Tilburg parkeert de fiets Fietsparkeerplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

De stad denkt mee en doet mee 1 • Waardering voor grote betrokkenheid bij binnenstad • Belangenorganisaties bieden rapport aan over groen, na eerdere rapporten.
Presentatie ontwikkelingen Structuurvisie en Centrumvisie Ermelo
Regionale opzet van een Fietsdepot
Nieuwe impulsen voor de fiets
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Beheer fietsparkeren bij stations
De fiets in Roermond Inleiding door Ing Geert Rutten Coördinator verkeer en vervoer Afdeling Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Roermond.
Stationsomgeving Zutphen
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
AFAC Tilburg  Sinds 1998 al fietsenruimen in Tilburg o.b.v. verkeersmotieven.  In 2003 ruimgebied aangewezen o.b.v. de APV. Aangegeven middels bebording.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Fietsparkeren bij stations
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Stationsomgeving - 29 juni
Fietsparkeren in Delft
Bert van Mourik Stationsmanager Kennemerland & Schiphol Fietsparkeren bij stations Verdeling verantwoordelijkheden en bevoegdheden in het stationsgebied.
Lock’n’Go. Dienstverlener veilig fietsparkeren Lock’n’Go stalling Beheer, service & onderhoud Eigen klantenservice Partners: Wat is Lock’n’Go ?
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
FIETSFORUM TILBURG Ingesteld en gesubsidieerd door de gemeente Tilburg.
Welkom!.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Nieuwe technieken in stallingen 9 juni Soorten Stationsstallingen  Onbewaakt (maaiveld, gratis)  Bewaakt (gebouwd) Gratis met toezicht Betaald,
OV-fiets OVfiets Proces realisatie nieuwe huurlocaties
Fietsbeleid in Culemborg
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Invoertool fietsparkeren BTM Casus Amsterdam Rico Andriesse.
Jaarbeurs Utrecht, 21 september 2006 Fiets (parkeer) beleid …aan haar centrum, o.a. met:
2 november 2006 NS Fiets 2 november 2006 Ben van Westing Directeur.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Gratis Bewaakt Stallen
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Fietsbeleid in Limburg
AFAC Tilburg  Sinds 1998 al fietsenruimen in Tilburg o.b.v. verkeersmotieven.  In 2003 ruimgebied aangewezen o.b.v. de APV. Aangegeven middels bebording.
Fietsparkeren Spoorzone Delft
CENTRUM FIETSDIEFSTAL Guus Wesselink Directeur 4 oktober 2012.
Skaeve Huse Tilburg WONENBREBURG.
Aanpak fietsdiefstal Goof de Vor 5 april 2017 |.
Harmonisatieplannen kabinet
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Fietsparkeren in Dordrecht anno Agenda Proces Kader meten Fietsparkeur Geschiedenis Oordelen en aanbevelingen.
Fietsdiefstal Waarom Fietsersbond Cijfers Aanpak politie Aanpak gemeente Initiatieven door Fietsersbond.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Succesvol fietsparkeerbeleid
WELKOM. Evaluatie schooljaar Veilig Honk adressen in Halderberge Nu : 22 adressen (was: 24) Binnenkort : 1 nieuw adres erbij in Bosschenhoofd.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Veolia Transport Limburg
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Reinier de Graaf Ad van PeltManager bouw Aan de Stegge Twello Jeroen DrenthProjectmanager presentatie parkeergarage rdgg NIEUWBOUW PARKEERGARAGE REINIER.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
DELFTSE HOFJES. PIETER VAN FOREEST zorginstelling met uitgebreid pakket aan diensten voor senioren zorg op maat; zorg waar nodig en niet meer dan nodig.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Uitbreiding begraafplaats Koudekerke 3 september 2015.
Uitbreiding begraafplaats Domburg 1 september 2015.
Welkom! 13:30 uur: Opening en welkom DEEL I: Bijeenkomst
Nationaal Parkeercongres 2017
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Fietsparkeren in Zwolle
Sensoren en de rol van de overheid
Transcript van de presentatie:

Tilburg parkeert de fiets Fietsparkeerplan 2008-2015 Jeroen Kosters Fietscoördinator Gemeente Tilburg Hoofdlijnen, om richting aan te geven. Ook om kader te bieden aan afdelingsplannen. Vrije format, maar wel geent op INK-model. Vraag: wanneer zijn wij aan de beurt voor de standaard doorlichting/ visitatie? 2006, wordt 2011? Doorontwikkeling vanuit 2006: acties zijn afgewikkeld, het is ‘ klaar’. Blijft over permanente aandacht voor bv rollen afdelingshoofden – programmamanagers, etc. Betekent: opnieuw koers bepalen. Op veel punten continuiteit, geen reden voor andere koers. Wel optimaliseren, aanscherpen. Ook door nieuwe blik nieuwe bemanning: directeur en 2 afdelingshoofden. Gemeente Tilburg, dienst Beleidsontwikkeling

Inhoud Fietsparkeerplan Aanleiding Kaders en totstandkoming Doelstellingen Beleidskeuzes Gebiedsgerichte uitwerking Stadsbrede onderzoeken Doelgroepen Handhaven en ruimen Diefstalpreventie Monitoring en evaluatie Uitvoeringsprogramma

Aanleiding Bevorderen fietsgebruik door parkeren en stallen op logisch en veilige locaties Hoge diefstalcijfers Overlast van geparkeerde fietsen voor voetgangers, minder validen en hulpdiensten Fout geparkeerde en kapotte weesfietsen geven een verwaarloosd straatbeeld Ad hoc maatregelen, samenhang ontbrak Diverse centrumontwikkelingen

Kaders en totstandkoming TVVP uit 2003 Fietsplan Tilburg Fietst 2005-2015 Vigerend fietsparkeerbeleid uit 1994 Gezamenlijk productie van beleidsafdeling, gebiedsteams en Fietsforum Tilburg Inventarisatieonderzoek door Groen Licht Verkeersadviezen Start februari 2007 Vaststelling raad in december 2008

Doelstelling Hoofddoelstelling: De gemeente Tilburg streeft naar het bevorderen van het fietsverkeer (1% groei per jaar). Dit wordt mede gestimuleerd door op de juiste locaties voldoende en kwalitatief hoogstaande parkeervoorzieningen aan te bieden.

Afgeleide doelstellingen De bereikbaarheid van winkels en voorzieningen voor fietsers wordt verbeterd Fietsen staan netjes geparkeerd Er worden minder fietsen gestolen en/of vernield (25% minder in 2015 t.o.v. 2004) Verbeteren van de rol van de fiets in de ketenbenadering door aanleg van kwalitatief goede voorzieningen bij OV haltes Mensgerichte maatregelen zoals voorlichting educatie, en handhaving worden ingezet om de fietser te sturen. Ook op eigen terreinen stimuleren wij een goede kwaliteit van de voorzieningen De sociale veiligheid in en nabij fietsparkeervoorzieningen wordt verbeterd

Kwaliteitsambities De doelen zijn vertaald in kwaliteitsambities: hoe wordt het doel bereikt? Enkele voorbeelden van kwaliteitsambities zijn: Bewaakt stallen is gratis Natuurlijk gedrag van de fietser staat centraal Waar je mag fietsen mag je parkeren en v.v. We kiezen voor een eenheid in aangeboden voorzieningen: het aanleunhek (beugel) en hoog/laag rekken met aanbindvoorziening (Tulip) Toepassen van minimaal gelijkwaardige kwaliteit van ´Fietsparkeur´ Invoering fietsparkeernormen Invoering van de AFAC methodiek

Fietsparkeernormen Gebaseerd op Leidraad Fietsparkeren, CROW-publicatie 158 Capaciteit bij bestemmingslocaties wordt in eerste instantie aan de hand van de normen bepaald Gericht op solitaire functies, geen gebiedsgerichte norm Niet alleen openbare ruimten, maar ook privéterreinen Gewenste normen (beleid), nog niet af te dwingen via bouwverordening Bij bestaande woningen wordt vraagvolgend beleid toegepast

Kwaliteitseisen Voor bewaakte en onbewaakte voorzieningen zijn kwaliteitseisen geformuleerd voor de volgende aspecten: Aanwezigheid voorziening Capaciteit Klantwens Soort voorziening Bereikbaarheid Toegankelijkheid Sociale veiligheid Comfort Ergonomie, diefstal, vandalisme Organisatie Prijs Openingstijden

Gebiedsgerichte uitwerking 5 deelgebieden in binnenstad conflict voetgangersgebied 14 winkelcentra 2 ziekenhuizen 3 sportcomplexen 3 NS stations 1 buurtcentrum Stadssporthal Willem II stadion Per locatie is de capaciteit afgezet tegen de gemeten bezetting. Op basis hiervan is de benodigde uitbreiding voor de korte (2010) en middellange (2012) termijn bepaald.

Inventarisatie huidige situatie Hoe denkt de Tilburger over fietsparkeren? Wat is de menselijke maat? Onderzoek onder gebruikers, niet-gebruikers en het burgerpanel Conclusies: Er zijn voldoende bewaakte stallingen Geen behoefte aan bovengronds bewaakt stallen Onvoldoende fietsbeugels in het centrum Fietsen buiten beugels zijn een ergernis

Fietsdiefstal Jaar 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Aantal aangiftes 2.862 2.449 2.209 2.045 2.059 2.690

Doelgroepen Naast infrastructurele maatregelen ook een pakket ‘zachte’ maatregelen Doelgroepen Schoolgaande jeugd (parkeren bij scholen) Studenten (studentenhuizen en horeca) Winkelend publiek OV gebruikers Bezoekers en organisatoren van evenementen Gedragsmix Handhaven en ruimen Educatie en voorlichting

Innovaties Experiment met fietstransferium aan de Kempenbaan Fietsparkeersystemen: Buurtniveau (kleinschalig) Centraal (grootschalig) Aanvullende diensten in stallingen: Servicepunten Fietsreparatie Bagagekluisjes Openbare toiletten Invoeren AFAC methodiek

Handhaven en ruimen Voorkomen van verwaarloosd straatbeeld, gevaarlijke situaties en hinder Voed de gebruiker op, maar… Blijf gastvrij! Wees duidelijk! Hanteer de menselijke maat! AFAC-methodiek voor een heldere structuur

AFAC Richt zich op verkeerd geparkeerde fietsen, weesfietsen en wrakken Beheerploeg in de stad Opslag in het centrum Registratie Check op diefstal Teruggave aan eigenaren Aanvoer aan derden (La Poubelle) Jaarlijkse kosten ruim €150.000/jaar

Monitoring en evaluatie Jaarlijkse fietsmonitor Basisonderzoeken voor het plan worden om de 3 jaar herhaald. Input fietsnetwerkers Structureel evalueren met alle betrokkenen Gebiedsteams Parkeerbeheer Stadstoezicht Politie Fietsforum Stichting Stadskern ProRail/NS/Veolia

Uitvoeringsprogramma Cyclisch geprogrammeerd Samen met gebiedsteams Totale kosten 2009-2010 bedragen ruim €1.800.000,- Subsidies vanuit Provincie Noord-Brabant Aanvullende onderzoeken en afspraken Tellingen Toekomstige ontwikkelingen (bv. Spoorzone) Convenanten met scholen Afspraken met private partijen zoals NS en Willem II.

En de brommer? Geen onderdeel van het (fiets)beleid 1 bestaande parkeergarage heeft een overdekte bewaakte voorziening voor brommers Technische eisen zijn streng Capaciteit voor brommers gaat ten koste van teveel fietsparkeerplaatsen Kunnen gebruik maken van onbewaakte voorzieningen op maaiveld

Dank voor uw aandacht Het rapport is te downloaden via www.tilburg.nl (zoekterm fietsparkeerplan)