De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
LOB ????.
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
De weg naar de competente docent
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Kennis borgen Kennis integreren
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Casusbank Didiclass.
Leerwerkgemeenschappen
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Introductie workshop 1.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Opleiden in school 22 juni 2004
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Docent Ontwikkelteam Nederlands
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Welkom.
Competentiegericht leren vmbo
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Leren in de beroepspraktijk
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Werkplekleren in lerarenopleiding
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Begeleiding bij Werkplekleren
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Grenspraktijken Opleiders en onderzoekers in ontwikkeling Vraagstuk
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Competentie gericht onderwijs
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs Een krachtige leeromgeving voor studenten, opleiders, docenten en onderzoekers Fontys Lerarenopleiding Tilburg Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Fontys Lerarenopleiding Sittard Fontys Hogescholen

Opbouw van de presentatie Achtergrondinformatie: Context Doelen Werkwijze: Thematische kenniskringen Onderzoek en ontwikkeling bij innovatieve projecten De minor als good practice Stellingen / discussie Vragen Fontys Hogescholen

Context: waarom deze minor? (major-minor model) Innovaties in het (v)mbo: Competentiegericht onderwijs Krachtige leeromgevingen Loobaan van leerlingen centraal Leerlingen: actief en zelfgestuurd leren Docent: Ontwerper onderwijs Begeleider leerlingen Wat is de rol van de lerarenopleiding hierbij? Welke rol zou onderzoek hierin moeten spelen? Fontys Hogescholen

Het SOOP-principe Van der Sanden, 2004 Schoolontwikkeling Opleiding van docenten SOOP Onderzoek Professionalisering Fontys Hogescholen

Doelen van de minor De student is in staat vanuit zijn eigen professie: 1. zelfstandig en in samenwerking met opleiders, onderzoekers, bedrijfsleven en leerlingen/deelnemers op planmatige wijze een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van antwoorden op vraagstukken m.b.t. het beroepsonderwijs. 2. goed georganiseerde en toegankelijke kennis op te bouwen aan de hand van recente inzichten over en ‘good practices’ uit het beroepsonderwijs en deze kennis in te zetten in innovaties in het beroepsonderwijs. 3. een functionele bijdrage te leveren aan innovatieve leerarrangementen in het beroepsonderwijs. Fontys Hogescholen

Thematische kenniskringen Ontwikkelingen in het beroepsonderwijs kunnen gekoppeld worden aan 7 thema’s: Het leren in en ontwerpen van competentiegerichte leeromgevingen Competentiegericht toetsen Algemene pedagogische aspecten Leerlingen met speciale hulpvragen De loopbaan centraal De school als lerende organisatie Internationalisering Elk thema heeft een kenniskring ---> kennisontwikkeling/kenniscirculatie Kenniskring bestaat uit themacoordinator, opleiders, docent(en), studenten, … Fontys Hogescholen

Opbouw van de minor – 3 fasen Introductiemodule Werkplekleren / Participeren in kenniskring Afronding en presentatie Fontys Hogescholen

Introductiemodule Kennisbasis -> toetsing Introductie van de thema’s Opstellen van een PAP Keuze van een project Fontys Hogescholen

Werkplekleren/participeren in kenniskring Werkplekleren: een bijdrage leveren aan een innovatief project Ontwikkelen Onderzoeken => resulteert in een produkt Participeren in kenniskring Kennisontwikkeling Kenniscirculatie => produkt is bijdrage Fontys Hogescholen

Afronding en presentatie Afronden produkt Presentatie van het produkt: Voor opdrachtgever Voor kenniskring Terugkoppeling naar PAP -> reflectie Fontys Hogescholen

Opdrachtgever: TOP-3C school Kenniskring thema A – ontwikkelen van lesmateriaal voor competentiegericht vmbo Good practice – voorbeeld 1 Opdrachtgever: TOP-3C school Opdracht/produkt: ontwerp een project + bijbehorend lesmateriaal (PGO) Contextrijk Integratie avo-beroepsgericht Onwikkelen in docentenwerkplaats Koppeling met onderzoek naar effect project op leergedrag en leerresultaat Bijdrage kenniskring: Hoe ontwikkel je een goed project? Wat is krachtig? Hoe leren leerlingen in deze leeromgeving? Fontys Hogescholen

Opdrachtgever: ICT-opleiding MBO niveau 2 Kenniskring thema A – ontwikkelen onderwijskundig kader voor een ICT-opleiding Good practice – voorbeeld 2 Opdrachtgever: ICT-opleiding MBO niveau 2 Opdracht/produkt: onderzoek het onderwijskundig kader van docenten Theoretisch kader: model meervoudige verantwoording -> belanghebbenden betrekken bij ontwikkelingen Onderzoek opgezet samen met themacoördinator Good practice: verantwoordelijkheid ligt bij student Fontys Hogescholen

Opdrachtgever: vmbo-school Kenniskring thema B – praktijkexamens voor vmbo Good practice – voorbeeld 3 Opdrachtgever: vmbo-school Opdracht/produkt: ontwikkel praktijkexamens voor vmbo en ondersteun bij het afnemen ervan Bijdrage kenniskring: Kennis over competentiegericht toetsen Good practice: School vraagt opnieuw expertise studenten op het gebied van innovatief beroepsonderwijs Fontys Hogescholen

Conclusie samen ‘innoleren’ Thematische kenniskringen als professionele leergemeenschappen voor studenten, docenten, opleiders en onderzoekers Een bijdrage van de lerarenopleiding bij innovaties in het beroepsonderwijs samen ‘innoleren’ Fontys Hogescholen

Stellingen 2e/3e-jaars studenten van de lerarenopleiding zijn heel goed in staat om een bijdrage te leveren aan innovatieve projecten Het is wenselijk dat de lerarenopleiding een grotere rol speelt bij ontwikkelingen in het (v)mbo – de minor kan daarbij helpen Samen leren en innoveren in kenniskringen is goed voor studenten, maar ook voor opleiders, docenten, onderzoekers en het beroepsveld Fontys Hogescholen

Nog vragen? Maaike Koopman: Rutger van de Sande: m.koopman@fontys.nl Tel. 0877-876439 Rutger van de Sande: rutger.vandesande@fontys.nl (penvoerder minor; mailen voor paper) Fontys Hogescholen