Portfolio in VZ Wenk servicedocument.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Gesprekscyclus Quadraam
1.
GROEIDOCUMENT.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
AD6 in leerplan verzorging
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Kinderzorg 16 Januari 2014.
16 Januari 2014 Verslag in Groen
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Voortgangsgesprek fase 1
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Netwerk coördinatoren IO
Handelingsplannen.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Honours programma: voor wie
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Portfolio in VZ Wenk servicedocument

Waarom Wenk (= pedagogisch didactisch middel) in leerplan bij elke doelstelling omtrent reflecteren (+ 7!) en bij AD 7.6 eigen competentiegroei in kaart brengen! Samenhang, groei en integratie gedachte over les en stage heen Begeleiden van leerling in zijn groei, in het verwerven van de leerplandoelstellingen, de competenties … of dus in het competent worden als verzorgende

Wat Individueel dossier, verzamelmap … al dan niet digitaal met beeld en klankmateriaal, werkstukken, verslagen … Structuur en ordening is nodig en afhankelijk van de bedoeling van het portfolio

Soorten portfolio Drie types die soms nauw samenhangen Bundeling van opdrachten of beoordelingsportfolio Presentatie van ‘best of’ Leerwinst in kaart of ontwikkelingsportfolio of vooruitgangsportfolio (groei/reflectieboekje …)

Inhoud Kwaliteiten, allergieën, uitdagingen, valkuilen … in kaart brengen Beroepsspecifieke competenties en bijhorende AD en LPD en onderliggende doelen (en criteria) / stage evaluatielijst, stage activiteitenlijst als richtsnoer?

Inhoud Leerling brengt bij aanvang en verder op geregelde tijdstippen eigen competentiegroei in kaart: via reflecties en persoonlijk leerplan (of POP) en PAP waarbij de leerling concrete stappen zet in het verder bereiken van zijn doelen waarbij zelfevaluaties, peerevaluatie en co-evaluatie ondersteunend werken

Begeleiding / coaching is noodzakelijk Individueel Groep Veilig klimaat en ethische afspraken Leersituaties afbakenen en ervaringskansen bieden, leerlingen motiveren tot terugblikken, spiegelen en concrete feedback geven, stimuleren tot alternatieven zoeken en weer nieuwe leersituaties creëren is belangrijk voor lln om tot reflectie te kunnen komen zie document ivm reflecteren: rol leraar Beoordeling gaat niet om de inhoud wel om de kwaliteit van het reflecteren, de bereidheid tot …

Implementatie Arbeidsintensief Portfoliowerk moet nog groeien

Bronnen Competent, José Vandekerckhove, 2009 Portfolio als leermiddel, Wil Meeus, 2007 Zo kan het ook, Rita Vanheste, 2007 DBO publicaties en projecten