Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATUUR EN RECREATIE.
Advertisements

Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Workshop Mensen in beweging
Netwerkbijeenkomst sterke vrouwen in het koninkrijk Microkrediet en budgettering - 8 oktober ‘08 Presentator: Melissa Marks-Salmon Geboorteplaats: Curaçao.
Ruimtelijke randvoorwaarden voor een krachtige economie
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Update Rivierenproject Commissie M&W Westervoort, 11 april 2013.
Voedzame Stad Verkennen en verbinden 24 juni 2011.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
De kern van Corio-Glana
Gebruik van GMES Land Use Lille Métropole
Kennismaking.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Performance & Quality Het Toerisme en Vrijetijdscongres Scenario’s Productiviteitsbeleid Workshop 15 september 2011.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Vrije tijd zonnen reizen sporten Zon, zee en strand avontuur gamen
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
1Plattelands Academie 20 november 2008 het landschap als imago "regional branding" in de praktijk Rob Maessen Provincie Noord-Brabant Studiedag Plattelands.
September ’141 Verzuip jij je Toekomst?! Een alcoholpreventieprogramma in de regio Zuid-Holland Zuid 03/11/2010.
Belevingswerelden dagrecreatie
Meebewegen met landelijke ontwikkelingen Keuzes vastleggen Helderheid
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Samen werken aan een gezonde regio!
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Oog voor het verschil Een op diversiteitgericht HRM-beleid dient het individu centraal te stellen. Paul breman, lobke smeels en maartje kleijn DIVERSITEIT.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Vooraf: van - naar.
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Over het vermarkten van milieu bij vlees
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Economische betekenis van de wielersport in Nederland Mark Torsius Erik Tolboom Pieter Verhoogt.
Duurzame Innovatie in de Nederlandse Gastvrijheidseconomie (GE) Hans Hillebrand LeisureLands – Zeumeren - 18 november 2015 Feestelijke eerste oogst wilgenplantage.
1 Programma  Welkomstwoord wethouder Roos van Gelderen  Toelichting Wethouder Jan-Jaap de Haan  Waar staan we nu qua proces en thema’s?  Discussie.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Hartelijk welkom! #KCKT. Opening De heer S.J. Heijning Gedeputeerde Recreatie en Toerisme Provincie Zeeland.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
De provincie Nieuw perspectief voor stiltegebieden “Een luisterend oor voor de stilte” van beschermen en behouden naar versterken en beleven Projectleider.
Meer dan een druppel… Hoe meet je de economische impact van toerisme in een regio? … over methoden en toepassingen Jeroen Klijs & Diana Korteweg Maris.
Leisure als motor voor gebiedsontwikkeling Hans Hillebrand Den Haag 1 november 2012.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Zweefvliegen in Someren-Heide Van mijnbos naar heide landschap.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Bemanning paraat voor Water Rijk
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
I.Opening II.Het gebied: feiten en cijfers III.Doel en context van de avond IV.Pauze V.Inspraak op 4 thema’s 1.Toerisme en recreatie 2.Economie en ondernemen.
Kenniscentrum Hogeschool Zeeland en NHTV Breda Met dank aan de Provincie Zeeland Marlies Sobczak-Boumans 19 december 2007 Expertmeeting “gezondheidstoerisme”
Een regionaal landschap is een unieke streek: mooie landschappen, boeiende natuur, rijke cultuurhistorie Een regionaal landschap is een samenwerkingsverband.
Uitvoeringsprogramma Groen Rijn- en Veenstreek Daniëlle van den Berg 05 januari 2016.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Klanttevredenheidsonderzoek
Programma Ruimte & Wonen
Samenleving en overheid

SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Toerismeboeren Kick-off 2018
De toekomst van toerisme… Limburgse lessen
Traject De Beleverij WELKOM!.
Karpata Restaurant-Hotel
Harmelen, 25 april 2019 Henk Brandenburg
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman Ruimteconferentie 2008

Achtergrond Opdrachtgever: Planbureau voor de Leefomgeving Doel: Inzicht in de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse bezoekers. Waarom: Kansen voor versterking toerisme Onderbouwen van de waarde van het landschap Aanknopingspunten voor (ruimtelijk) beleid Actueel: Beleid EZ (toerismebrief 2008) Ruimteconferentie 2008

Opzet onderzoek Onderzoeksvraag: Welke rol speelt het Nederlandse landschap bij het aantrekken van buitenlandse toeristen? Lastig te meten: Representativiteit; Gedragsmetingen?; Motievenonderzoek? Combinatie van benaderingen: 1. Analyse van bestaande cijfers en trends in het inkomend toerisme 2. Analyse van het aanbod in de afgelopen 15 jaar 3. Analyse van (regionale) consumentenonderzoeken 4. Motieven- en voorkeurenonderzoek onder buitenlandse toeristen Ruimteconferentie 2008

1. Cijfers & Trends >11 miljoen bezoekers 2007 € 5 miljard toeristische bestedingen Duitsland, UK, België, VS Amsterdam topattractie Grote dynamiek in regio’s (Gelders rivierengebied, Deltagebied, Brabant) Ruimteconferentie 2008 Figuur 1: Ontwikkeling aantal buitenlandse verblijfsgasten en overnachtingen

Ruimtelijk selectief beeld - Holland ‘Circle of representation’ 2. Aanbod toeristisch-recreatief product Synthese aanbodstudies Explosie in het aanbod Landschap steeds prominent aanwezig ‘Intentional’ – stereotype (Holland) ‘Unintentional’ - (breder) Ruimteconferentie 2008 Figuur 2: 'Circle of representation for tourist destination images (Jenkins, 2003)

3. Regionale Consumentenonderzoeken Z-H / Rivierengebied / Zeeland / N-H: Landschap in top 3 keuzeaspecten toeristische bestemming Natuur/landschap beeldbepalend voor regio Landschap wordt hoog gewaardeerd Verschillen tussen type toerist (dag/verblijf) Duitsers sterke voorkeur watergebieden Belgen zijn wandelaars en fietsers Zuid Europeanen voorkeur voor cultuurhistorie Ruimteconferentie 2008

4. Motieven- en voorkeurenonderzoek Gerichte survey-studie onder 145 buitenlandse toeristen Engelstalige enquête (mei 2008) Drie betrouwbare categorieën motieven: ‘Ontspanning’, ‘Landschap’, ‘Nieuwe ervaringen opdoen’). Drie categorieën landschapstypen: ‘waterbody landscapes’, ‘natural landscapes’, ‘human made landscapes’ Duidelijke voorkeur voor ‘waterlandschappen’ (grote meren, kust, rivieren). Relatief lage voorkeur voor veenweide en polder Water, windmolens en fietspaden meest bepalend voor aantrekkingskracht Ruimteconferentie 2008

Conclusies & aanbevelingen Koester en versterk de relatie met de buren. Landschap is troefkaart, wees daar zuinig op! Niet alleen het unieke landschap is van waarde. Valt er wat te beleven (fietsen, wandelen, varen)? Benut trends (groen, gezond, duurzaam, authentiek). Doorbreek ‘circle of representation’, biedt wat nieuws aan! Benut thema landschap om samenhang in aanbod te creëren. Zorg voor synergie, verleid ook de binnenlandse toerist. Ruimteconferentie 2008

Dank voor uw aandacht © Wageningen UR Ruimteconferentie 2008