‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
De virtuele leergemeenschap: een realiteit ! ? Ankie van den Broek en Léon Souren VELON 12 maart 2007.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Leren van lerarenopleiders
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bewust toetsen met Groen Proeven
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aan de slag met competenties beoordelen
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Competentiegericht leren vmbo
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Praktijkervaring en reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack / Jos van Gend 16 september 2010.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Digitaal nakijken met Turnitin
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Competentie gericht onderwijs
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum Mayke van Krevel & Drs. Mieke Kreunen

Inhoud lezing Welkom Ontstaan Mechelen Curriculum Visie Consequentie voor opleiden en beoordelen Casus Leergemeenschappen Afsluiting

Ontstaan Mechelen Curriculum Overladenheid zonder diepgang Kwaliteit/niveau Werkveld Student Organisatie Accreditatie

Visie Mechelen Curriculum Competentiegericht Ontwikkelingsgericht Werkplekgebaseerd Ontwikkelen van een leerkracht met inhoud

Wie willen we afleveren? Actief Onderzoekend Zelfsturend Kritisch kijkend naar zichzelf en anderen Geprofileerd

Consequenties voor opleiden Realistische taken: aantoonbare relatie met beroepspraktijk Ontwikkeling van de student op competentie staat centraal Student verantwoordelijk voor aansturing van eigen leerproces Beoordeling gericht op competentieniveaus Student wordt aangesproken als beginnend beroepsbeoefenaar Lerende organisatie met leergemeenschap (Ritzen & Kösters, 2002)  Dit vraagt om een nieuwe manier van beoordelen

Consequenties voor beoordelen Basiskennis en toepassing Authentieke situaties Toetsen geïntegreerd in het leer- en instructieproces Toets geeft informatie over competentieniveau van de student Formatief en summatief beoordelen Beoordeling is multidimensionaal (Dochy, 2002; Segers, 2003)

Piramide Miller Werkplekbeoordeling Doen Werkplekleren Tonen Weten hoe Weten Werkplekbeoordeling Werkplekleren Functioneringsgesprek Studieloopbaanbegeleiding OverAllToets Onderwijsgroep Vaardigheidsbewijs Vaardigheidslijnen Piramide van Miller (1990) gekoppeld aan toetsvorm en onderwijs

Aannames Studenten leren voor de toets, toets stuurt het leren Studenten leren op volgorde van toetsrooster Studenten maken zelf geen transfer naar de praktijk en vice versa Studenten leren niets van feedback als deze een sluitstuk is

Casus Informatie vooraf Casus Uitwisseling

Informatie vooraf Ritme ABC weken Thema in onderwijsgroep en op werkplek Authentieke casus Brainstorm  leer- en toepassingsdoelen Individueel op zoek naar antwoorden Rapporteren in volgende bijeenkomst (zevensprong als middel)

Ontwerpteam als leergemeenschap Samen leren en ontwerpen Van traditioneel naar constructivistisch onderwijs Van testcultuur naar assessmentcultuur 6 ontwerpers met verschillende expertises, met vertegenwoordiger werkveld Ontwerp onderwijs (casuïstiek) en OverAllToets

Beoordelen van de onderwijsgroep Evalueren van de onderwijsgroep: ‘OverAlltoets’ (Segers) Casustoets met gesloten en open vragen Gericht op toepassen van verworven kennis in een nieuwe relevante probleemsituatie Set van artikelen Beoordeling: cijfer en feedback Individuele opdracht

Casus Wat valt op? Verklaar de lage opkomst en oppervlakkig leren in de onderwijsgroep in thema 2 Uitwisselen

Leergemeenschap werkplekleren ‘Doen’ wordt beoordeeld op de werkplek Werkplekbeoordelingen propedeuse: voorspelling dat student opleiding met goed gevolg gaat afsluiten Wat moet student tonen om die voorspelling betrouwbaar te maken? Probleem: hoe definieer je ‘opleidingsbekwaam’?

Leergemeenschap werkplekleren Op meso niveau: taakgroep Op micro niveau: beoordelingsteam Intersubjectief beoordelen a.d.h.v. getoond gedrag Gezamenlijk beoordelen dwingt participanten hun beoordeling te verwoorden Vervolgens deze verwoordingen onderzoeken om te komen tot definitieve niveaubepaling (in ontwikkeling)

Tot slot Het Mechelen Curriculum is een grote leergemeenschap van: Besturen Werkveld Lerarenopleiders Studenten Kinderen Samen streven naar goed onderwijs

Dank voor uw aandacht Contact: Mayke van Krevel: m.van.krevel@hszuyd.nl Mieke Kreunen: g.m.kreunen@hszuyd.nl