeving 3.Modellen 4.Maatregelen 5.Conclusie

3 1. Geluid, hinder en gezondheid

4 Gevoel voor de decibel 0 dBgehoordrempel 20 dBstille slaapkamer 40 dBnormale woonkamer 60 dBgespreksniveau 80 dBdrukke verkeersweg op 10 m 100 dBdisco 120 dBpijngrens Verschil van 3 dB is hoorbaar Twee keer zo luid = + 10 dB Alexander Graham Bell

5 2. Regelgeving Maat voor geluidbelasting ‘gemiddeld’ etmaal L den = Level day, evening, night (dB) geen straffactor voor dagperiode( 7.00 – 19.00 uur) straffactor 5 dB voor avondperiode(19.00 - 23.00 uur) straffactor 10 dB voor nachtperiode(23.00 - 7.00 uur) Goede voorspeller van hinder en gezondheidseffecten

6 Wetten Wet geluidhinder (Wgh) beschermt woningen- bij aanleg/wijziging wegen, of - bij woningbouw nabij wegen uitgezonderd: 30-km wegen en woonerven streefwaarde: 48 dB, hogere waarde mogelijk Wet ruimtelijke ordening (Wro) Soms beschouwen geluid nodig i.v.m. goede ruimtelijke ordening

7

8 3. Modellen Gebaseerd op Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 Standaard Rekenmethode I (SRMI) vereenvoudigde methode Standaard Rekenmethode II (SRMII) grotere afstanden en reflecties Aftrek artikel 110g Wgh 2 dB als snelheid >= 70 km/uur 5 dB als snelheid < 70 km/uur Bron: home.kpn.nl/home.kpn.nl/ msalomons/geluid.html

9 Standaard Rekenmethode I Auto’s per uur dag40 avond20 nacht10 Snelheid50 km/u WegdektypeDAB 11/16 (referentie wegdek) Afstand25 m (tot midden weg) L den = 50 dB

10 NBC Lden 51-55 dB www.nieuwegein.nl wegverkeerslawaai www.rivm.nl

11 4. Maatregelen Effect 1. Minder verkeerHalvering: 3 dB 2. Snelheidsverlaging10 km/uur: 1 dB 3. Kleiner aandeel vrachtwagensHalvering: 2-3 dB maar > 80 km/u: 1 dB 4. Geluidarm wegdek2-3 dB 5. Geluidschermenhoogte 1,5 mmax. 5 dB 3 m5-10 dB 6 mmax. 15 dB

12 Nog meer maatregelen bron: www.stilleropweg.nlwww.stilleropweg.nl 6.Stille banden (effect 2-3 dB) 7.In-car apparatuur 8.Alternatieve brandstoffen 9.Gebiedsgerichte maatregelen 10.Gedrag (HNR, LARGAS) LAngzaam Rijden GAat Sneller

13 1.Minder verkeerG L K 2.SnelheidsverlagingG L K 3.Kleiner aandeel vrachtwagensG L 4.Geluidarm wegdekG 5.GeluidschermenG L 6.Stille bandenG 7.In-car apparatuurG L K 8.Alternatieve brandstoffenG L K 9.Gebiedsgerichte maatregelenG L 10.Gedrag (HNR, LARGAS)G L K Maatregelen i n b r e d e r p e r s p e c t i e f

14 5. Conclusie Bron: www.ruimte-mobiliteit.nlwww.ruimte-mobiliteit.nl


Download ppt "7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid."

Verwante presentaties


Ads door Google