Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs Walter Geerts, NHL Joke van Balen, NHL Marc Van Laeken, RdMC Velon-congres 12-13 maart 2007, Noordwijkerhout
wat verzameling casussen 120 ontwikkeld primair beeldbron (ook tekstbron) algemeen pedagogisch-didactisch
project
Niet: Wel: illustreren instrueren demonstreren beoordelen oriënteren confronteren problematiseren reflecteren
Reflectie op korrelgrootte des levens kracht van de meerduidigheid van het beeld ‘juiste’ interpretatie is niet voorgegeven (ook niet na) besef van complexiteit van afwegingen niet als competentie afvinkbaar en optelbaar ui-model van Korthagen (betrokkenheid, identiteit, overtuiging, bekwaamheid, gedrag) als mogelijk kader eerlijk over zichzelf via ‘veilige’ omweg van anderen
Didactisch duplo: open constructie keuze tussen casussen wel lego, zelfregulerend, geen leereenheden verwerking is open belang rol van docent, geen instructie-modus beeldbron als ‘trigger’ tot verdieping reflectie op ‘brandspiegeltjes’ onderwijs kennisconstructie sociale interactie, contextueel, construerend
Kijkkader emotioneel praktisch theoretisch
casustypes Didiclass presentatie casustype leerdoel casuïstiek concentrisch dilemma advies standpuntbepaling / meningsvorming reflectie, waar sta ik op dit punt? sequentieel vaklijn warom gebeurt wat er gebeurt? waarom bij voorkeur in deze volgorde? wat verwacht je dat er nu gaat komen? vergelijkend rollen thema waar zit de overeenkomst / eigenheid? wat maakt het verschil tussen de twee?
receptie mentaal plaatje + eigen concepten + losse elementen + ordening tot theorie
voor wie studenten aanleiding en focus bij zelfstudie docenten open materiaal in de lerarenopleiding begeleiders aanleiding bij werkplekbespreking coaches materiaal bij professionalisering
netwerk pilots op 6 opleidingen 2 Pabo’s 2 2e-graads 2 universitaire lerarenopleidingen gebruik in het curriculum incidenteel / structureel doelgroep / 1e-lijns & 2e-lijns één cahier per plek (met feitelijke module)
forum besloten forum voor docenten gebruikersgroep ‘Casusbank Didiclass’ uitwisseling ervaringen en verwerking suggesties voor tekstbron ‘my Didi’ - personalisatie open forum voor studenten optie naast eigen elo landelijke forum ‘digitale video en lerarenopleiding’ optie en uitdaging
Teacher education as learning in context
met ons de boot in boek-project met 12 basisdilemma’s voor de leraar verheldering via Didiclass-casus-interpretaties brainstorm met ‘medestaanders’ de boot 2-daagse klipper-boottocht eind september (Hoorn – Enkhuizen en terug) forum ter voorbereiding
project RdMC-Casusbank Didiclass & Surf-Didigewijs Surf-looptijd tot eind 2009 Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, HogeschoolZuyd en Open Universiteit Nederland-Ruud de Moor Centrum
www.didiclass.nl