Taskforce Mobiliteitsmanagement:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

Natte koeltorens en legionella
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Activiteitenbesluit H. Verhoeven
Agenda uur: Opening uur: Het project Barim; stand van zaken uur: Plan van aanpak Activiteitenbesluit uur: De juridische aspecten.
Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Integrale handhaving en Wabo!
Toezicht op energiebesparing
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Aansprakelijk? Reken maar…!.
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Rechtshandelingen van de Unie
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Regelgeving ontgassingsverbod
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Toezicht een belangrijke schakel in energiebesparing
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Activiteitenbesluit en geluid
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
THEMABIJEENKOMST BUISLEIDINGEN - ERVARINGEN MET BEVB -
Modernisering algemene regels milieubeheer
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Presentatie Bems R. Beckers
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Risicoanalyse van de elektrische installatie
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Samenhang instrumenten omgevingswet
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Energiebesparing bij bedrijven
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Codificering van het participatiebeginsel
PGS 15 in de praktijk gelijkwaardige situaties
REGELS VOOR INRICHTINGEN
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
Veranderopgave handhaving
Project Handvatten Omgevingsplan
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Ontwikkelingen rond verplichtingen Vervoermanagement
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Energiebesparing bij bedrijven
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
Transcript van de presentatie:

Taskforce Mobiliteitsmanagement: Welk effect heeft de Taskforce Mobiliteitsmanagement op de regelgeving? Schakeldag Infomil, 13 november 2008 Annemieke Vermeulen

Verkeer en vervoer Bestaat uit drie onderdelen Woon- werkverkeer : Puntensysteem/Taskforce Bezoekersverkeer: afhankelijk van de inrichting Goederenvervoer: afhankelijk van de inrichting 2 5-4-2017 2

Taskforce Werk in uitvoering Eerste resultaten positief Maar het kost wel tijd: pas op de plaats met “puntensysteem” 5-4-2017

Gevolgen Taskforce voor wet- en regelgeving Vergunningplichtige inrichtingen: vergunning Inrichtingen Activiteitenbesluit: - Verkeer en vervoerbepalingen in Activiteitenbesluit (art. 2.16) en ministeriële regeling (art. 2.7) worden opgeschort tot medio 2010 - Zonodig zorgplicht (art. 2.1 Activiteitenbesluit) (terughoudendheid betrachten) 5-4-2017

Zorgplichtbepaling Activiteitenbesluit Artikel 2.1 1. Degene die een inrichting drijft en weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat door het in werking zijn dan wel het al dan niet tijdelijk buiten werking stellen van de inrichting nadelige gevolgen voor het milieu ontstaan of kunnen ontstaan, die niet of onvoldoende worden voorkomen of beperkt door naleving van de bij of krachtens dit besluit gestelde regels, voorkomt die gevolgen of beperkt die voor zover voorkomen niet mogelijk is en voor zover dit redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. 2. Onder het voorkomen of beperken van het ontstaan van nadelige gevolgen voor het milieu als bedoeld in het eerste lid wordt verstaan: [....] k. het voorkomen dan wel voor zover dat niet mogelijk is het beperken van de nadelige gevolgen voor het milieu van het verkeer van personen en goederen van en naar de inrichting; [...] 3. Het bevoegd gezag kan met betrekking tot de verplichting bedoeld in het eerste lid maatwerkvoorschriften stellen voor zover het betreffende aspect bij of krachtens dit besluit niet uitputtend is geregeld. Deze maatwerkvoorschriften kunnen mede inhouden dat de door de inrichting te verrichten activiteiten worden beschreven alsmede dat metingen, berekeningen of tellingen moeten worden verricht ter bepaling van de mate waarin de inrichting nadelige gevolgen voor het milieu veroorzaakt. 5-4-2017

Verkeer en vervoerbepaling Activiteitenbesluit Artikel 2.16 1. Degene die een inrichting drijft, treft ten aanzien van het vervoer van de eigen werknemers van en naar de inrichting de in de ministeriële regeling genoemde maatregelen, waarbij kan worden bepaald dat maatregelen worden getroffen die tezamen ten minste het op grond van die ministeriële regeling benodigde aantal punten behalen. 2. Indien in de inrichting meer dan 500 werknemers werkzaam zijn kan het bevoegd gezag degene die de inrichting drijft verplichten om binnen een door het bevoegd gezag te bepalen termijn onderzoek naar personenvervoer te verrichten of te laten verrichten waaruit blijkt welke aanvullende maatregelen kunnen worden toegepast. Het bevoegd gezag kan naar aanleiding van dat onderzoek bij maatwerkvoorschrift aanvullende maatregelen voorschrijven. 3. Het bevoegd gezag kan in afwijking van het eerste lid een lager aantal punten dan het in de ministeriële regeling vastgestelde puntenaantal vaststellen indien degene die de inrichting drijft aantoont dat het gezien de aard en ligging van de inrichting op geen enkele manier mogelijk is om het puntenaantal zoals opgenomen in de ministeriële regeling te bereiken. 4. Het eerste lid is niet van toepassing indien er in de inrichting minder dan 50 werknemers werkzaam zijn. 5-4-2017

Overgangsrecht verkeer en vervoer Activiteitenbesluit Artikel 6.9 Indien artikel 2.16 in werking treedt na het tijdstip van inwerkingtreding van artikel 2.1, is artikel 2.1, derde lid, van toepassing ten aanzien van het vervoer van de eigen werknemers van en naar de inrichting. 5-4-2017

Verkeer en vervoerbepaling Ministeriële regeling Artikel 2.7 1. Degene die een inrichting drijft waar meer dan 50 werknemers werkzaam zijn, treft ten aanzien van het vervoer van de eigen werknemers van en naar de inrichting de volgende maatregelen: a. in de interne en externe communicatie wordt de bereikbaarheid per openbaar vervoer, fiets en andere alternatieven minimaal gelijkwaardig aan de bereikbaarheid per auto behandeld; en b. de in bijlage 1 opgenomen maatregelen tot het aantal punten dat op grond van tabel 2.8 voor de inrichting van toepassing. 2. Het eerste lid, onderdeel b, is niet van toepassing indien degene die de inrichting drijft kan aantonen dat ten aanzien van het vervoer van de eigen werknemers van en naar de inrichting 9 van de 10 werknemers niet met de auto naar de inrichting komen. 5-4-2017

Lijst met erkende maatregelen (‘het puntensysteem’) 5-4-2017