Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Handelingsgericht werken en de IB
een didactiek voor opleiden op school
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Prestaties en de omvang van de overheid Op zoek naar de kern van het debat Prof. Dr. Wouter Van Dooren Universiteit Antwerpen Onderzoeksgroep Management.
Loopbaancentrum Zwolle
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Oplossingsgericht coachen
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Beoordelen van docenten loont de moeite!
SBL conferentie lerarenregister
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
School-als-organisatie en schoolcultuur
De kern van het arrangeren
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Het opleidingsprofiel:
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Wat je zelf vindt, weet je beter
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Transitie-experiment
Leren van lastige kwesties
ROUW, ook na scheiding? Scheiden doe je toch uit vrije wil?
Docent: Anco R.O. Ringeling
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Workshop Identiteit?.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Bureaucratisch management
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018.
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
PROJECT INTERFACE.
Transcript van de presentatie:

Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven Werken in de frontlinie van het onderwijs en daarvoor opgeleid worden Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven

.... NIEUW!! Nu 100% verantwoord

Waar moet dit allemaal opstaan? Nutricia babyvoeding? Biologisch voeding? De Pil? De Rijksbegroting? Internetbetalingsverkeer? BOVAG-garage? Computersysteem van Boeing 747? De rekenmethode voor kinderen in groep 6? De bewaking rond Willem Holleder? De opleiding van leraren…?

Zoek de verbinding..... Leerlingen protesteren tegen te weinig lesuren Ontslagen bij reclassering na fouten Julien C. Pabo-studenten kunnen niet spellen Kwart patiënten zorginstelling ondervoed Gezinsvoogd Savanna vervolgd wegens dood door schuld (overigens inmiddels vrijgesproken)

De Verbinding Werk in de frontlinie van de publieke dienstverlening Werk waarin geen fouten gemaakt mogen worden Het betreft kwetsbare groepen Grote publieke en politieke belangstelling Werken in een bureaucratische setting Professionals op routine of ....?

Mijn bedoeling voor vanmorgen Vanuit een macro-perspectief kijken naar opleiding van leraren Kijkkaders aandragen en het debat structuren Discussiethema’s aankaarten

Substantiële logica: Waarom Publieke waarde Substantiële logica: Waarom Publieke waarde Personeel Mandaat/ licensie Moore, 1996

Speelveld van lerarenopleiding: initieel overheid Lero Student en School professional

Speelveld van lerarenopleiding: post-initieel Overheid Werkgever Lero leraar professional

Uitvoerder van onderwijswet Vijf commitments Uitvoerder van onderwijswet Leerling/student Werkers in de frontlinie School/opleiding Professie Levensbeschouwing identiteit

Vier logica’s botsen (Tops, 2007) Institutionele logica Instrumentele logica Werkers in de frontlinie Situationele logica Culturele logica

Leren in de frontlinie Leren=proberen, maar hoe doe je dat als het niet fout mag gaan? Twijfel ondermijnt je gezag? Solidariteit, schouder aan schouder en geen lastige vragen stellen? Leren doet pijn; uit je comfort-zone; heb je daar wel energie voor? De romantiek/heldhaftigheid van de frontlinie: socialisatie door sterke verhalen (mythen), helden en artefacten; Complexiteit vergt variatie (maatwerk): variatie als probleem (standaardisatie) of als kracht? Expliciete of taciete kennis: “zo doe je dat gewoon!”Professionele dialoog. Evidence based werken in het onderwijs.

Anders kennis maken, andere kennis maken Frontlinie Fixatie

Discussie over Publieke waarde Kwaliteit Verhouding inhoud/didactiek Onderwijsvernieuwing Concept Evidence Based Discussie over Publieke waarde Substantial logica: Waarom Publieke waarde Mandaat/ licensie Personeel OIS WHW of daarbuiten Examinering&civiel effect Rol van werkgevers, vb. DTC Europese norm Prof. masters en D-ed Professionele school/HRD Registratie Beroepsidentiteit/-groep Moore, 1996

Bij wijze van conclusie Door gaan met kwaliteits- (en dus vertrouwensoffensief): we zijn er nog niet! Als werk moeilijker wordt, dient het opleidingsniveau te stijgen: (veel) meer master en dr. voor de klas Lerarenopleidingen zijn zelf onvoldoende adaptief-als-systeem: meer variatie in het stelsel, andere routes e.d. Meer aandacht in opleiding en onderzoek voor macro-context: stap uit je eigen referentiekader en leer je studenten dat ook te doen (van bolwerken naar netwerken) Gebruik daarvoor andere disciplines: sociologie (boek), economie, bestuurskunde Civiel effect is cruciaal voor vertrouwen Er zelf van overtuigd zijn dat het goed is, is niet genoeg: if man defines a situation as real, it will be real in its consequences (thomastheorema)