van schoolopleiders en instituutsopleiders Een netwerk van schoolopleiders en instituutsopleiders Opleidingsscholen Educatieve Hogeschool van Amsterdam afdeling vo/bve VELON congres 2007 Hein Dirks Klaas van der Laan
schoolopleider en instituutsopleider een tandem spil van de opleidingsschool
werkgebieden 3 2 1 De begeleiding van studenten Het ontwikkelen van het opleiden in de school De organisatie van het opleiden in de school
taken • werving en plaatsing studenten werving van werkbegeleiders opleidingsbijeenkomsten met studenten begeleiding en beoordeling van studenten vormen en coördineren van opleidingsteams ondersteunen en professionaliseren van werkbegeleiders overleg met directie inbedding in de school (structurele organisatie, IPB, onderwijsontwikkeling, onderzoek) contact met opleidingsinstituut en anderen (afstemming en kennis delen) eigen professionalisering
Netwerk van opleidingsscholen schoolopleiders en instituutsopleiders
Historie netwerk Huidige werkwijze: scholing netwerkbijeenkomsten op school werken aan producten
scholing A. Basistraining: begeleiden van studenten B. Basistraining: leren van studenten C. Basistraining: organiseren van opleiden in de school D. Opleiding: Coach in het onderwijs E. Opleiding: Actief leren en ontwikkelen in de school (voor opleiders) F. Workshop voor schoolleiders Samenwerking EHvA, ILO, CNA – partners in AIOO
Thema’s / producten Taakomschrijving en profiel van instituutsopleider, schoolopleider en werkbegeleider. 5 6 4 3 2 1 Beoordelen. visie, instrumenten, procedures Opleidingsprogramma’s. op instituut, op school, afstemming en gemeenschappelijk kader. Vakdidaktiek. op instituut, op school, afstemming en samenwerking. IPB en opleidingsschool. Opleidingsschool als centrum voor opleiden, onderwijsontwikkeling en onderzoek (academische opleidingsschool).
De ontwikkeling van het netwerk Werkwijze: Te gast op telkens een andere school School laat zichzelf zien: Bv zorgstraat, kantoorpraktijk, leerdomeinen, techniekcarroussel Steeds een andere groep bereidt thema + product voor
Kracht: Samenkomen in de school: hier speelt ‘t zich af IO’s en SO’s ( dus instituut en scholen) leren samen over opleiden in de school Werken aan product geeft verdieping En genereert scholingswensen Versterkt onderlinge betrokkenheid en (dus) van elkaar willen leren Van hierarchie naar netwerk Gezamenlijke historie geeft band en houdt het springlevend We zijn het zoekstadium voorbij: we hebben iets blijvends neergezet Er is een groep mensen die nieuwsgierig is naar elkaars functioneren en vooruitgang in hun werk Producten zijn de vruchten van gemeenschappelijkheid Aanwezigheid van IO’s en SO’s wordt van belang geacht, drukt uit dat alle partijen dit serieus nemen
Motto: Subsidies verdampen en ministers gaan Maar ons leernetwerk blijft altijd bestaan
Zeker nog te doen: Tandems als factor van betekenis in schoolontwikkeling en instituutsontwikkeling En ??
Vragen: Vergelijk onze kracht met een netwerk waar u zelf deel van uitmaakt Welke kwaliteit spreekt u het meeste aan? Missen wij een kwaliteit van betekenis? Welk thema zijn we vergeten?
Hein Dirks teamleider natuurwetenschappen met portefeuille ‘opleiden in de school’ h.c.dirks@hva.nl 020 – 599 5418 Klaas van der Laan docent onderwijskunde trainer/opleider van opleiders n.j.van.der.laan@hva.nl 020 – 599 5443 Fons Morsch accountmanager programmaleider ‘opleiden in de school’ a.s.morsch@hva.nl 020 – 599 5788 In het AIOO werken we samen met het ILO en Centrum voor Nascholing Amsterdam