Studiereis “Be kind and work hard” Maart 2013 – Presentatie Thoos en Tessa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Mediërend leren op bs. Theresia
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Integraal onderwijs met ict
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Gelijkwaardig ouderschap na scheiding
geschiedenis Start Digitalis augustus 2011 Deskundigheid Individueel Geborgenheid Inspirerend Twee stromen Actief Laagdrempelig Innovatief Samen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Welkom bij deel 2.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
De kaart is niet het landschap
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Consciously, we teach what we know;
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Autonomie in de derde graad
PROJECT KEUZEPROCESSEN
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Welkom! voorlichting mavo Vrijdag: vanaf uur ieder half uur Zaterdag: vanaf uur ieder half uur.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Excellent leiderschap in Haarlem
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Het Vakkanjerprogramma vmbo’s teams50 vmbo’s teams250 studenten vmbo’s teams50 vmbo’s teams10 ROC’s – 40 teams.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Onderwijs Ondersteunend Personeel
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouders en school samen Maart 2016
Verlangen naar God Longing for God
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Cijferloos lesgeven bij talen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Studiereis “Be kind and work hard” Maart 2013 – Presentatie Thoos en Tessa

Even voorstellen Tessa van Rijswijk Werkzaam op RKBS De Bras sinds 2006 Leerkracht in Braswereld (6 t/m 12 jarigen) in Mens en Expeditie Thoos Postema Werkzaam op KBS Jeroen sinds 2011 Leerkracht in groep ½

Wat is waardevol? Wat draagt deze studiereis bij aan de professionele ontwikkeling voor ons als leerkracht? Wat draagt deze studiereis bij aan de professionele ontwikkeling van onze scholen?

Wat zijn Essential Schools? Gestart in 1995 als innovatieve, autonome en flexibele schoolvorm. Autonome maar publieke scholen die vrijheid hebben gekregen van het district in; Teamkeuzes Budgettering Curriculum Dagelijks bestuur Keuzes in lesrooster Copyright foto's - Rikie van Blijswijk

Wat zijn Essential Schools? De essentiële voorwaarden tot succes zijn geformuleerd tot; Werken aan gelijke kansen voor leerlingen, succes voor een ieder; Kleine scholen, kleine klassen; Betrokkenheid van zowel familie als gemeenschap; Gezamenlijke verantwoordelijkheid van leerkracht en leerling. Deze voorwaarden zijn terug te vinden in de 10 Common Principles, die op iedere Essential School centraal staan.

The 10 common principles of the CES 1.Iedereen is gekend en herkend als persoon; 2.Leren is persoonlijk en zinvol; 3.Leerlingen laten zien wat ze denken, weten, kennen en kunnen; 4.Leer je hersens te gebruiken; 5.De leerling is een werker, de leraar is een coach; 6.Minder is meer: de keuze voor diepgang; 7.Meerdere bronnen worden gebruikt voor leren en ontwikkeling; 8.De school is van iedereen; 9.Werken aan democratie en gelijkwaardigheid; 10.Bouwen aan respect en vertrouwen.

Een doorkijkje; Mission Hill Primary School Focus op; Experimenteel leren / schoolbrede thema’s als basis / co-teaching / leerlingarchief / kleine klassen / school als gemeenschap Copyright foto's - Rikie van Blijswijk

Wat is waardevol? Pedagogisch waardevolle relatie tussen iedere volwassene en leerling binnen de school; Democratische besluitvorming in klas / team; Gedeeld eigenaarschap van het leerproces door leerling, team, ouders en schoolomgeving; Elke week ruimte voor professionele ontwikkeling van de teamleden; Het kind staat centraal; succes is voor ieder kind anders en hoe kunnen we dit bereiken?

Een doorkijkje; Parker Highschool Focus op; Essential Question in ieder schooljaar /Onderwijs in 4 leerdomeinen / 3 niveaus waar leerlingen in kunnen ontwikkelen / verbetering van eigen werk / intensieve samenwerking in mentorgroep / co-teaching / aanleren van vaardigheden Copyright foto's - Rikie van Blijswijk

Wat is waardevol? De relatie tussen leerkracht en leerling is de voorwaarde tot leren; Betrokkenheid bij eigen leerproces; Proces is belangrijker dan product; Doelen en Essential Question zichtbaar in de gehele school; School is een onderdeel van de gemeenschap.

Een doorkijkje; Boston Arts Academy Focus op; Zeer actieve leerlingenraad / creatieve vakken en basisvakken zijn gelijk aan elkaar, maar arts is de insteek / leerkrachten zijn generalisten / betrokkenheid van leerlingen door gedeelde passies Copyright foto's - Rikie van Blijswijk

Wat is waardevol? Zeer actieve leerlingenraad met beslissingsbevoegdheid in dagelijks bestuur van de school; Less is more toepassen in lesstof; 4 jaar dezelfde mentor; Invest in the artist… leerkracht  artiest Leerlingen zien zichzelf als artiest

Fall Forum 2012 Providence Jaarlijkse conferentie van de Coalition of Essential Schools in Amerika; Ontmoetingsplaats voor directie, leerkrachten en leerlingen waar het leren volgens de Common Principles centraal staat. 2 dagen vol workshops, activiteiten, presentaties en verdieping in de onderwijsprincipes. Copyright foto's - Rikie van Blijswijk

Wat is waardevol? Thoos; - Workshop The Essential Schools in de 21st century; - Storytelling and singing. Tessa; -Workshop Question Formulation Technique; -Bijeenkomst over advisory (mentoruur); -Lezing over entrepeneurship.

Waardevol voor de leerkracht? In één woord JA! Rust en ruimte om te verdiepen in jouw onderwijs; Leren van en met elkaar binnen een reisgezelschap vol deskundigen; Buiten je eigen klaslokaal en school durven en kunnen kijken; Bevlogenheid mee terug je eigen klaslokaal en school in.

Woordje van dank Lucasacademie Leerschool Jan en Gerard Alle teamleden van onze scholen Ons reisgezelschap

Meer weten?! Kijk eens op onze live-weblog vanuit Boston en Providence En Een artikel in het digitale tijdschrift “Leerkracht”. Of Mail ons gerust!

Als afsluiter “What is success and what defines a student as successful?” “You don't have to be right, you have to be brave!” “ Taking risks is a part of learning.” "teaching is not a way of doing, it is a way of being.” "Be kind, work hard"!! "We know what the standards are, but we also know what the student needs".