De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Polymeer gemodificeerd bitumen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Polymeer gemodificeerd bitumen"— Transcript van de presentatie:

1 Polymeer gemodificeerd bitumen
Erica Jellema Kraton Polymers

2 Polymeer gemodificeerd bitumen
Vergroot duurzaamheid van wegen SBS: circa 70% van de polymeerbitumenmarkt Circa ton SBS/jaar SBS vormt thermisch reversibel netwerk in bitumen

3 Belang van een continue polymeerrijke fase
Bitumen + Asfalteenrijke fase continu Co-continuïteit van asfalteenrijke en polymeerrijke fasen Bitumen + Polymeerrijke fase continu Bitumen +

4 Effect continue polymeerrijke fase op vermoeiing

5 Doorgroeien van scheuren bij asfalteenrijke continue fase

6 Eindige elementen modellering
referentie ongemodificeerd asfalt 250mm veel schade 5x meer spoorvorming dan hooggemodificeerde constructie nieuw 7.5% SBS gemodificeerd 150mm zeer beperkte schade (terwijl 40% dunner)

7 Versnelde praktijkproef National Centre for Asphalt Technology
(NCAT) Ovaal circuit: 2.7 km lang 46 verschillende wegvakken 70 tons vrachtwagens rijden rond: 5 dagen per week 70 km/uur In 2 jaar: belasting van 10 miljoen ESALs Simulatie van 10 jaar zwaar verkeer

8

9 Wegvakopbouw en eerste resultaten
Na 2 jaar en 10 miljoen ESALs: geen scheurvorming geen scheurvorming spoorvorming: 7.1 mm spoorvorming: 2.2 mm

10 ‘Mill and inlay’ met hooggemodificeerd asfalt
Tweede NCAT testvak ‘Mill and inlay’ met hooggemodificeerd asfalt DOT Oklahoma standaard reparatie SMA over geotextiel Gefaald na 3.5 miljoen ESALs Reparatie met Kraton™ 7.5% SBS Nog als nieuw na 5.3 miljoen ESALs May 2011 July 2010 September 2011

11 Van het Internet: Winter 2009/2010 leidt tot 3625 vorstschadeclaims
Gevolgen overmatige vorstschade: • wegafsluitingen • hoge kosten voor Rijkswaterstaat • hoge maatschappelijke kosten • imagoschade

12 Winterschade ZOAB: testen en modelleren
Technische Universiteit Delft en Kraton Polymers Research Winterschade voorkomen: beperk de bindmiddel stijfheid bij lage temperatuur maak stress-relaxatie mogelijk bij deze temperatuur Hooggemodificeerd bindmiddel: 15x langere levensduur dan standaard SBS gemodificeerd bindmiddel En nu?

13 Conclusies Unieke mogelijkheden met hooggemodificeerd bitumen:
Verbeterde weerstand tegen spoorvorming en scheurvorming Verbeterde asfaltprestatie zonder de laag dikker te maken Significant langere levensduur met hooggemodificeerde overlaag Door LOT voorspelde significante levensduurverlenging ZOAB Potentiële directe kostenreductie door dunnere asfaltlaag Concept getest en gevalideerd


Download ppt "Polymeer gemodificeerd bitumen"

Verwante presentaties


Ads door Google