Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Didiclass - beginnen met
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Reflectievaardigheden en instrumenten
Het T-pack model en de iPad
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Belangenbehartiging door de VELON
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Casusbank Didiclass.
HAN Faculteit Educatie.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Taal en rekenen Joke van Balen.
Docent Ontwikkelteam Nederlands
Het opleidingsprofiel:
1 Cultureel zelfportret
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
De lerarenopleider gepositioneerd
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren in de beroepspraktijk
Workshop Reflecteren.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Studieloopbaancoaching
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Coaching in regioleren
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Mijn visie op onderwijs
Masterclass voor lerarenopleiders
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs Walter Geerts, NHL Joke van Balen, NHL Marc Van Laeken, RdMC Velon-congres 12-13 maart 2007, Noordwijkerhout

wat verzameling casussen 120 ontwikkeld primair beeldbron (ook tekstbron) algemeen pedagogisch-didactisch

project

Niet: Wel: illustreren instrueren demonstreren beoordelen oriënteren confronteren problematiseren reflecteren

Reflectie op korrelgrootte des levens kracht van de meerduidigheid van het beeld ‘juiste’ interpretatie is niet voorgegeven (ook niet na) besef van complexiteit van afwegingen niet als competentie afvinkbaar en optelbaar ui-model van Korthagen (betrokkenheid, identiteit, overtuiging, bekwaamheid, gedrag) als mogelijk kader eerlijk over zichzelf via ‘veilige’ omweg van anderen

Didactisch duplo: open constructie keuze tussen casussen wel lego, zelfregulerend, geen leereenheden verwerking is open belang rol van docent, geen instructie-modus beeldbron als ‘trigger’ tot verdieping reflectie op ‘brandspiegeltjes’ onderwijs kennisconstructie sociale interactie, contextueel, construerend

Kijkkader emotioneel  praktisch  theoretisch

casustypes Didiclass presentatie casustype leerdoel casuïstiek concentrisch   dilemma advies standpuntbepaling / meningsvorming reflectie, waar sta ik op dit punt? sequentieel vaklijn warom gebeurt wat er gebeurt? waarom bij voorkeur in deze volgorde? wat verwacht je dat er nu gaat komen? vergelijkend rollen thema waar zit de overeenkomst / eigenheid? wat maakt het verschil tussen de twee?

receptie mentaal plaatje + eigen concepten + losse elementen + ordening tot theorie

voor wie studenten aanleiding en focus bij zelfstudie docenten open materiaal in de lerarenopleiding begeleiders aanleiding bij werkplekbespreking coaches materiaal bij professionalisering

netwerk pilots op 6 opleidingen 2 Pabo’s 2 2e-graads 2 universitaire lerarenopleidingen gebruik in het curriculum incidenteel / structureel doelgroep / 1e-lijns & 2e-lijns één cahier per plek (met feitelijke module)

forum besloten forum voor docenten gebruikersgroep ‘Casusbank Didiclass’ uitwisseling ervaringen en verwerking suggesties voor tekstbron ‘my Didi’ - personalisatie open forum voor studenten optie naast eigen elo landelijke forum ‘digitale video en lerarenopleiding’ optie en uitdaging

Teacher education as learning in context

met ons de boot in boek-project met 12 basisdilemma’s voor de leraar verheldering via Didiclass-casus-interpretaties brainstorm met ‘medestaanders’ de boot 2-daagse klipper-boottocht eind september (Hoorn – Enkhuizen en terug) forum ter voorbereiding

project RdMC-Casusbank Didiclass & Surf-Didigewijs Surf-looptijd tot eind 2009 Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, HogeschoolZuyd en Open Universiteit Nederland-Ruud de Moor Centrum

www.didiclass.nl