Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming Hoger Onderwijsbeleid liesbeth.hens@ond.vlaanderen.be
(min 60 ects, hogescholen en universiteiten) Doctoraat (universiteiten) master na SLO Master (min 60 ects, hogescholen en universiteiten) voorbereidings programma bachelor na schakel programma Professionele bachelor (180 ects, hogescholen) Academische bachelor (180 ects, hogescholen en universiteiten) hbo SE-n-SE Secundair onderwijs
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Bachelor master structuur Hbo en Se-n-Se Flexibilisering Financiering en leerkrediet
Bachelor master structuur Bologna verklaring van 1999 Vergelijkbare structuur ba ma do en EQF Mobiliteit Kwaliteit Gezamenlijke opleidingen Mondiale dimensie Wederzijdse erkenning Sociale dimensie …
Bologna in Vlaanderen Structuurdecreet (april 2003) Associaties Bachelor master doctoraat academisering
Professionele bachelor 180 studiepunten, hogescholen Professionele kennis en competenties Toepassing van wetenschappelijke, artistieke kennis, creativiteit en praktijkkennis Zelfstandige uitoefening van een beroep Banaba 60 studiepunten
Academische bachelor 180 studiepunten aan de hogescholen of de universiteiten Academische of artistieke kennis en competenties Basis is wetenschappelijk onderzoek Doorstromen naar de master
Master Min 60 studiepunten hogescholen en universiteiten Gevorderd niveau van kennis en competenties, algemeen en specifiek Autonome uitoefening van wetenschap of kunst of aanwending van kennis in de zelfstandige uitoefening van een beroep Masterproef Manama min 60 studiepunten Erasmus mundus
Academisering Bama opleidingen van de hogescholen Onderwijs = onderzoek Alle masters zelfde niveau Associatie universiteit Inkantelen?
(min 60 ects, hogescholen en Professionele bachelor (180 ects, hogescholen) Academische bachelor (180 ects, hogescholen en universiteiten) Master (min 60 ects, hogescholen en Doctoraat (universiteiten) schakel programma voorbereidings bachelor na master Figuur Uitleggen voorbereiding en schakel Zalm model
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Bachelor master structuur Hbo en Se-n-Se Flexibilisering Financiering en leerkrediet
Se-n-Se Kwalificatieniveau 4 – secundair onderwijs Specialiseren van initiële technische of beroepsopleiding 60 tot 90 studiepunten Certificaat Secundaire scholen of CVO Vb. apotheekassistent, internationaal transport, integrale veiligheid
HBO Kwalificatieniveau 5 – hoger onderwijs HOSP 90 tot 120 studiepunten CVO of hogeschool Graduaat
Hbo – Se-n-Se Se-n-Se ipv HBO 4 Bedrijfsleven Flexibele trajecten 1 februari Vanaf 1 september 2009, nieuwe opleidingen vanaf 2010
Specifieke lerarenopleiding 60 studiepunten, CVO, hogeschool en universiteit Na vakinhoudelijke opleiding 30 stp praktijk Zelfde diploma
(min 60 ects, hogescholen en Professionele bachelor (180 ects, hogescholen) Academische bachelor (180 ects, hogescholen en universiteiten) Master (min 60 ects, hogescholen en Doctoraat (universiteiten) schakel programma voorbereidings bachelor na master SLO hbo SE-n-SE
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Bachelor master structuur Hbo en Se-n-Se Flexibilisering Financiering en leerkrediet
Flexibilisering Decreet van 30 april 2004 Ingevoerd academiejaar 2005-2006 Deel flexibiliteit in verschillende dimensies Toegang Curriculum Diensten
Flexibilisering-toegang Contract Diplomacontract Creditcontract Examencontract Toelatingsvoorwaarden Traditioneel onderwijs
Flexibilisering-curriculum Organisatie ( deeltijds voltijds) Individueel programma Masters Diversiteit aan mogelijkheden Werkervaring integreren Schakelprogramma’s
Organisatie van een opleiding 6 stp 4 stp 15 stp 3 stp 25 stp 7 stp 8 stp 10 stp 9 stp
Flexibilisering-curriculum Korte opleidingen Creditcontracten HBO Samenwerking CVO
Flexibilisering-diensten Begeleiding EVC EVK Diplomasupplement
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs Bachelor master structuur Hbo en Se-n-Se Flexibilisering Financiering en leerkrediet
Waarom een nieuw financieringssysteem HO? financiering van hoger onderwijs = wenselijk financiële middelen = limiet beperkingen principes input output Opleidingen, overheid en studenten
Waarom? Falen in hoger onderwijs Hoge kost Studievertraging, waterval, drop out Verkeerde keuze, attitude, methode, vooropleiding Hoge kost student, hogeschool/universiteit, overheid, samenleving Gedeelde verantwoordelijkheid
Doelstellingen Participatie hoger onderwijs bevorderen Studierendement verhogen Gelijke kansen garanderen Rationalisatie en optimalisatie opleidingenaanbod Flexibele trajecten ondersteunen Academisering doen slagen Kwaliteit onderwijs en onderzoek stimuleren
Overheid Aanmoedigings fonds 3-6 mio euro Rationalisatie Bonus
Het onderwijsgedeelte = onderwijssokkel + variabel onderwijsdeel Studentafhankelijk financieringsvoorwaarden Inschrijvingsvoorwaarden: Diploma- / creditcontract Inschrijving in: Bachelor of masteropleiding / opleidingsonderdelen Schakelprogramma of voorbereidingsprogramma master Nationaliteitsvoorwaarden Positief leerkrediet
Onderwijssokkel:100 mio euro Verdeeld onder de instellingen op basis van opgenomen studiepunten (=inschrijvingen) Voorwaarde: ten minste 90.000 opgenomen studiepunten Degressief verdeeld:
Financieringspunten? Variabele onderwijsdelen worden verdeeld op basis van financieringspunten Financieringspunten van een instelling = financieringspunten input + financieringspunten output + financieringspunten diploma + financieringspunten credits
Variabel onderwijsdeel: input vs output Input = opgenomen studiepunten tot een student 60 studiepunten verworven heeft in één opleiding (initiële bachelors ) Output = verworven studiepunten vanaf 61ste studiepunt Contract: diplomacontract Leerkrediet: positief leerkrediet Studiepunten worden gewogen met puntengewicht studiegebied
Variabel onderwijsdeel: financieringspunten diploma Diploma-bonus: 30 studiepunten extra per diploma Opleidingen: diploma’s professionele bachelors diploma’s initiële masters bachelor-na-bachelors: voor de helft (uitzondering: lijst Vlaamse Regering) master-na-masters: enkel diegene die voorkomen op lijst Vlaamse Regering
Variabel onderwijsdeel: financieringsbonussen Zowel input, output als diploma Beursstudenten: factor 1,5 Studenten met een functiebeperking: factor 1,5 (beperkt tot VAPH) Werkstudenten: factor 1,5 als er een specifiek studieprogramma wordt ingericht Toekomst: “andere” studenten met functiebeperking Plafond op de financiële impact financieringsboni
Leerkrediet Artikels 46-49 financieringsdecreet Wat? Waarom? Leerkrediet is een systeem om de studievoortgang van de student te bewaken Waarom? Studenten aanzetten tot bewuste studiekeuzes, verantwoordelijkheid Instellingen aanzetten tot een goede begeleiding van de studenten
verworven studiepunten Leerkrediet Bij inschrijving: studiepunten uit de rugzak Leerkrediet is een rugzak met studiepunten verworven studiepunten terug in de rugzak
Leerkrediet Bij inschrijving: studiepunten uit de rugzak Startkapitaal van 140 studiepunten Inschrijving voor 60 studiepunten = -60
verworven studiepunten Leerkrediet Einde academiejaar: verworven studiepunten terug in de rugzak Verworven studiepunt = creditbewijs behaald Dus voor 50 studiepunten creditbewijzen, 5 gedelibereerd 5 niet geslaagd geeft +50
verworven studiepunten Leerkrediet Einde academiejaar: verworven studiepunten terug in de rugzak Verworven studiepunt = creditbewijs behaald Eerste 60 studiepunten, verworven onder diplomacontract, tellen dubbel
Leerkrediet Einde opleiding Behalen van masterdiploma -140 studiepunten
Voor wie? Voor iedereen die zich vanaf het academiejaar 2008-2009 inschrijft in het hoger onderwijs
Welke opleidingen ?
Negatief leerkrediet ? Student is niet langer financierbaar Instelling kan: Dubbel studiegeld vragen Inschrijving weigeren Uitzondering: Inschrijving voor master indien ACA bachelor behaald is en geen master
Heropbouw Indien stand < 60 studiepunten én Verlaten hoger onderwijs Behalen masterdiploma HBO Jaarlijkse heropbouw met 10 studiepunten tot 60.
Leerkrediet: doel en middel Een zichtbaar instrument Evolutie in + of – zin Real-time raadpleging Belangrijk in een flexibel HO Geslaagd dit jaar of niet? studievoortgang
Leerkrediet: doel en middel Een zacht instrument Krediet van 140 en eerste 60 dubbel Snel heroriënteren van generatiestudenten (geen verlies van leerkrediet) Mogelijkheden heropbouw Negatief leerkrediet geeft sancties Verhindert de doorstroom naar master niet
cases
Case 1 Voorbeeldige student, schrijft in voor 60 studiepunten en verwerft er ook 60.
leerkrediet 140 60 140 – 60 + (60 x 2) = 200 200 200 – 60 + 60 = 200 Leerkrediet start Opgenomen stp Verworven stp Leerkrediet einde 2008-2009 PBA 140 60 140 – 60 + (60 x 2) = 200 2009-2010 PBA 200 200 – 60 + 60 = 200 2010-2011 PBA 180
Case 2 Een student in de opleiding beeldende kunsten doet het niet slecht. Hij schrijft jaarlijks in voor 60 studiepunten. Het eerste jaar wordt hij voor 6 stp gedelibereerd, het tweede en het derde jaar voor 4, en in zijn masterjaar slaagt hij voor de 60 stp.
leerkrediet 140 60 54 (6 gedelib) 140 – 60 + (54 x 2) = 188 188 56 Leerkrediet start Opgenomen stp Verworven stp Leerkrediet einde 2008-2009 ABA 140 60 54 (6 gedelib) 140 – 60 + (54 x 2) = 188 2009-2010 ABA 188 56 (4 gedelib) 188 – 60 +(6 x 2)+ 50 = 190 2010-2011 ABA 190 190 – 60 + 56 = 186 2011-2012 MA 186 186 – 60 + 60 = 186 240 -140 = 46 + 10 = 56
Case 3 2O jarige student, wil zich in 2011-2012 in de Pba leraar lager onderwijs inschrijven voor 60 studiepunten en geen verhoogd studiegeld betalen. De afgelopen jaren waren moeilijk door familiale problemen, maar deze zijn nu van de baan.
leerkrediet Leerkrediet start Opgenomen stp Verworven stp Leerkrediet einde 2008-2009 Aba wiskunde 140 60 140 – 60 = 80 2009-2010 Aba taal en letterkunde 80 80 – 60 = 20 2010-2011 Pba leraar lager onderwijs 20 30 20 – 60 + (30 x 2) = 20
Case 4 Een student wil zich in het academiejaar 2010-2011 inschrijven. Hij heeft al jaren een psychische aandoening waardoor hij zijn concentratie makkelijk verliest. Hij wil graag opnieuw inschrijven voor 60 studiepunten. Zijn concentratieverlies doet voor hem niets ter zake.
leerkrediet Leerkrediet start Opgenomen stp Verworven stp Leerkrediet einde 2008-2009 140 60 15 140 – 60 + (15 x 2) = 110 2009-2010 110 30 110 – 60 + ( 30 x 2) = 110
Vragen?