Leren tussen ideaal en werkelijkheid. Stappen op weg naar verantwoord gebruik van ICT bij het leren Resultaten van een onderzoeksproject.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Leren in een online wereld (part 1)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Module B: De ‘Whole School Approach’
Mediërend leren op bs. Theresia
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Innovatie en stakeholders in VO
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De weg naar de competente docent
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Was het maar zo simpel ! de relatie Onderwijs en Onderzoek Prof.dr. Giel Hutschemaekers ACSW Sociale faculteit GRIP Gelderse Roos Onderwijsdag 2007.
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
21st century skills.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Docentontwerpteams en self-efficacy
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS

ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Waar wil ik staan? Hans van Driel
Eerstejaarsproblemen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015.
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Terug naar de essentie: stop met invoeren van zelfsturende teams!
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Toekomstgericht onderwijs
Beroepshouding en beroepscode
Studieloopbaancoaching
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Fix it! De Energieke Samenleving als context en als bijdrage Maarten Hajer Naar een Energieakkoord voor duurzame groei, 16 nov 2012.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Begeleiding bij Werkplekleren
Executieve functies Marije Ruben.
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
van regels naar relaties
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Leren tussen ideaal en werkelijkheid

Stappen op weg naar verantwoord gebruik van ICT bij het leren Resultaten van een onderzoeksproject

Lerarenopleidingen en ICT

Bereiden lerarenopleidingen hun studenten wel goed voor op een onderwijssituatie waarin ICT een belangrijk hulpmiddel kan zijn?

Top down

Bottom up

Op zoek naar de ideale situatie voor leren en onderwijzen…. …en hoe het onderzoeken van de praktijk ons daarbij helpt…..

De ideale leersituatie? Courtesy: PhotoDisc

One size fits all Courtesy: aroundthesphere.files.wordpress

Zo nauw mogelijk aansluiten bij iemands persoonlijke leerstijl Leerstijlen Courtesy:

Samen verantwoordelijk Cocreatie en coproduktie leiden tot een gevoel van mede-eigenaarschap Courtesy: engine.pmhclients.com/images/

Herijking van inhouden Regelmating leerinhouden controleren op (eigentijdse) waarde

Courtesy Open naar de wereld De buitenwereld binnenhalen

Voldoende structuur Duidelijke leiding van de docent

Visie en beleid Een duidelijke visie die zijn neerslag heeft gekregen in een beleid farm4.static.flickr.com/3430/ _77694d6926.jpg

Een effectieve docent moet op een creatieve manier kunnen omgaan met het curriculum, zodat het onderwijs tot de verbeelding spreekt heeft een groot voorstellingsvermogen en kan buiten bestaande kaders denken (bijv. als het gaat om het gebruik van technologie) is gericht op samenwerking durft risico's te nemen, bijvoorbeeld als het gaat om het hebben van vertrouwen in lerenden leert zijn hele leven lang fungeert als rolmodel voor lerenden, bijvoorbeeld als het gaat om reflectief gedrag en global awareness

De zelfverzekerde student beheerst allerlei technologische vaardigheden gebruikt ICT om op afstand te kunnen leren is in staat zich het gebruik van nieuwe ICT snel eigen te maken gebruikt ICT als vanzelfsprekend op een creatieve manier en leert informeel voelt aan wanneer ICT nuttig kan zijn voor zijn leren kan vertellen hoe ICT het leren kan ondersteunen kiest de juiste ICT voor iedere taak

De ideale schoolleider bewaakt voortgangsproces en zeurt niet over resultaten betrekt alle stakeholders bij visiediscussies en bijbehorende vertaling naar beleid versleutelt ICT-vooruitgang door docenten in de IPOP Speerpunt 1 → Techniek doet het altijd! Speerpunt 2 → Er is didactische ondersteuning!

Lerarenopleidingen en ICT

Terug naar de realiteit

Metatrend: De mensen vormen het netwerk!

Dit vraagt ook om herbezinning van hoe we onze zaken organiseren……. Mensen vormen het uitgangspunt We zullen anders moeten gaan evalueren Ingrijpende veranderingen

Terug naar de realiteit

Nederlandse Lerarenopleidingen en ICT

Aanbevelingen vanuit de praktijk Visie vertalen naar realistisch beleidsplan

Aanbevelingen vanuit de praktijk ICT-beheer in professionele handen sws-corp.com/cm/images/stories/support.gif

Aanbevelingen vanuit de praktijk Breed gedragen innovaties in maakbare stappen

Aanbevelingen vanuit de praktijk Voortdurende herijking van prioriteiten emergingyouth.files.wordpress.com/2009/01/changed-priorities.jpg

Aanbevelingen vanuit de praktijk Zorg ervoor dat de grote middengroep van docenten geen keus heeft teaching.concordia.ca/resources/teaching-with-new-technologies/

Aanbevelingen vanuit de praktijk Bij aanname nieuwe docenten moeten didactische ICT- vaardigheden belangrijk zijn

Aanbevelingen vanuit de praktijk Kennisbasis ICT competenties

Aanbevelingen vanuit de praktijk Didactische helpdesk

Aanbevelingen vanuit de praktijk Stuur zelfsturing aan!

Aanbevelingen vanuit de praktijk Samengaan van onderzoek en onderwijs londonroadsafety.tfl.gov.uk/www/images/dataResearch/

Leren en onderwijzen met ICT is een doorlopend proces van vooruitgang en successen