Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 24 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Dienst Time Out Projecten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Iedereen gelijke kansen op school
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
POD maatschappelijke integratie
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
HoekscheWaardDuurzaam
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
OVSG, de gemeente maakt school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Casus, gebaseerd op een reële situatie in 2012; Jongen, 4 jaar, zevende residentiële verblijf.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
competentieontwikkeling
Op school en in de scholengemeenschap
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Administrateur-generaal
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Leraars zonder Grenzen 09 april 2013 COV leermiddelenbeurs Gent.
Inspiratiedag Inspiratiedag Kansarmoede & Onderwijs 28 april 2016.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Verwijzen naar kookboek.
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Gelijke kansen op school: het kan!

brengt school en ouders dicht bij elkaar
Naar een stad waarin iedereen meedoet
ONDER WIJS CENTRUM GENT
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 24 mei 2012

Pedagogische Begeleidingsdienst Stad Gent

 Stad opgedeeld 12 departementen  PBD dienst binnen Departement Onderwijs en Opvoeding (DOOSG)  Grootste departement  4000 kinderen in kinderopvang – kinderen/jongeren in onderwijs PBD binnen de Stad Gent

De PBD stelt zich als kernopdracht de pedagogische kwaliteit van alle kinderopvanginitiatieven en scholen te optimaliseren, prioritair de instellingen van het departement, teneinde kinderen en jongeren maximale kansen te bieden, rekening houdend met hun sociaal-culturele achtergrond, om zich optimaal te ontplooien en te komen tot actieve deelname aan de samenleving, nu en in de toekomst Missie PBD

Visie PBD  PBD is een adviserende dienst  Basiswerkers, leidinggevenden en beleidsmedewerkers ondersteunen, versterken in hun autonoom en kwalitatief handelen  PBD en instellingen DOOSG als lerende organisaties  Sterk geloof in de mogelijkheden van medewerkers en in samenwerking

1.Advieswerk op departementsniveau 2.Advieswerk op instellingsniveau 2.1 Vorming 2.2 Collegiale ondersteuning 2.3 Coaching 2.4 Praktijkbegeleiding 2.5 Projectbegeleiding 3.Informatieverspreiding en kennisdeling Kernactiviteiten PBD

 Maximale kansen ongeacht sociaal-culturele achtergrond  Finaliteit: optimaal ontplooien en komen tot actieve deelname aan de samenleving  Bestrijden van vooroordelen en discriminatie  Verhogen van welbevinden en participatie bij iedereen  Opzetten van krachtige en zorgbrede leerprocessen en -omgevingen  Participatief en verbindend werken met kinderen, ouders en buurt Accenten bij kernactiviteiten

De PBD formuleert mogelijke oplossingen voor de noden en problemen uit het werkveld, reflecteert kritisch op beleidslijnen en ondersteunt bij de implementatie ervan. 1. Advieswerk op departementsniveau

Dit kan op vraag van het departement, de instellingen of op basis van een eigen aanbod. 2. Advieswerk op instelllingsniveau

 De PBD organiseert vorming op maat van de instellingen.  Bij de vorming die de dienst zelf verzorgt, worden steeds praktijkgerichte toepassingen ingebouwd.  Vorming kan tevens onderdeel uitmaken van begeleiding / project. 2.1 Vorming

De dienst stimuleert samenwerking met het oog op het uitwisselen van expertise of het uitwerken van een product in collegagroepen (volgens thema, functie). 2.2 Collegiale ondersteuning

Het coachen gebeurt via reflectieve gesprekken op de praktijk om zowel de kwaliteit van het werk te verbeteren als competentieontwikkeling te stimuleren. 2.3 Coaching

Naast reflectieve gesprekken wordt eveneens gebruik gemaakt van het observeren, voordoen en samen doen van het pedagogisch en/of leidinggevend werk. Het op gang brengen van vernieuwingen neemt hierbij een belangrijke plaats in. 2.4 Praktijkbegeleiding

Dit is een bijzondere vorm van praktijkbegeleiding die een impact heeft op het totale pedagogisch concept en de totale instelling. De positieve aspecten van deze projecten worden getransfereerd naar andere instellingen. Er wordt nagegaan of er kritische meerwaarde wordt gerealiseerd door schaalvergroting en/of internationalisering. 2.5 Projectbegeleiding

De dienst zoekt, verzamelt, structureert en verstrekt informatie en kennis voor alle medewerkers van het departement en alle betrokkenen bij de organisatie van onderwijs en opvoeding. De dienst breidt haar kwalitatieve samenwerking uit met belangrijke interne en externe partners. 3. Informatieverspreiding en kennisdeling

 “Thuistaal in onderwijs”  “Techniek”  “Het Leerdorp”  “SamenLerendGent”  Nieuwe initiatieven kinderopvang PBD-projecten binnen Gent2020 Missie Stad Gent: ‘Gent, een scheppende stad, die door een doorgedreven bundeling van alle creatieve krachten een voortrekkersrol speelt bij de ontwikkeling van een duurzame, solidaire en open samenleving.’

Directeur Teamleider administratie Medewerkers Teamleider Brede Schoolwerking en BF Begeleiders Teamleider SO, ICT, SLG, Intern, Innovatie Begeleiders Teamleider basisonderwijs Begeleiders Teamleider kinderopvang Begeleiders Staf (secretariaat, PR, communicatie) Organigram van de PBD

Bedankt!!!

SamenLerendGent Strategisch project van de Pedagogische Begeleidingsdienst en het Departement Onderwijs -Communicatie ondersteunen -Documenten uitwisselen -Informatie verspreiden -Kennis delen -Multimediaal

SLG: een open onderwijsnetwerk voor gelijke kansen De stad als leeromgeving De stad als curriculum De stad als expertisecentrum in de kijker - duurzaamheid De stad voor levensecht leren in de onmiddellijke omgeving Blended learning met digitale, interactieve leerprocessen

SLG: Gent als curriculum  Gevarieerd educatief aanbod: expert in de klas of bezoek individuen/personen organisaties Bedrijven  Het schoolboek voorbij: actueel, lokaal en internationaal, multimediaal, dynamisch

SLG: leervelden ontwerpen  -> educatief aanbod partner (bv. brochure)  -> digitaliseren (bv. pdf)  -> interactief maken (bv. exe, hotpotatos, Jclic)  -> parallellen opstellen (bv. moodle, LAMS, Udutu)

1. SLG: een communicatiekanaal  Portaalsite: kruispunt voor onderwijs en externe expertise Onderwijsagenda Educatief aanbod externe partners Netwerkdagen

2. SLG: een leeromgeving

SamenLerendGent: leeromgeving –Samenwerkingsprocessen ondersteunen –Collegagroepen (intern en extern) –Actieve werkvormen delen –Leermiddelen publiceren

SLG : postkaart