Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Deel 3 Groepen en teams.
Samenwerken in een team
situationeel leiderschap
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
met inzichten uit de sport
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Verandering & Weerstand
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Prestaties beoordelen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
De Bijzondere Dynamiek Van HH-teams
Schitterende Organisaties®
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
Een theoretische verkenning
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samenvatting teambuilding
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Groepsdynamica.
Groepsdynamica.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Begeleiden en Coachen week 5
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - een omschrijving te geven van het begrip team; - een bespreking te geven van de diverse typen teams; - een kritiek te formuleren op deze indeling in teams; - een vergelijking te maken tussen de eigenschappen van een team en een werkgroep; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - de samenhang tussen groepscohesie en productiviteit te bespreken; - de teamrollen van Belbin van commentaar te voorzien; - te omschrijven wanneer we van een effectief team spreken; - enkele elementen te bespreken die een rol spelen om een effectief team te ontwikkelen; - de mogelijkheden en beperkingen van teambuilding aan te geven. Gedrag in organisaties. De basis

8. Teams in de organisatie Gedrag in organisaties. De basis

8.1 Hoe populair zijn teams? Ten gevolge van downsizing meer verantwoordelijkheden en bevoegdheden naar de werkvloer: ontstaan van autonome werkgroepen. Drucker: organisaties gedreven door informatieverwerking en opgebouwd rond teams. Tal van voordelen: - doorstromen van informatie - creatie van kennis, - … Gedrag in organisaties. De basis

8.2 Wat is een team? Groepen die de vierde fase van groepsontwikkeling doormaken vormen een team: de prestatiefase. Gedrag in organisaties. De basis

8.2 Wat is een team? Omschrijving van Johnson en Johnson (2008) team als leden van een kleine groep: - zich bewust zijn van onderlinge afhankelijkheid - met elkaar intensief contact hebben - besef hebben van wie wel en wie niet lid is - specifieke complementaire functies en rollen vervullen - gedurende een bepaalde tijd lid zijn van het team. Gedrag in organisaties. De basis

8.2 Wat is een team? Voorbeeld van een team: de groep MENS Gedrag in organisaties. De basis

8.2 Wat is een team? Er is een verschil tussen een team en een werkgroep (Katzenbach en Smith) - verschillen inzake leiderschap, doelstellingen, evaluatie van de output, al dan niet gezamenlijke activiteiten, etc, … - in een team is er synergie nodig om een gezamenlijk resultaat te bereiken en in een werkgroep vormen de individuele prestaties de output van de groep. Gedrag in organisaties. De basis

8.3 Soorten teams Adviserende teams Zelfsturende teams Projectteams Actieteams Virtuele teams Kritiek: deze typologie heeft heel wat beperkingen. Teams kunnen kenmerken hebben van diverse typen, of kunnen overgangen vertonen tussen deze vormen. Gedrag in organisaties. De basis

8.4 Groepscohesie in het team d.i. de mate waarin de teamleden zich aangetrokken voelen tot elkaar en zich identificeren met het team. Hoe ontstaat deze cohesie? Wat is de impact op de productiviteit? Muller en Copper (1994): in meer dan 90% van de onderzoeken is er een positief verband; samenhang is niet altijd even sterk. Oorzaak en gevolg? Gedrag in organisaties. De basis

Middelmatige prestatie 8.4 Groepscohesie Gammage en zijn collega’s(2001) toonden een interactie effect aan: het effect van de cohesie op de productie is afhankelijk van de bestaande groepsnormen. Cohesie Hoog Laag Middelmatige prestatie Hoge prestatie Prestatienorm Hoog Zeer Lage prestatie Lage prestatie Laag Gedrag in organisaties. De basis

8.4 Groepscohesie Emotionele groepscohesie: groepsleden gaan graag met elkaar om en identificeren zich met de groep Instrumentele groepscohesie: besef van wederzijdse afhankelijkheid. Gedrag in organisaties. De basis

8.5 Teamrollen van Belbin Belbin (2004) rollen worden verdeeld onder de teamleden. Hoe worden deze rollen verdeeld? Zijn deze complementair of niet? Dit heeft een impact op het succes van het team. Er bestaan negen teamrollen: plant, brononderzoeker, … Gedrag in organisaties. De basis

8.5 Teamrollen van Belbin Theorie van Belbin: - Elk lid vervult een bepaalde rol - Elk mens beschikt over één of enkele voor hem natuurlijke teamrollen - Efficiënte teams hebben behoefte aan diversiteit van teamrollen, die mekaar wederzijds aanvullen. Belbin ontwikkelde een vragenlijst om dit te inventariseren. Gedrag in organisaties. De basis

8.6Hoe ontstaan effectieve teams? Effectief team heeft tevreden klanten en de leden willen bij het team blijven. Voorwaarden: - ondersteund door de organisatie - beschikt over duidelijke doelstelling - leden zijn voldoende competent - sfeer van vertrouwen in het team - goede communicatie - goed leiderschap, dwz leider is coach - diversiteit van rollen. Gedrag in organisaties. De basis

8.7 Teambuilding Bedoeling om intern functioneren van teams te verbeteren. - ervaringsgericht leren staat centraal. - bij voorkeur op locatie Bedoeling te komen tot ‘high performance team’ Gedrag in organisaties. De basis

8.7 Teambuilding Het eiland: teambuilding teambuilding met Nolleke I Of meer uitgebreide versie: teambuilding met Nolleke Welke ‘fouten’ maakt Nolleke? Gedrag in organisaties. De basis

8.7 Teambuilding De afsluiting van de teambuilding Gedrag in organisaties. De basis

8.8 Doen teams het altijd beter dan individuen? Het antwoord is genuanceerd. - indien de oplossing eenduidig is kan de taak beter aan een individu toevertrouwd worden - indien niet duidelijk is welk de optimale oplossing is, kan het probleem beter aan een team toevertrouwd worden (bv. Ontwikkeling van een nieuw model auto). Gedrag in organisaties. De basis

Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis