Werken aan draagvlak De Academische opleidingsschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Advertisements

Consensus Model Jeroen van Beuningen
Communicatie en draagvlak
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Het geven van een workshop
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Toetsbeleid AOC Oost Twello
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Domotica beleid en inzet VWS
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
First ID project Huygens College
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Talent in Ontwikkeling
Een project van de Korengroep
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Betrokkenheid op de werkvloer
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Visie & Strategie.
Vergaderen.
Samenwerken aan praktijkonderzoek in de academische opleidingsschool Anje Ros, Lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie Linda van den Bergh, onderzoeker.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
SOCIAL RETURN SERIOUS GAME voor iedereen die social return serieus op de kaart wil zetten.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Geïntegreerde schoolverbetering
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
Effecten meten met de effectenarena
Presenteren: Door: Cor, Harro, Herre en Niels.
Een vergadering organiseren
Visieontwikkeling Les
Vergadering Personeelsdienst
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
De betogende voordracht
Introductie Engaging Dynamics
Steen-schaar-papier Bron:
Welkom bij DAIly NURSE.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Besturen en Communiceren
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Werken aan draagvlak De Academische opleidingsschool Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Ton Roelofs, PENTA college Janneke van der Steen, HAN Voorstellen + Afstemming verwachtingen workshop

Introductie Academische opleidingsschool Wat is de academische opleidingsschool? Om welk onderzoek gaat het in de academische opleidingsschool? Wat moet voor het ministerie van OCW de opbrengst zijn van de verdiepingsperiode van 2 jaar?   1 De academische opleidingsschool verbindt het opleiden van leraren met het in het kader van die opleiding verrichten (voor een belangrijk deel door de leraar in opleiding) van praktijkgericht onderzoek en het bevorderen van schoolontwikkeling en innovatie. De academische opleidingsschool legt daarbij relaties met op onderzoek en innovatie gerichte organisaties. 2 Action research: handelingsgericht onderzoek in praktijksituatie onderzoeker. 3 Het ministerie van OCW wil meer inzicht verwerven in de effectiviteit en kwaliteit van academische opleidingsscholen. Ook wil het ministerie meer duidelijkheid over de extra kosten van deze opleidingsscholen in vergelijking met reguliere opleidingsscholen. Daarvoor is de verdiepingsfase van 2 jaar bedoeld.

Academische opleidingsscholen Alliantie/Notre Dame des Anges Nijmegen en PDS Rijnmond Inrichting verdiepingsfase Doelen Inrichting:   Alliantie: De organisatie wordt gevormd door een stuurgroep en drie expertisegroepen: Opleiden, Onderzoek en IPB/Imago. In alle geledingen zijn zowel de 8 VO-scholen als beide opleidingen vertegenwoordigd. De projectleider en de coördinatoren van de expertisegroepen vormen de schakels tussen het beleid en de uitvoering ervan op de scholen en de instituten. In de expertisegroepen wordt gezamenlijk beleid gemaakt en dit krijgt op school- en instituutsniveau verder vorm. Op elke school bestaat een werkgroep Opleidingsschool (learning community), met als belangrijkste doel: betere afstemming tussen de verschillende partijen op school die betrokken zijn bij de (academische) opleidingsschool, gezamenlijke activiteitenplanning en een heldere rol- en taakverdeling. Elke school heeft deze groep naar eigen inzicht ingericht, met vertegenwoordigers vanuit opleiden (ABS, ABI, SPD ), onderzoek (coördinator onderzoek), management en middenmanagement, en P&O. Deze structuur spiegelt op schoolniveau de verdeling in expertisegroepen en stuurgroep. PDSR: De opleidings- en onderzoeksfunctie zijn/worden geborgd in (integraal) personeelsbeleid en worden uitgevoerd in partnerschap met HBO/WO. Er zijn onderzoeks- en innovatieteams (OIT) ingesteld bestaande uit docent-onderzoekers en studenten, in samenwerking met onderzoeksbegeleiders HO. Er is een gedetailleerd draaiboek. Doelen: Alliantie: Binnen de vo-scholen bestaat een structuur voor het doen van onderzoek op verschillende niveaus ten behoeve van de school/onderwijsontwikkeling. Binnen het partnerschap wordt een format gehanteerd voor het gezamenlijk begeleiden en beoordelen van onderzoek door studenten binnen de opleidingsschool, door begeleiders vanuit de lerarenopleiding en vanuit de vo-school. Binnen het partnerschap worden onderzoekservaringen en resultaten uitgewisseld, gedeeld en verspreid, hierdoor ontstaat een situatie waarin van elkaar geleerd en samen geprofessionaliseerd wordt, wat in alle opzichten verrijkend werkt. PDSR: Vier scholen dragen bij aan: 1. de (wetenschappelijke) ontwikkeling van het opleidingsonderwijs van docenten, door de school als context van toegepast onderzoek als uitgangspunt te nemen 2. ontwikkeling van onderzoeks- en innovatiecompetenties van docenten in opleiding, 3. realisatie van 2-jarig onderzoeksprogramma op 6 thema’s door OIT’s.

Draagvlak voor de Academische opleidingsschool Vraag 1 Hoe kan je binnen de scholen het draagvlak voor de Academische Opleidingsschool verbreden? Vraag 2 Hoe kan de onderzoeksagenda hierbij een rol spelen?

Hoe kan je het draagvlak voor de Academische Opleidingsschool verbreden? Voorbeelden uit de praktijk: Onderzoek vast onderdeel binnen schoolorganisatie Onderzoek als onderdeel van het functiebouwwerk Onderzoeksgroep als onderdeel van het organogram Studentenonderzoek Uitvoering van onderzoek Betrokken worden bij het doen van onderzoek Resultaten van onderzoek Presentaties en workshops van onderzoek en uitkomsten van onderzoek (eenmalig of terugkerend) Voorbeelden: Onderzoek vast onderdeel binnen schoolorganisatie Onderzoek als onderdeel van het functiebouwwerk (PDS Rijnmond/Alliantie) Onderzoeksgroep als onderdeel van het organogram (Pax Christi college/Maas waalcollege) Studentenonderzoek (Pax Christi college)noodzaak wordt groter doordat studenten de school inkomen die onderzoek moeten doen, voorbeeld ABS ook coördinator onderzoek) Uitvoering van onderzoek Betrokken worden bij het doen van onderzoek (Pax Christi college) Resultaten van onderzoek Presentaties en workshops van onderzoek en uitkomsten van onderzoek (eenmalig of terugkerend) (Stedelijk Gym)

Hoe kan de onderzoeksagenda hierbij een rol spelen? Voorbeelden uit de praktijk: Onderzoeksonderwerpen/onderzoeksagenda Onderwerpen voor onderzoeksagenda komen vanuit teams en collega’s Onderzoek gedurende de gehele implementatie van een onderwijsontwikkeling Onderzoeksonderwerpen/onderzoeksagenda (OMO) Onderwerpen voor onderzoeksagenda komen vanuit teams en collega’s (Zwijsen) Onderzoek gedurende de gehele implementatie van een onderwijsontwikkeling (Eckart/Zwijsen)

Resultaten Stel: Maar: Onderzoek is een vast onderdeel binnen de organisatie van de school in functieprofielen en organogram Collega’s werken mee aan de uitvoering van het onderzoek rondom een innovatie die binnen de school wordt ingezet Onderzoeksonderwerp gaat leven binnen de school door de onderzoekspresentatie van een docentonderzoek aan zijn collega’s Een innovatie wordt, ondersteund door onderzoek , ingevoerd in de vaksectie Collega’s bepalen mee de onderwerpen die op de onderzoeksagenda komen Het doen van onderzoek en de resultaten blijven beperkt tot een kleine geïsoleerde groep binnen de school Schoolleiding neemt de resultaten van het onderzoek niet mee in beslissingen over het beleid rondom innovaties die zijn onderzocht Collega’s vragen nog een paar keer naar de vorderingen van het onderzoek maar vervolgens gebeurt er niks met de resultaten van het onderzoek Enkel een beperkte groep binnen de school heeft op deze manier profijt van onderzoek Collega’s zijn niet bereid om zelf mee te werken aan onderzoek omdat dit teveel tijd kost Staan nu naast elkaar maar kunnen natuurlijk onderling gewisseld worden zijn meer combinaties mogelijk

Wanneer is er voldoende draagvlak?

Wat voldoende draagvlak is hangt onder meer af van de volgende 4 vragen Wat is het draagvlak dat je wilt bereiken precies? Bij wie wil je draagvlak creëren? Wat wil je door dit draagvlak bereiken? Hoe ga je wanneer je draagvlak hebt gecreëerd ervoor zorgen dat dit draagvlak blijft bestaan? Hoe je draagvlak binnen de school gaat creëren hangt af van de antwoorden op de volgende vragen   Wat is het draagvlak dat je wilt creëren? Draagvlak voor het doen van onderzoek binnen de school Draagvlak voor de onderwerpen waar onderzoek naar gedaan wordt Draagvlak voor resultaten van onderzoek Draagvlak voor de ontwikkeling die volgt vanuit uitgevoerd onderzoek Bij wie wil je draagvlak creëren? Bij leerlingen Bij ouders van leerlingen Bij studenten die de school binnenkomen voor onderzoek Bij collega’s uit je kernteam of vaksectie Bij alle collega’s Bij middenmanagement (afdelingsleiders, kernteamleiders etc.) Directie van de school Bestuur van de school Bovenbestuurlijk Wat wil je door dit draagvlak bereiken? Meer ontwikkelingen binnen het onderwijs van de school onderbouwd gaan worden met onderzoek Dat de onderzoekers geen geïsoleerde groep binnen de organisatie worden Dat de uitkomsten van het onderzoek door collega’s worden aanvaard en ingezet in hun eigen praktijk Dat de uitkomsten van het onderzoek gebruikt gaan worden ter ondersteuning van nieuwe ontwikkelingen Dat collega’s van de onderzoekers op de hoogte zijn van het onderzoek dat er gebeurt Dat bij nieuwe ontwikkelingen de onderzoekers binnen school ook benaderd worden om onderzoek in dit kader uit te voeren Meer docenten onderzoek van studenten kunnen begeleiden Hoe ga je wanneer je draagvlak hebt gecreëerd ervoor zorgen dat dit draagvlak blijft bestaan?

Tot slot Vragen Discussie