Project Architectuur Frans Manders MPMA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
Het Nieuwe Werken De optimale werkplek Olivier van Noort Product Manager – Windows Microsoft B.V. Bastiaan de Wilde Solution.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Bedrijfspresentatie Major Milestones Houten, 1 jan 2011.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Ouders en Kinderen Centraal
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Talentmanagement in de Technische Dienst
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Het Management Informatie Portaal
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Projectmatig werken...en dan?
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Grip op ICT door grip op architectuur
COMPETENTIEONTWIKKELING
Oplossingsgericht coachen
Welkom bij de presentatie van het
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
MVO en intern management
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kansen voor Samenwerken
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
© de vries business consultancy, 2008
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
ArchiValue: de APG-Case
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Informatie management HC2
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Certificering van assetmanagement
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

Frans Manders MPMA fransmanders@yahoo.co.uk Project Architectuur Frans Manders MPMA fransmanders@yahoo.co.uk Loopbaan en ervaring toelichten. Bouwkundige Hoofd IT BAM Projectleider Cap Gemini IT Manager Ahrend NL en Bel Proejctmanager Digital Zelfstandig

Stellingen Een goed plan van aanpak dat strikt wordt uitgevoerd leidt vrijwel zeker tot succes. De organisatie stelt de vraag, het project geeft de oplossing. Een projectleider met een Prince II of IPMA certificering zal een project vrijwel zeker tot een succesvol einde brengen.

Wat is Project Architectuur Een bewezen succesvolle benadering voor de organisatie en uitvoering van complexe ICT gerelateerde projecten. Een filosofie die de klant echt centraal plaatst, zowel bij de benadering van een probleem als de uitvoering van de oplossing. Een breed toepasbare aanpak voor projecten en veranderingsmanagement, als referentiemodel zowel voor klanten als leveranciers. Een werkwijze die situationeel het beste uit mensen, methoden en technieken weet te halen.

Achtergrond Oorzaken Standish onderzoek 26% projecten mislukt volledig 50% 200-200-50 regel al vijftien jaar dezelfde uitkomsten Oorzaken 1. User Involvement 15.9% 2. Executive Management Support 13.9% 3. Clear Statement of Requirements 13.0% 4. Proper Planning 9.6% 5. Realistic Expectations 8.2% 6. Smaller Project Milestones 7.7% 7. Competent Staff 7.2% 8. Ownership 5.3% 9. Clear Vision & Objectives 2.9% 10. Hard-Working, Focused Staff 2.4% Other 13.9%

van Henderson >>> Project Architectuur Business IT Business Scope Technology Scope Extern Administratieve Infrastructuur IT Infrastructuur Intern

Project Architectuur Filosofie Plaats de klant altijd centraal, zowel bij de benadering van een vraagstuk als de aanpak. Richt je op de klant zijn kennis, kunde en ervaring, en op oplossingen die voor hem het meeste rendement opleveren.

Positionering Hoog Commiment Laag Laag Hoog Toegevoegde Waarde

Traditionele Aanpak

Waar moet de focus komen te liggen? 1. User Involvement 15.9% 2. Executive Management Support 13.9% 3. Clear Statement of Requirements 13.0% 4. Proper Planning 9.6% 5. Realistic Expectations 8.2% 6. Smaller Project Milestones 7.7% 7. Competent Staff 7.2% 8. Ownership 5.3% 9. Clear Vision & Objectives 2.9% 10. Hard-Working, Focused Staff 2.4% Other 13.9%

OMGEVING INHOUD VORM MIDDELEN Bedrijfs- Technologie voering Besturing produkten & diensten marktpositie richting besturing organisatie kennis management trends innovatie partnerships differentiatie Strategie modellen vermogen programma communicatie- model info stroom kennis ontwikkeling architectuur keuzes principes VORM Struktuur INHOUD projecten processen ervaring afspraken procedures training standaards vaardigheden uitvoering Operatie MIDDELEN

Project Architectuur Wat is Project Architectuur Hulpmiddelen Aanpak versus methode Organisatie centraal Relatie tussen doelen, omgeving en mogelijkheden Besturingsmodellen Omvang en reikwijdte Programma/Project gericht Interactief Kennisoverdracht Hulpmiddelen Organisatie, advies en ICT hulpmiddelen Modellen Methodieken Voorbeelden Ervaringsgegevens

Case voorbeeld 1 SAP/Euro implementatie Wijzigen artikel nummer en interface development SAP Core Solution Eerste implementatie zeer moeizaam verlopen Geen documentatie Fixed deadline 30% te weinig resources Slechte ervaring met verander trajecten

Management Involvement Inventarisatie Verandering aspecten toetsen Aanpak definiëren en toetsen

Scope management Toetsing verander bereidheid afstemming verwachtingen, waar staan we, wat kunnen en willen we Scope sessie(s) Toetsing vermogen organisatie vermogen organisatie en individuen, sterkte/zwakte analyse Toetsing aanpak herkenning, vertrouwen, bewustwording

Vermogen om te veranderen Druk om te veranderen Duidelijke visie Eerste uitvoerbare stappen Capaciteit om te veranderen Veranderen + + + =  Onderaan het stapeltje = Snelle start zonder grip = Valse start, goed geluk  Frustratie, tegenwerking

Aanpak, strategie Middle management betrokkenheid spelletjes, voorbeelden, interactieve sessies Aanpak vertalen in houding, gedrag, afspraken en voorbeelden herkenning, bewustwording, eigen-kaders en voorbeelden Change “bewustzijn” en tempo afstemmen synchronisatie, proces-belang, impact Restricties en randvoorwaarden van buiten naar binnen redeneren

Project Definitie Plan van Aanpak van binnen naar buiten maar het moet wel passen Milestones en Planning verwachtingen Project Organisatie

Project Management Besluitvorming en afstemming principes, optimalisatie Sturing en begeleiding onderdeel van dagelijkse werkzaamheden, binnen de organisatie Impact van buiten naar binnen, interactie tussen doel en middelen Verankering ownership

Case voorbeeld 2 Ziekenhuis Introductie nieuwe infrastructuur Grootschalige wijzigingen in de organisatie structuur Grip op financiële rapportage en control Eerste implementatie zeer moeizaam verlopen ICT heeft geen eigen gezicht en probeert de eisen en wensen zo goed als mogelijk in te vullen

Besturing en Besluitvorming Aandachtgebieden Formele Technologie Eisen en wensen Besturing en BELEID Planvorming I&A Rapportage Ziekenhuis Beleidsplan Bestuurlijk Model Technologie Plan Visie Richten Informatiebeleid Taken en richting gevend verantwoordelijkheden Missie Kaderbrief Comm .Plan Beheerplan Doelen (meetbaar) Inrichten ICT Projecten Plan Sturing IT Architectuur Actie Plan Draagvlak Blauwdruk Aanpak (plannen) Organisatie, Functionaliteit, Techniek Huidige situatie Scope UITVOERING Principes Aanpak Fasering COMMUNICATIE COMMUNICATIE Normen Standaards Fasering Verrichten Plan van Aanpak, Goedkeuring Uitvoering Werkwijze Project & Risk Management Plan Change Mngmt Beheer Regulier Info Support Uitvoering Besturing Verantwoordelijkheden: Management IT afdelingen Besliscriteria: Denkmodel voor Besturing en Besluitvorming van de ICT

Focus Q ?™ F t  $

OMGEVING INHOUD VORM MIDDELEN Bedrijfs- Technologie Besturing voering produkten & diensten marktpositie richting besturing organisatie kennis management trends innovatie partnerships differentiatie Strategie modellen vermogen programma communicatie- model info stroom kennis ontwikkeling architectuur keuzes principes VORM Struktuur INHOUD projecten processen ervaring afspraken procedures training standaards vaardigheden uitvoering Operatie MIDDELEN

?

De Tien Geboden voor de Project Architect Luisteren en Leren: Klanten waarderen het als je hun omgeving en business goed leert kennen voordat je hen iets verkoopt. Diplomatiek Sturen: In vrijwel alle gevallen betaalt de klant niet alleen voor diensten maar ook voor een gemotiveerd persoon die hem helpt zijn richting te bepalen. Vakkennis: Wees een expert op je eigen gebied. Werk samen met andere experts om je eigen kennis te verbreden. Ervaring: Kapitaliseer op het werk dat je eerder hebt uitgevoerd. Gebruik de ervaringen uit andere omgevingen om jezelf te ondersteunen en om een zo hoog mogelijke service bieden. Markt Bewustzijn: Zorg voor een brede kijk op ICT oplossingen in het algemeen en toets je eigen aanpak en kennis voortdurend. Business Gevoel: Wees jezelf bewust van de impact die je adviezen en aanpak hebben op een organisatie. De klant zijn voordelen hebben altijd de hoogste prioriteit. Manage Acceptatie: Zorg voor een voortdurende interactie met je klant tijdens de ontwikkeling van je plannen. Stel je eerlijk en kwetsbaar op en wees bereid de uitgangspunten en aanpak ter discussie te stellen om het beste resultaat te verkrijgen. Zoek het niet in extremen: Zoek een “Gezond verstand oplossing” en toets het aan de klant omgeving. De ICT hypes en je persoonlijke voorkeur zijn niet altijd de beste oplossingen. Wees open minded. Zoek het optimum: Als een oplossing te duur of te complex is, kies dan die elementen die het meeste effect sorteren en de minste impact veroorzaken. (80/20). Duurzame oplossingen: Gebruik de klant zijn kennis, kunde en ervaring. Investeer niet in zaken die een twijfelachtig rendement opleveren voor een klant.