Ontwikkelingen in het hoger onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Het leerkrediet.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Studie – informatieavond K. A. Keerbergen 01 maart
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
WAT NA ZESDE EN ZEVENDE JAREN SECUNDAIR ONDERWIJS ?
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken Verschillende mogelijkheden Of werk zoeken …?
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
Het hoger onderwijs BACHELOR MASTER ABA PBA HOGESCHOOL Banaba Bologna
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken
Onderwijs- en examenreglement
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Toelichting examenreglement academiejaar
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Verder studeren na een professionele bachelor
Volgtijdelijkheid RevaKi
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Financiering Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming Hoger Onderwijsbeleid
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Datawarehouse Nele Coghe
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
1 Thematische werkgroep financiering Eerste samenkomst 3 juni 2013.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
WAT NA HET SECUNDAIR ONDERWIJS?
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Financiering Hoger Onderwijs
Niet-bindend studieadvies 22 februari Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
Structuur Hoger onderwijs in Vlaanderen Informatiesessie voor OCMW’s 16 mei 2014.
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
BaVPK-BRUG-VIA-banaba of vier opleidingstrajecten voor verpleegkunde H. Schouppe Groepsdirecteur Gezondheid & Welzijn.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Werkstudent in de opleiding rechten
Ouderinfo - 15 november 2017 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 15 November Studiegebied IWT.
De stap naar hoger onderwijs of andere opleidingen
Nieuwe Graduaatsopleidingen in Limburg
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming Hoger Onderwijsbeleid liesbeth.hens@ond.vlaanderen.be

(min 60 ects, hogescholen en universiteiten) Doctoraat (universiteiten) master na SLO Master (min 60 ects, hogescholen en universiteiten) voorbereidings programma bachelor na schakel programma                                      Professionele bachelor (180 ects, hogescholen) Academische bachelor (180 ects, hogescholen en universiteiten) hbo SE-n-SE Secundair onderwijs

Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Bachelor master structuur Hbo en Se-n-Se Flexibilisering Financiering en leerkrediet

Bachelor master structuur Bologna verklaring van 1999 Vergelijkbare structuur ba ma do en EQF Mobiliteit Kwaliteit Gezamenlijke opleidingen Mondiale dimensie Wederzijdse erkenning Sociale dimensie …

Bologna in Vlaanderen Structuurdecreet (april 2003) Associaties Bachelor master doctoraat academisering

Professionele bachelor 180 studiepunten, hogescholen Professionele kennis en competenties Toepassing van wetenschappelijke, artistieke kennis, creativiteit en praktijkkennis Zelfstandige uitoefening van een beroep Banaba 60 studiepunten

Academische bachelor 180 studiepunten aan de hogescholen of de universiteiten Academische of artistieke kennis en competenties Basis is wetenschappelijk onderzoek Doorstromen naar de master

Master Min 60 studiepunten hogescholen en universiteiten Gevorderd niveau van kennis en competenties, algemeen en specifiek Autonome uitoefening van wetenschap of kunst of aanwending van kennis in de zelfstandige uitoefening van een beroep Masterproef Manama min 60 studiepunten Erasmus mundus

Academisering Bama opleidingen van de hogescholen Onderwijs = onderzoek Alle masters zelfde niveau Associatie universiteit Inkantelen?

(min 60 ects, hogescholen en Professionele bachelor (180 ects, hogescholen) Academische bachelor (180 ects, hogescholen en universiteiten) Master (min 60 ects, hogescholen en Doctoraat (universiteiten) schakel programma voorbereidings bachelor na master Figuur Uitleggen voorbereiding en schakel Zalm model

Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Bachelor master structuur Hbo en Se-n-Se Flexibilisering Financiering en leerkrediet

Se-n-Se Kwalificatieniveau 4 – secundair onderwijs Specialiseren van initiële technische of beroepsopleiding 60 tot 90 studiepunten Certificaat Secundaire scholen of CVO Vb. apotheekassistent, internationaal transport, integrale veiligheid

HBO Kwalificatieniveau 5 – hoger onderwijs HOSP 90 tot 120 studiepunten CVO of hogeschool Graduaat

Hbo – Se-n-Se Se-n-Se ipv HBO 4 Bedrijfsleven Flexibele trajecten 1 februari Vanaf 1 september 2009, nieuwe opleidingen vanaf 2010

Specifieke lerarenopleiding 60 studiepunten, CVO, hogeschool en universiteit Na vakinhoudelijke opleiding 30 stp praktijk Zelfde diploma

(min 60 ects, hogescholen en Professionele bachelor (180 ects, hogescholen) Academische bachelor (180 ects, hogescholen en universiteiten) Master (min 60 ects, hogescholen en Doctoraat (universiteiten) schakel programma voorbereidings bachelor na master SLO hbo SE-n-SE

Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Bachelor master structuur Hbo en Se-n-Se Flexibilisering Financiering en leerkrediet

Flexibilisering Decreet van 30 april 2004 Ingevoerd academiejaar 2005-2006 Deel flexibiliteit in verschillende dimensies Toegang Curriculum Diensten

Flexibilisering-toegang Contract Diplomacontract Creditcontract Examencontract Toelatingsvoorwaarden Traditioneel onderwijs

Flexibilisering-curriculum Organisatie ( deeltijds voltijds) Individueel programma Masters Diversiteit aan mogelijkheden Werkervaring integreren Schakelprogramma’s

Organisatie van een opleiding 6 stp 4 stp 15 stp 3 stp 25 stp 7 stp 8 stp 10 stp 9 stp

Flexibilisering-curriculum Korte opleidingen Creditcontracten HBO Samenwerking CVO

Flexibilisering-diensten Begeleiding EVC EVK Diplomasupplement

Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Bachelor master structuur Hbo en Se-n-Se Flexibilisering Financiering en leerkrediet

Waarom een nieuw financieringssysteem HO? financiering van hoger onderwijs = wenselijk financiële middelen = limiet beperkingen principes input output Opleidingen, overheid en studenten

Waarom? Falen in hoger onderwijs Hoge kost Studievertraging, waterval, drop out Verkeerde keuze, attitude, methode, vooropleiding Hoge kost student, hogeschool/universiteit, overheid, samenleving Gedeelde verantwoordelijkheid

Doelstellingen Participatie hoger onderwijs bevorderen Studierendement verhogen Gelijke kansen garanderen Rationalisatie en optimalisatie opleidingenaanbod Flexibele trajecten ondersteunen Academisering doen slagen Kwaliteit onderwijs en onderzoek stimuleren

Overheid Aanmoedigings fonds 3-6 mio euro Rationalisatie Bonus

Het onderwijsgedeelte = onderwijssokkel + variabel onderwijsdeel Studentafhankelijk financieringsvoorwaarden Inschrijvingsvoorwaarden: Diploma- / creditcontract Inschrijving in: Bachelor of masteropleiding / opleidingsonderdelen Schakelprogramma of voorbereidingsprogramma master Nationaliteitsvoorwaarden Positief leerkrediet

Onderwijssokkel:100 mio euro Verdeeld onder de instellingen op basis van opgenomen studiepunten (=inschrijvingen) Voorwaarde: ten minste 90.000 opgenomen studiepunten Degressief verdeeld:

Financieringspunten? Variabele onderwijsdelen worden verdeeld op basis van financieringspunten Financieringspunten van een instelling = financieringspunten input + financieringspunten output + financieringspunten diploma + financieringspunten credits

Variabel onderwijsdeel: input vs output Input = opgenomen studiepunten tot een student 60 studiepunten verworven heeft in één opleiding (initiële bachelors ) Output = verworven studiepunten vanaf 61ste studiepunt Contract: diplomacontract Leerkrediet: positief leerkrediet Studiepunten worden gewogen met puntengewicht studiegebied

Variabel onderwijsdeel: financieringspunten diploma Diploma-bonus: 30 studiepunten extra per diploma Opleidingen: diploma’s professionele bachelors diploma’s initiële masters bachelor-na-bachelors: voor de helft (uitzondering: lijst Vlaamse Regering) master-na-masters: enkel diegene die voorkomen op lijst Vlaamse Regering

Variabel onderwijsdeel: financieringsbonussen Zowel input, output als diploma Beursstudenten: factor 1,5 Studenten met een functiebeperking: factor 1,5 (beperkt tot VAPH) Werkstudenten: factor 1,5 als er een specifiek studieprogramma wordt ingericht Toekomst: “andere” studenten met functiebeperking Plafond op de financiële impact financieringsboni

Leerkrediet Artikels 46-49 financieringsdecreet Wat? Waarom? Leerkrediet is een systeem om de studievoortgang van de student te bewaken Waarom? Studenten aanzetten tot bewuste studiekeuzes, verantwoordelijkheid Instellingen aanzetten tot een goede begeleiding van de studenten

verworven studiepunten Leerkrediet Bij inschrijving: studiepunten uit de rugzak Leerkrediet is een rugzak met studiepunten verworven studiepunten terug in de rugzak

Leerkrediet Bij inschrijving: studiepunten uit de rugzak Startkapitaal van 140 studiepunten Inschrijving voor 60 studiepunten = -60

verworven studiepunten Leerkrediet Einde academiejaar: verworven studiepunten terug in de rugzak Verworven studiepunt = creditbewijs behaald Dus voor 50 studiepunten creditbewijzen, 5 gedelibereerd 5 niet geslaagd geeft +50

verworven studiepunten Leerkrediet Einde academiejaar: verworven studiepunten terug in de rugzak Verworven studiepunt = creditbewijs behaald Eerste 60 studiepunten, verworven onder diplomacontract, tellen dubbel

Leerkrediet Einde opleiding Behalen van masterdiploma -140 studiepunten

Voor wie? Voor iedereen die zich vanaf het academiejaar 2008-2009 inschrijft in het hoger onderwijs

Welke opleidingen ?

Negatief leerkrediet ? Student is niet langer financierbaar Instelling kan: Dubbel studiegeld vragen Inschrijving weigeren Uitzondering: Inschrijving voor master indien ACA bachelor behaald is en geen master

Heropbouw Indien stand < 60 studiepunten én Verlaten hoger onderwijs Behalen masterdiploma HBO Jaarlijkse heropbouw met 10 studiepunten tot 60.

Leerkrediet: doel en middel Een zichtbaar instrument Evolutie in + of – zin Real-time raadpleging Belangrijk in een flexibel HO Geslaagd dit jaar of niet? studievoortgang

Leerkrediet: doel en middel Een zacht instrument Krediet van 140 en eerste 60 dubbel Snel heroriënteren van generatiestudenten (geen verlies van leerkrediet) Mogelijkheden heropbouw Negatief leerkrediet geeft sancties Verhindert de doorstroom naar master niet

cases

Case 1 Voorbeeldige student, schrijft in voor 60 studiepunten en verwerft er ook 60.

leerkrediet 140 60 140 – 60 + (60 x 2) = 200 200 200 – 60 + 60 = 200 Leerkrediet start Opgenomen stp Verworven stp Leerkrediet einde 2008-2009 PBA 140 60 140 – 60 + (60 x 2) = 200 2009-2010 PBA 200 200 – 60 + 60 = 200 2010-2011 PBA 180

Case 2 Een student in de opleiding beeldende kunsten doet het niet slecht. Hij schrijft jaarlijks in voor 60 studiepunten. Het eerste jaar wordt hij voor 6 stp gedelibereerd, het tweede en het derde jaar voor 4, en in zijn masterjaar slaagt hij voor de 60 stp.

leerkrediet 140 60 54 (6 gedelib) 140 – 60 + (54 x 2) = 188 188 56 Leerkrediet start Opgenomen stp Verworven stp Leerkrediet einde 2008-2009 ABA 140 60 54 (6 gedelib) 140 – 60 + (54 x 2) = 188 2009-2010 ABA 188 56 (4 gedelib) 188 – 60 +(6 x 2)+ 50 = 190 2010-2011 ABA 190 190 – 60 + 56 = 186 2011-2012 MA 186 186 – 60 + 60 = 186 240 -140 = 46 + 10 = 56

Case 3 2O jarige student, wil zich in 2011-2012 in de Pba leraar lager onderwijs inschrijven voor 60 studiepunten en geen verhoogd studiegeld betalen. De afgelopen jaren waren moeilijk door familiale problemen, maar deze zijn nu van de baan.

leerkrediet Leerkrediet start Opgenomen stp Verworven stp Leerkrediet einde 2008-2009 Aba wiskunde 140 60 140 – 60 = 80 2009-2010 Aba taal en letterkunde 80 80 – 60 = 20 2010-2011 Pba leraar lager onderwijs 20 30 20 – 60 + (30 x 2) = 20

Case 4 Een student wil zich in het academiejaar 2010-2011 inschrijven. Hij heeft al jaren een psychische aandoening waardoor hij zijn concentratie makkelijk verliest. Hij wil graag opnieuw inschrijven voor 60 studiepunten. Zijn concentratieverlies doet voor hem niets ter zake.

leerkrediet Leerkrediet start Opgenomen stp Verworven stp Leerkrediet einde 2008-2009 140 60 15 140 – 60 + (15 x 2) = 110 2009-2010 110 30 110 – 60 + ( 30 x 2) = 110

Vragen?