Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0)9 264 8438www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Advertisements

Reflecties op het dossier ‘ouderen’ en de ouderenbehoefteonderzoeken in Vlaams Brabant Prof. Dr. D. Verté Vakgroep Agogische Wetenschappen.
Subsidiëring lokale kinderarmoedebestrijding
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
STRATEGISCHE PLANNING
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Stakeholderchart een kaart van belangen…
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Netwerken met Jongeren
Management : situering en begrip
Inleiding in de Marketing
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
Personeel & Organisatie
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
COMMUNICATIEPLANNING
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Beleidsvoering naar groei
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Jaap Noorda JONGERENOPBOUWWERK IN NEDERLAND.
Steunpunt Lokaal Cultuurbeleid Cultuur altijd met toeters en bellen? Stilte als inspiratiebron voor het lokale cultuurbeleid Miek De Kepper 11 mei 2007.
Waarom lid worden van BVB ? 1 Toegevoegde waarde voor u & voor uw onderneming / administratie / instelling.
Waarom lid worden van BVB ? 1 Toegevoegde waarde voor u & voor uw onderneming / administratie / instelling.
Zin in kinderrechtenindicatoren Presentatie Trees De Bruycker – Afdeling Jeugd.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Toekomst Humanistisch Verbond In gesprek met leden over toekomstvragen voor de vereniging.
Analyse zwemdiplomabezit. Situatie Pas het meetinstrument aan aan de situatie –Wat is het probleem? –Wat is de (beleids)doelstelling? –Waar wil je op.
Onthaal en service.
Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Cultuurparticipatie.
Marketing Marketingoriëntatie
Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen Korte Meer 3 Beelden van publiek. Over publieksonderzoek in culturele instellingen Henk Roose.
Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Living Room Music Festival van Vlaanderen MuziekPublique Klara Robin – Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Communicatiewetenschappen Promotor: Dr. Prof.
Kwaliteitszorg in archieven
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Er zit muziek in de subsidies! 30/11/2009 Staten Generaal van de Klassieke Muziek.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 1 kerntakendiscussie gemeente Dordrecht 1 3 september 2014.
17 september 2016 Beleidgestuurd jongerenwerk Realisatie van maatschappelijke doelen Sturing overheid op resultaten Op basis van thematische vragen Driehoek.
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Op weg naar nieuw cultuurbeleid
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid E en macro - micro perspectief Hans Waege deFilharmonie – Universiteit Gent – Recreatief Vlaanderen

Beleid en meetgegevens (1) Mentaliteitswijziging en bewustzijn  Willen en kunnen meten en lezen  Strategisch meten  Wat je meet, bepaalt mee je beleid  Correcte cijfers gebruiken !!  Zeer veel is meetbaar  Kosten-baten analyse  Openheid… =>

Beleid en meetgegevens (2) Constructief gebruik  Goed beleid is correcte informatie  Goeie marketing is gebaseerd op een adequate analyse  Niet om te sanctioneren, wel als probleemstelling => doelstellingen

Een doelstellingen gericht beleid Meten hangt steeds samen met de doelstellingen die men wil bereiken En… de manier waarop we dat willen doen Beleidsplannen en beheersovereenkomsten  Macro – micro matrix Indicator hangt samen met doelstelling  Effectiviteit: output en outcome En de middelen  Efficiëntie: input en proces

Macrodata op macroniveau Overheidsbeleid  Vaststelling van immense opleidingskloof bij uithuizige participatie, ook bij de populaire kunsten.  Regeringsbreed participatiebeleid ?  Vraag en aanbod-zijde

Vorming cruciaal voor complexere culturele betekeniskaders (Verleden –heden toekomst… goede, ware, schone)  Wat is de doelstelling… Toegankelijkste cultuur voor iedereen of “ernstige” kunst voor …  “Bildung” - ontwikkeling of massaspektakel?  Korte en langetermijnbeleid  Diversifiëring van beleid  Kerntaak van de overheid ?

Antwoorden op deze macro-vragen zijn het ware primaat van de politiek  Het is een WAARDEN-discussie !  Is er een participatieprobleem ? Neen, want … (internationaal) Ja, want …(internationaal, verschillen, inhoud-waarden, …)  Het is een middelendiscussie  Rol van massamedia ? Kunsten aanbrengen ? ?  Rol – doelstelling van cultuurnet ?  Belang van / vorm / definitie culturele industrieën als cultuurbeleid

Macrodata op mesoniveau Een voorbeeld  Een festivaldirecteur: met alle festivals samen bezoekers  Re-creatief: 1% … =  Concert ?  5% van  = ?

Data leiden tot realisme  Opletten met grote versus kleine participerende groepen Vlaanderen is één zone 30  Infrastructuur- en productie- en presentatiebeleid  Bv. Orkestenspreiding en speiding van producties  Rol voor cultuurbeleidscoördinatie ?

Publieksindicatoren Sectoren vergelijken  Opvallende gelijkenissen Gemeenschappelijk beleid ? Rol van de sectorale steunpunten ?

Macro-data in een micro- onderneming: deFilharmonie Bepalen van prioritaire doelgroepen in marketingbeleid  Op korte termijn  Op lange termijn Segmentering op basis van leeftijd – opleidingsniveau, woonplaats en participatie Betrouwbare en correcte publiekscijfers die bespreekbaar zijn…

Participatie Klassieke muziek als sector  Zeer sterk opleidingseffect  Sterkst van alle kunsten  Why ?  Zeer klein beroepscategorie-effect  Groot leeftijd-effect  Zoals alle kunsten Hoe eraan werken…

Beleidscyclus Beleidsprioriteit?  Primaat politiek  Prioriteiten in intern beleid  Kansarmen – integratie  Opleidingseffecten Korte termijn beleid  2 Euro project  Music for life project  Concertgids voor nieuwe bezoekers  Speelplaatsen: mensen opzoeken

Doelmatigheid Eigen klantenbestand  Herkomst (ruimtelijk)  Leeftijd  Frequentie (enkel eigen instelling)  Beroep  Informatiekanaal / promotie …

Wijziging marketingbeleid  Is massamarketing zinvol ?  Waarom wel ?  Wanneer niet?  Welke kanalen aanspreken ?  Verenigingen

Kenmerken enquêtes (Middel)lange termijn beleid  Schoolconcerten  Kinderconcerten  Muziek-educatieve projecten  Niet bereikte doelgroepen aanspreken  R&D beleid vanuit integrale productbenadering