DE NIEUWE WET RUIMTELIJKE ORDENING EN DE DOORWERKING OP HET ROTTERDAMSE HAVENGEBIED
INHOUD Veranderingen Aanleiding voor een nieuwe wet Het bestemmingsplan De beheersverordening Instrumenten van het bevoegd gezag Procedures en beroep Conclusies
VERANDERINGEN Meer nadruk op bestemmingsplannen Kortere procedures Iedere overheid verzorgt het eigen belang Vereenvoudigde rechtsbescherming MAAR OOK: Meer ruimtelijke regels in delen van de haven Grotere kans op Raad van State zaken Onzekerheid omtrent nieuwe instrumenten overheid
AANLEIDING WRO: 1965 ingevoerd Sindsdien 50 keer gewijzigd Geen samenhang meer Slechte doorwerking beleid 1999, minister Pronk zegt Tweede Kamer algehele herziening toe Eerste idee dat wat in 10 artikelen kon Invoering: 1-1-2008? lappendeken
BESTEMMINGSPLAN Verplicht voor het totale gemeentelijke grondgebied Om de tien jaar vernieuwen Totaal andere rol voor de provincie Tweede stap bij bezwaar: Raad van State Meer nadruk op milieu? Ook op de Noordzee
BESTEMMINGSPLAN Haven valt binnen de bebouwde kom 9 nieuwe bestemmingsplannen in 5 jaar Gaan meer regelen dan nu het geval is Prestatie op zich, 14 afgelopen 20 jaar. Nu 9 in 5 jaar. Eerste pogingen sneuvelden op milieu
BESTEMMINGSPLAN Iedere 10 jaar vernieuwen Sanctie: verbod op het heffen van leges Bouwleges in de haven: € 25.000 - 600.000 Lucratief! Stok achter de deur voor snelle besluitvorming Meer zekerheid, minder afhankelijk bij vrijstellingen Gebieden die niets opleveren krijgen lage prioriteit Als Raad van State schorst, geen leges? Leges huis ong. € 5.000
BESTEMMINGSPLAN Provinciale goedkeuring vervalt Rijken provincie kunnen zienswijzen indienen, als ieder ander Leidraad hierbij: provinciaal belang Geen goedkeuring wanneer in belang geschaad Burgers en bedrijven: geen bezwaar meer bij provincie Raad van State na gemeente de volgende stap Wat is provinciaal belang, bijvoorbeeld kerncentrale, natuurgebied,
BESTEMMINGSPLAN Milieunormen, wel of niet opnemen? Geen specifiek wetsartikel ‘de redactie van artikel 3.1 maakt het mogelijk’ Bestemmingsplan is star, milieunormen veranderen Voortschrijdende techniek
NOORDZEE Gebied in beheer bij het Havenbedrijf Minister d.m.v. AMvB
BEHEERSVERORDENING Ingevoerd d.m.v. een amendement Nieuw instrument voor laagdynamisch gebied Hoe laag dynamisch is het havengebied? Komende 10 jaar geen ontwikkelingen voorzien, op gemeentelijke beleid letten. Geen beroep mogelijk, wel verzoek vaststelling bestemmingsplan
BEHEERSVERORDENING Geen beroep mogelijk Wel verzoeken een bestemmingsplan vast te stellen Omgeving haven is laagdynamisch, wel contouren Afwachten hoe de gemeente Rotterdam en buurgemeenten met dit nieuwe instrument omgaan Tweede Kamer heeft waarschijnlijk ingestemd omdat het een goedkoop en snel instrument is
PROJECTBESLUIT Bijna geen verschil met artikel 19 vrijstellingen Ook hier geen rol provincie Wel indienen zienswijzen Binnen jaar opnemen in bestemmingsplan Zou minder vaak voor moeten komen Tijdelijke vrijstelling verandert niet Beroep bij rechtbank blijft
INSTRUMENTEN BEVOEGD GEZAG Structuurvisies Overige beleidsdocumenten De verordening De proactieve aanwijzing De reactieve aanwijzing Het inpassingplan Het projectbesluit De coördinatieregeling
STRUCTUURVISIE Bindt alleen het eigen orgaan Dus geen pkb’s en cbb’s meer mogelijk Verplicht maar volledig procedurevrij Zuid-Holland: Eén visie voor de hele provincie Structuurvisie op aspecten mogelijk Groen Water Haven? Gaat om provinciaal belang, kan wel op teruggevallen worden
STRUCTUURVISIE Havenaspecten Inclusief bedrijventerrein Hoekse Waard Inclusief Moerdijk Vastgesteld door alle bevoegde overheidsorganen
VERORDENING Naast structuurvisie zijn ook andere beleidsdocumenten mogelijk Nota Regels voor Ruimte Via verordening aan gemeenten opleggen Star instrument, geen uitzonderingen Geldt rechtstreeks wanneer niet in bp opgenomen Geen bezwaar en beroep mogelijk
AANWIJZING Overeenkomstig met aanwijzing zoals deze nu bestaat Minder star, ruimte voor eigen invulling
INPASSINGSPLAN Zelfde als bestemmingsplan, maar dan van Rijk of provincie Uitvoeren eigen beleid Te gebruiken bij tegenwerking gemeente/provincie Rotterdamse haven is van nationaal belang Projectbesluit: Gelijk aan gemeentelijk, zelfde eisen inpassingsplan
INPASSINGSPLAN WRO: Niet opvolgen aanwijzing resulteert in provinciaal bestemmingsplan Nimby (1994) Nimby: langdurig proces WRO: Rijksprojectenprocedure (2003) Nadruk op infrastructuur (Tracéwet) Instemming Tweede Kamer nodig Wro: Rechtstreeks vaststellen, zonder aanwijzing Enige eis: provinciaal of nationaal belang
INPASSINGSPLAN ‘We zouden grote projecten, die de landelijke politiek bestempelt als ‘van nationaal belang’, moeten onttrekken aan provinciale en gemeentelijke besluitvorming.’ (Ronald Paul, projectdirecteur Maasvlakte 2. Dagblad De Pers, 7 mei 2007) Oplossing: het inpassingsplan Mogelijkheid tot uitsluiting bevoegdheden gemeente en provincie (max. 10 jaar) Te maken met 1 partij etc.
COÖRDINATIEREGELING Toepasbaar door alle overheidslagen Groot raakvlak met omgevingsvergunning (Wabo) VNG: bedrijven zullen geen gebruik kunnen maken van deze integrale aanvraag Pleit voor coördinatieregeling Wro + klein aantal andere regels
INSTRUMENTEN Toepassen bevoegdheden dient terughoudend plaats te vinden ‘Centraal wat moet, decentraal wat kan’ Visies veranderen Nieuwe instrumenten en verschillende belangen bieden mogelijkheid tot wirwar aan regels Afbakening belangen door Raad van State
PROCEDURES Alle procedures worden ingekort Bestemmingsplan van 52 naar 26 weken Projectbesluit van 26 (art. 19) naar 20 Voornamelijk door veranderende provinciale rol Meer kans op beroep Raad van State + 40 tot 52 weken extra
PROCEDURES Oplossing: meer staatsraden Procedure voorafgaand aan vaststelling deels vrijwillig Planmer: Verlengt procedure aan de voorkant Vroeger was het niet beter: Zeehavengebied: vastgesteld 1976, Kroon: 1987 Delfshaven: vastgesteld 1975, Kroon: 1981 Katendrecht-Vuist vastgesteld 1980, Kroon: 1985 Kroon – Raad van State verhaal
BEROEP Beroep op ruimtelijke procedures vindt nauwelijks plaats Al jaren geen nieuwe bestemmingsplannen Vaak beroep op milieuvergunning Aantal Raad van Staten zaken zal toenemen Maasvlakte 2 bijt het spits af
INVOERINGSWET Aanpassen van 48 wetten Bestemmingsplannen van vóór de WRO vervallen In havengebied gelden 13 van deze plannen Binnen 5 jaar moet alles up-to-date zijn BP-en die in ontwerpfase zijn ten tijde van invoering worden nog via de WRO behandeld Grote nieuwe bevoegdheden WGR-plus regio’s
STADSREGIO Stadregio Rotterdam is zo’n WGR-plusregio Zelfde bevoegdheden als Rijk en provincie, maar dan ten behoeve van het regionaal belang Gemeenten voor (VNG), provincies hebben bezwaar (IPO), Tweede Kamer tegen. Motie Lenards c.s. Extra bestuurslaag meer regels
BESLUIT RUIMTELIJKE ORDENING Zo min mogelijk regels Te weinig: beheersverordening Wel nadruk op standaardisering bestemmingsplan Elektronische publicaties Rechtskracht van plannen op het internet
INVOERING Vastgesteld Eerste Kamer op 17 oktober jl. Per 1-1-2008 Internet publicatie per 1-7-2008 Invoering al enkele jaren opgeschoven Wachten op behandeling Invoeringswet en Bro Waarschijnlijk na de zomer Bekendmaking eerste verordeningen Rijk en provincie Evaluatie over 2 jaar
CONCLUSIES Meer rechtszekerheid; Snellere ruimtelijke procedures; Maar meer regels in delen van het havengebied Snellere ruimtelijke procedures; Maar meer beroepszaken Kansen voor een Havenplan, vastgesteld door alle overheden; Maar op verschillende visies en/of verordeningen Onduidelijkheden omtrent beheersverordening en toepassing ruimtelijke instrumenten
CONCLUSIES Vaart achter vernieuwing bp-en op gebieden waar oude regelingen gelden gevaar voor wildgroei ongewenste functies Letten op belang havenbedrijf en bedrijven in de haven bij nieuwe bestemmingsplannen Rechtstreeks in contact komen/blijven met hogere overheden Kansen voor bestemmingsplan in de Noordzee
Milieuaspecten in het havengebied Van een ‘visakte’ naar een 6000 pagina’s tellend Mer-rapport Tot 1970 was er zo goed als geen beleid Nu moet elke ontwikkeling van te voren in verschillende scenario’s onderzocht worden.
Milieuaspecten 1945-1970 Enige instrument: De Hinderwet Niet toegesneden op bedrijven in de haven Zou nu een visakte genoemd worden Commissie water-bodem-lucht Hinder en zorg voor de gezondheid Milieubeleid lag bij de gemeente: Haven moest ontwikkelen Milieu bestond niet
Milieuaspecten 1945-1970 In 1963 verscheen de eerste vereniging tegen milieubederf Maatschappelijk protest groeit Besef dat er problemen zijn Zicht op de problemen groeit, over de aard en omvang bestaan grote verschillen van mening Geheel in lijn met de huidige CO2 problematiek Geen aanpak aan de bron maar bij nieuwkomers
Milieuaspecten 1970-1982 In 1970 wordt de eerste milieuwetgeving geïntroduceerd o.a. Wet verontreiniging oppervlaktewater Wet luchtverontreiniging Milieu wordt regionaal en provinciaal geregeld Vergunningen voor legalisering bestaande emissies Saneringprogramma’s Bedrijven nemen het geheel nog niet serieus Er treedt dan ook geen verbetering op 1976: Externe veiligheid wordt een issue
Milieuaspecten 1982-1989 Kabinetswisseling zorgt voor versnelling Milieu in de planologie: Milieu in het streekplan Invoering van de zonering Actieplannen verplichte sanering bedrijven Aanpak aan de bron Bodemvervuiling wordt ontdekt en aangepakt Afvalverwerking in de haven
Grafiek SO2 emissie
Milieuaspecten 1989-1995 Nationaal milieubeleidsplan In beeld brengen milieuproblematiek op de verschillende schaalniveaus Lange termijn doelstellingen Veel eigen verantwoordelijkheden Jaarlijkse rapportages door bedrijven
Milieuaspecten 1995-nu Punten havenplan en Stadsvisie Rotterdam, co2 verhaal, SMB, planmer Planologie en milieu worden steeds meer één geheel In de Rotterdamse haven is dit al jaren zo Steeds meer regels zorgen voor een gezondere omgeving maar ook voor veel bureaucratie 6000 pagina’s voor een mer is niet meer reëel