Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven Werken in de frontlinie van het onderwijs en daarvoor opgeleid worden Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven
.... NIEUW!! Nu 100% verantwoord
Waar moet dit allemaal opstaan? Nutricia babyvoeding? Biologisch voeding? De Pil? De Rijksbegroting? Internetbetalingsverkeer? BOVAG-garage? Computersysteem van Boeing 747? De rekenmethode voor kinderen in groep 6? De bewaking rond Willem Holleder? De opleiding van leraren…?
Zoek de verbinding..... Leerlingen protesteren tegen te weinig lesuren Ontslagen bij reclassering na fouten Julien C. Pabo-studenten kunnen niet spellen Kwart patiënten zorginstelling ondervoed Gezinsvoogd Savanna vervolgd wegens dood door schuld (overigens inmiddels vrijgesproken)
De Verbinding Werk in de frontlinie van de publieke dienstverlening Werk waarin geen fouten gemaakt mogen worden Het betreft kwetsbare groepen Grote publieke en politieke belangstelling Werken in een bureaucratische setting Professionals op routine of ....?
Mijn bedoeling voor vanmorgen Vanuit een macro-perspectief kijken naar opleiding van leraren Kijkkaders aandragen en het debat structuren Discussiethema’s aankaarten
Substantiële logica: Waarom Publieke waarde Substantiële logica: Waarom Publieke waarde Personeel Mandaat/ licensie Moore, 1996
Speelveld van lerarenopleiding: initieel overheid Lero Student en School professional
Speelveld van lerarenopleiding: post-initieel Overheid Werkgever Lero leraar professional
Uitvoerder van onderwijswet Vijf commitments Uitvoerder van onderwijswet Leerling/student Werkers in de frontlinie School/opleiding Professie Levensbeschouwing identiteit
Vier logica’s botsen (Tops, 2007) Institutionele logica Instrumentele logica Werkers in de frontlinie Situationele logica Culturele logica
Leren in de frontlinie Leren=proberen, maar hoe doe je dat als het niet fout mag gaan? Twijfel ondermijnt je gezag? Solidariteit, schouder aan schouder en geen lastige vragen stellen? Leren doet pijn; uit je comfort-zone; heb je daar wel energie voor? De romantiek/heldhaftigheid van de frontlinie: socialisatie door sterke verhalen (mythen), helden en artefacten; Complexiteit vergt variatie (maatwerk): variatie als probleem (standaardisatie) of als kracht? Expliciete of taciete kennis: “zo doe je dat gewoon!”Professionele dialoog. Evidence based werken in het onderwijs.
Anders kennis maken, andere kennis maken Frontlinie Fixatie
Discussie over Publieke waarde Kwaliteit Verhouding inhoud/didactiek Onderwijsvernieuwing Concept Evidence Based Discussie over Publieke waarde Substantial logica: Waarom Publieke waarde Mandaat/ licensie Personeel OIS WHW of daarbuiten Examinering&civiel effect Rol van werkgevers, vb. DTC Europese norm Prof. masters en D-ed Professionele school/HRD Registratie Beroepsidentiteit/-groep Moore, 1996
Bij wijze van conclusie Door gaan met kwaliteits- (en dus vertrouwensoffensief): we zijn er nog niet! Als werk moeilijker wordt, dient het opleidingsniveau te stijgen: (veel) meer master en dr. voor de klas Lerarenopleidingen zijn zelf onvoldoende adaptief-als-systeem: meer variatie in het stelsel, andere routes e.d. Meer aandacht in opleiding en onderzoek voor macro-context: stap uit je eigen referentiekader en leer je studenten dat ook te doen (van bolwerken naar netwerken) Gebruik daarvoor andere disciplines: sociologie (boek), economie, bestuurskunde Civiel effect is cruciaal voor vertrouwen Er zelf van overtuigd zijn dat het goed is, is niet genoeg: if man defines a situation as real, it will be real in its consequences (thomastheorema)