Leren tussen ideaal en werkelijkheid
Stappen op weg naar verantwoord gebruik van ICT bij het leren Resultaten van een onderzoeksproject
Lerarenopleidingen en ICT
Bereiden lerarenopleidingen hun studenten wel goed voor op een onderwijssituatie waarin ICT een belangrijk hulpmiddel kan zijn?
Top down
Bottom up
Op zoek naar de ideale situatie voor leren en onderwijzen…. …en hoe het onderzoeken van de praktijk ons daarbij helpt…..
De ideale leersituatie? Courtesy: PhotoDisc
One size fits all Courtesy: aroundthesphere.files.wordpress
Zo nauw mogelijk aansluiten bij iemands persoonlijke leerstijl Leerstijlen Courtesy:
Samen verantwoordelijk Cocreatie en coproduktie leiden tot een gevoel van mede-eigenaarschap Courtesy: engine.pmhclients.com/images/
Herijking van inhouden Regelmating leerinhouden controleren op (eigentijdse) waarde
Courtesy Open naar de wereld De buitenwereld binnenhalen
Voldoende structuur Duidelijke leiding van de docent
Visie en beleid Een duidelijke visie die zijn neerslag heeft gekregen in een beleid farm4.static.flickr.com/3430/ _77694d6926.jpg
Een effectieve docent moet op een creatieve manier kunnen omgaan met het curriculum, zodat het onderwijs tot de verbeelding spreekt heeft een groot voorstellingsvermogen en kan buiten bestaande kaders denken (bijv. als het gaat om het gebruik van technologie) is gericht op samenwerking durft risico's te nemen, bijvoorbeeld als het gaat om het hebben van vertrouwen in lerenden leert zijn hele leven lang fungeert als rolmodel voor lerenden, bijvoorbeeld als het gaat om reflectief gedrag en global awareness
De zelfverzekerde student beheerst allerlei technologische vaardigheden gebruikt ICT om op afstand te kunnen leren is in staat zich het gebruik van nieuwe ICT snel eigen te maken gebruikt ICT als vanzelfsprekend op een creatieve manier en leert informeel voelt aan wanneer ICT nuttig kan zijn voor zijn leren kan vertellen hoe ICT het leren kan ondersteunen kiest de juiste ICT voor iedere taak
De ideale schoolleider bewaakt voortgangsproces en zeurt niet over resultaten betrekt alle stakeholders bij visiediscussies en bijbehorende vertaling naar beleid versleutelt ICT-vooruitgang door docenten in de IPOP Speerpunt 1 → Techniek doet het altijd! Speerpunt 2 → Er is didactische ondersteuning!
Lerarenopleidingen en ICT
Terug naar de realiteit
Metatrend: De mensen vormen het netwerk!
Dit vraagt ook om herbezinning van hoe we onze zaken organiseren……. Mensen vormen het uitgangspunt We zullen anders moeten gaan evalueren Ingrijpende veranderingen
Terug naar de realiteit
Nederlandse Lerarenopleidingen en ICT
Aanbevelingen vanuit de praktijk Visie vertalen naar realistisch beleidsplan
Aanbevelingen vanuit de praktijk ICT-beheer in professionele handen sws-corp.com/cm/images/stories/support.gif
Aanbevelingen vanuit de praktijk Breed gedragen innovaties in maakbare stappen
Aanbevelingen vanuit de praktijk Voortdurende herijking van prioriteiten emergingyouth.files.wordpress.com/2009/01/changed-priorities.jpg
Aanbevelingen vanuit de praktijk Zorg ervoor dat de grote middengroep van docenten geen keus heeft teaching.concordia.ca/resources/teaching-with-new-technologies/
Aanbevelingen vanuit de praktijk Bij aanname nieuwe docenten moeten didactische ICT- vaardigheden belangrijk zijn
Aanbevelingen vanuit de praktijk Kennisbasis ICT competenties
Aanbevelingen vanuit de praktijk Didactische helpdesk
Aanbevelingen vanuit de praktijk Stuur zelfsturing aan!
Aanbevelingen vanuit de praktijk Samengaan van onderzoek en onderwijs londonroadsafety.tfl.gov.uk/www/images/dataResearch/
Leren en onderwijzen met ICT is een doorlopend proces van vooruitgang en successen