De cliënt centraal, wat nu? Door Gabrielle Verbeek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Ik blijf aan zet” Archipel – Eindhoven De cliënt in regie
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Resultaatgericht Samenwerken
Nieuwe blik op publieksagressie
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Project Wot nieuwland.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Vraagsturing en marktwerking
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Loopbaancentrum Zwolle
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Les 4 M&O Organisatiecultuur
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Hoorn Enkhuizen Heerhugowaard Heiloo Schagen Obdam Zwaag Bergen Hoogkarspel Egmond Warmenhuizen Alkmaar Den Helder.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Opleiden van medewerkers
TPP publiek management 17 oktober 2011
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
Begeleidingsplannen GGZ
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Gabriëlle Verbeek © Artemea, Bilthoven, , Achtergrond en doelgroep Concept en inhoud Toepassing Het leefplan Tekeningen: Wybrich,
Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Rijnlands organiseren en zelfsturing
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Doel en taak van de hulpverlening
Evenwicht in sturing.
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
Toekomst Financiële Functie
Jill Vannieuwenhuyse.  Hoofdstuk 3: De organisatie van trajectbegeleiding.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Resultaatgericht Samenwerken
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Zelf roosteren: regie naar de werkvloer
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Werkgevers wendbaar aan de slag
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

De cliënt centraal, wat nu? Door Gabrielle Verbeek Inhoud Achtergrond Context Begrippen en betekenis Dilemma’s Invoering in de praktijk Typologie organisaties Veranderprocessen Werkvormen en instrumenten

Context Individualisering in de samenleving Diversiteit neemt toe: verschillen in leefwijze Van ‘standaard’ naar maatwerk Veranderende opvattingen rol expert en cliënt Toename mensen met handicaps (lichamelijk, geestelijk) Participatie van mensen met handicaps/chronische ziekte “Een beperking is geen excuus”

Terminologie Spraakverwarring Gebruik verschillende begrippen Van algemeen naar specifiek Taalproblemen Taal en weerstand

Vraaggerichte zorg Een zorg die is afgestemd op individuele behoefte van cliënt Cliënt is (soms sterk) zorgafhankelijk Zorgaanbieder: verantwoordelijk voor kwaliteit coördinatie planning

Vraaggestuurde zorg Cliënt regelt en stuurt eigen aanbod aan Heeft daarvoor concrete middelen Cliënt die zelfstandig is. Cliënt verantwoordelijk voor: eigen leven inclusief het krijgen van zorg planning, coördinatie, kwaliteit (deels) Soms: uitbesteden van ‘regeltaken’, altijd zelf de regie

Uitdagingen cliëntenkant Vraaggericht is niet: ‘vraaggezwicht’! Van een standaardaanbod naar een individueel aanbod: minder vanzelfsprekend dan het lijkt Welke vragen hebben cliënten eigenlijk? “Wat is de vraag achter de vraag?”

Uitdagingen medewerkers en organisatie Welke (nieuwe) competenties heb je nodig? Hoe zorg je dat je met elkaar als organisatie dit doet terwijl de ontwikkeling intern divers is? Bezuinigen, goedkoper werken en dan ook nog vraaggericht of vraaggestuurd….

Actoren

Typologie van aanbodgerichte, vraaggerichte en vraaggestuurde organisatie Aanbodgerichte organisatie Vraaggerichte organisatie Vraaggestuurde organisatie Structuur bureaucratie centralisatie monodisciplinair gescheiden diensten team-based multidisciplinair locaties integraal management individu-based zelfstandige eenheden decentralisatie faciliterend management Cultuur rollen / functie intern gericht top-down probleemvermijdend taken teamgeest top-down / bottum-up probleem-oplossend persoonsgericht extern / klantgericht bottum-up probleem-voorkómend Managementstijl directief / laissez-faire participatief / coachend coachend / participatief Beheer standaardisatie top-down budgetbeheer locatie: budgetbeheer deelbudget team individueel budget cliënt budgetbewaker Typologie professionele bureaucratie divisiestructuur adhocratie / dienstverlening

Faciliterend management Voorbeeldwerking Sturen, confronteren plus ruimte geven en loslaten Coachen en werven op competenties en houding Aanpassen van werkorganisatie Beperken ballast Organisatie vereenvoudigen voor cliënt en medewerker Kernproces faciliteren Handige ‘vraaggestuurde’ technologie