van schoolopleiders en instituutsopleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Opleidingsinfrastructuur
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Bétapartnersconferentie
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
WERELDCAFÉS. WAT ROEPT DIT THEMA BIJ JOU OP? WAT MAAKT HET SPANNEND, LEUK/NIET LEUK, BOEIEND OF UITDAGEND? Wereldcafé 1e ronde.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Opleidingsscholen als leergemeenschap in het Amsterdamse primair onderwijs.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Praktijkpresentatie:
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Opleiden in school 22 juni 2004
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Collectief leren in schoolteams
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
De kubus van CSPE succesfactoren!
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
EHvA Consumptieve technieken
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Opbouw van de enquête 1. Tevredenheid over bureau extern en het raadplegen van de website van bureau extern 2. De start van het werkplekleren op de school.
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
1 Enquête ROWF Hoofddoel: In grote lijnen zicht krijgen op het landschap van het Opleiden in de School in de ROWF. Afgeleid doel: Basis vormen voor het.
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Bijeenkomst 26 september 2017
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Transcript van de presentatie:

van schoolopleiders en instituutsopleiders Een netwerk van schoolopleiders en instituutsopleiders Opleidingsscholen Educatieve Hogeschool van Amsterdam afdeling vo/bve VELON congres 2007 Hein Dirks Klaas van der Laan

schoolopleider en instituutsopleider een tandem spil van de opleidingsschool

werkgebieden 3 2 1 De begeleiding van studenten Het ontwikkelen van het opleiden in de school De organisatie van het opleiden in de school

taken • werving en plaatsing studenten werving van werkbegeleiders opleidingsbijeenkomsten met studenten begeleiding en beoordeling van studenten vormen en coördineren van opleidingsteams ondersteunen en professionaliseren van werkbegeleiders overleg met directie inbedding in de school (structurele organisatie, IPB, onderwijsontwikkeling, onderzoek) contact met opleidingsinstituut en anderen (afstemming en kennis delen) eigen professionalisering

Netwerk van opleidingsscholen schoolopleiders en instituutsopleiders

Historie netwerk Huidige werkwijze: scholing netwerkbijeenkomsten op school werken aan producten

scholing A. Basistraining: begeleiden van studenten B. Basistraining: leren van studenten C. Basistraining: organiseren van opleiden in de school D. Opleiding: Coach in het onderwijs E. Opleiding: Actief leren en ontwikkelen in de school (voor opleiders) F. Workshop voor schoolleiders Samenwerking EHvA, ILO, CNA – partners in AIOO

Thema’s / producten Taakomschrijving en profiel van instituutsopleider, schoolopleider en werkbegeleider. 5 6 4 3 2 1 Beoordelen. visie, instrumenten, procedures Opleidingsprogramma’s. op instituut, op school, afstemming en gemeenschappelijk kader. Vakdidaktiek. op instituut, op school, afstemming en samenwerking. IPB en opleidingsschool. Opleidingsschool als centrum voor opleiden, onderwijsontwikkeling en onderzoek (academische opleidingsschool).

De ontwikkeling van het netwerk Werkwijze: Te gast op telkens een andere school School laat zichzelf zien: Bv zorgstraat, kantoorpraktijk, leerdomeinen, techniekcarroussel Steeds een andere groep bereidt thema + product voor

Kracht: Samenkomen in de school: hier speelt ‘t zich af IO’s en SO’s ( dus instituut en scholen) leren samen over opleiden in de school Werken aan product geeft verdieping En genereert scholingswensen Versterkt onderlinge betrokkenheid en (dus) van elkaar willen leren Van hierarchie naar netwerk Gezamenlijke historie geeft band en houdt het springlevend We zijn het zoekstadium voorbij: we hebben iets blijvends neergezet Er is een groep mensen die nieuwsgierig is naar elkaars functioneren en vooruitgang in hun werk Producten zijn de vruchten van gemeenschappelijkheid Aanwezigheid van IO’s en SO’s wordt van belang geacht, drukt uit dat alle partijen dit serieus nemen

Motto: Subsidies verdampen en ministers gaan Maar ons leernetwerk blijft altijd bestaan

Zeker nog te doen: Tandems als factor van betekenis in schoolontwikkeling en instituutsontwikkeling En ??

Vragen: Vergelijk onze kracht met een netwerk waar u zelf deel van uitmaakt Welke kwaliteit spreekt u het meeste aan? Missen wij een kwaliteit van betekenis? Welk thema zijn we vergeten?

Hein Dirks teamleider natuurwetenschappen met portefeuille ‘opleiden in de school’ h.c.dirks@hva.nl 020 – 599 5418 Klaas van der Laan docent onderwijskunde trainer/opleider van opleiders n.j.van.der.laan@hva.nl 020 – 599 5443 Fons Morsch accountmanager programmaleider ‘opleiden in de school’ a.s.morsch@hva.nl 020 – 599 5788 In het AIOO werken we samen met het ILO en Centrum voor Nascholing Amsterdam