De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
een didactiek voor opleiden op school
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Loopbaanontwikkeling
Hogere denkvaardigheden
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Wat is goed onderwijsonderzoek?
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Ontwerpprojecten In de praktijk
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten
Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap Hergen Datema, Artefaction Heleen Fluitman, Friesland College Aad.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
De evaluatie van een project
Wat je zelf vindt, weet je beter
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Co-teaching Caroline Offerhaus
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
De kubus van CSPE succesfactoren!
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
& 23 maart bijzonder lectoraat revalidatie b eter snappen, meten en beinvloeden van sociaal en maatschappelijk participeren onderzoek.
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Professionele excellentie en Honours
Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands Jacqueline Evers-Vermeul (UU) José van der Hoeven (CED-groep) Huub van den Bergh (UU) Montessori.
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Wat komt er kijken bij het opzetten van een mentorproject?
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Transcript van de presentatie:

De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker

Programma Welkom Typen onderzoek op school Onderzoek op het Da Vinci College Succesfactoren: onderzoekscultuur Opbrengsten Wat kan het u opleveren? Wouter Schenke Renée van Velzen

Piedmont College, Brian Anderson onderzoek naar effecten parkeerprobleem Hoofdvraag: Leidt het tekort van parkeerplaatsen van docenten tot slechtere prestaties van de leerlingen? Hypothese: Leerlingen behalen slechtere cijfers door parkeerproblematiek docenten Wouter Schenke Renée van Velzen

Het verkrijgen van data Interviews Enquêtes Open vragenlijsten Wouter Schenke Renée van Velzen

Greep uit reacties “Coach Anderson, do you not have anything better to do?” “Stupidest thing I ever received in my teacher’s box.” “There is no relation. Maybe to you, but not to the professional minded.” Wouter Schenke Renée van Velzen

Typen onderzoek op scholen Invulling\ achtergrond Voorkomen van onverantwoorde vernieuwingen Professionele ontwikkeling leraren Kloof theorie-praktijk overbruggen Evidence-based werken 1. Toepassen van kennis over leren 2. Kennisnemen van beschikbare kennis 3. Blijft probleem Onderzoekende scholen/ leraren 4. Ontwerpen en kritisch evalueren van eigen praktijk 5. Leren door innoveren en onderzoeken 6. Voortbouwen op beschikbare kennis in eigen onderzoek en praktijk Samenwerking onderzoekers met scholen/ leraren 7. Kritisch monitoren van lokale vernieuwingen 8. Leren, innoveren en bijdragen aan nieuwe kennis door participeren in onderzoeksactiviteiten 9. Samen onderzoeken: nieuwe kennis en onderbouwde onderwijspraktijken Prof. dr. M. Volman, Van de ‘school onderzocht’ naar de ‘onderzoekende school’ Wouter Schenke Renée van Velzen

Onderzoek op het Da Vinci College Succesfactoren Werken volgens visie en plan Samenwerken met onderzoeksinstituut Vaste onderzoeksmiddag Coördinator onderzoek Cursus tot docentonderzoeker Connecties met andere projecten Wouter Schenke Renée van Velzen

Onderzoek op het Da Vinci College Belangrijke succesfactor Meerwaarde voor eigen school in ogenschouw nemen Professionalisering van docenten Aanbevelingen specifiek voor eigen praktijk Bijdrage aan schoolontwikkeling Kwaliteitsbewaking Wouter Schenke Renée van Velzen

Onderzoek Virtueel Museum Opzet deelproject Reden onderzoek Onderzoeksplan Opbrengsten voor school Opbrengsten voor docentonderzoeker Wouter Schenke Renée van Velzen

Wat kan het u opleveren? Onderzoek op eigen school Opdracht in een groep van 4 Ieder schrijft zijn voorkeur en redenen op Deel de voorkeuren in de groep Kijk kritisch naar elkaars argumenten Vul elkaar aan op de argumenten Wouter Schenke Renée van Velzen

Bedankt voor uw deelname! E-mail: wsch@davinci-leiden.nl rvel@davinci-leiden.nl Wouter Schenke Renée van Velzen