Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman Ruimteconferentie 2008
Achtergrond Opdrachtgever: Planbureau voor de Leefomgeving Doel: Inzicht in de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse bezoekers. Waarom: Kansen voor versterking toerisme Onderbouwen van de waarde van het landschap Aanknopingspunten voor (ruimtelijk) beleid Actueel: Beleid EZ (toerismebrief 2008) Ruimteconferentie 2008
Opzet onderzoek Onderzoeksvraag: Welke rol speelt het Nederlandse landschap bij het aantrekken van buitenlandse toeristen? Lastig te meten: Representativiteit; Gedragsmetingen?; Motievenonderzoek? Combinatie van benaderingen: 1. Analyse van bestaande cijfers en trends in het inkomend toerisme 2. Analyse van het aanbod in de afgelopen 15 jaar 3. Analyse van (regionale) consumentenonderzoeken 4. Motieven- en voorkeurenonderzoek onder buitenlandse toeristen Ruimteconferentie 2008
1. Cijfers & Trends >11 miljoen bezoekers 2007 € 5 miljard toeristische bestedingen Duitsland, UK, België, VS Amsterdam topattractie Grote dynamiek in regio’s (Gelders rivierengebied, Deltagebied, Brabant) Ruimteconferentie 2008 Figuur 1: Ontwikkeling aantal buitenlandse verblijfsgasten en overnachtingen
Ruimtelijk selectief beeld - Holland ‘Circle of representation’ 2. Aanbod toeristisch-recreatief product Synthese aanbodstudies Explosie in het aanbod Landschap steeds prominent aanwezig ‘Intentional’ – stereotype (Holland) ‘Unintentional’ - (breder) Ruimteconferentie 2008 Figuur 2: 'Circle of representation for tourist destination images (Jenkins, 2003)
3. Regionale Consumentenonderzoeken Z-H / Rivierengebied / Zeeland / N-H: Landschap in top 3 keuzeaspecten toeristische bestemming Natuur/landschap beeldbepalend voor regio Landschap wordt hoog gewaardeerd Verschillen tussen type toerist (dag/verblijf) Duitsers sterke voorkeur watergebieden Belgen zijn wandelaars en fietsers Zuid Europeanen voorkeur voor cultuurhistorie Ruimteconferentie 2008
4. Motieven- en voorkeurenonderzoek Gerichte survey-studie onder 145 buitenlandse toeristen Engelstalige enquête (mei 2008) Drie betrouwbare categorieën motieven: ‘Ontspanning’, ‘Landschap’, ‘Nieuwe ervaringen opdoen’). Drie categorieën landschapstypen: ‘waterbody landscapes’, ‘natural landscapes’, ‘human made landscapes’ Duidelijke voorkeur voor ‘waterlandschappen’ (grote meren, kust, rivieren). Relatief lage voorkeur voor veenweide en polder Water, windmolens en fietspaden meest bepalend voor aantrekkingskracht Ruimteconferentie 2008
Conclusies & aanbevelingen Koester en versterk de relatie met de buren. Landschap is troefkaart, wees daar zuinig op! Niet alleen het unieke landschap is van waarde. Valt er wat te beleven (fietsen, wandelen, varen)? Benut trends (groen, gezond, duurzaam, authentiek). Doorbreek ‘circle of representation’, biedt wat nieuws aan! Benut thema landschap om samenhang in aanbod te creëren. Zorg voor synergie, verleid ook de binnenlandse toerist. Ruimteconferentie 2008
Dank voor uw aandacht © Wageningen UR Ruimteconferentie 2008